Wakacje 2015: Chalkidiki i Cypr ponad 100 zł droższe
2015-05-18 13:45
Cypr © efesenko - Fotolia.com
Przeczytaj także: Wakacje 2015: Maroko i Teneryfa minimalnie droższe
Zestawienia Analizy bazują również na wynikach najnowszego projektu TravelDATA: „Ranking Destynacji”, którego celem jest klasyfikacja destynacji pod względem ich atrakcyjności dla turystów oraz klasyfikacja sprzedawanych do nich pakietów turystycznych (w wybranych 12 terminach) pod względem opłacalności, czyli relacji użyteczności do ceny dla ich nabywców.W wyniku porównania użyteczności powstaje punktacja od 0 do 10, która ma w przybliżeniu oddawać opłacalność pakietu na dany kierunek oraz w danym terminie wyjazdu z punktu widzenia przeciętnego turysty. Punktacje te dla wyjazdów w okresie szczytu wakacji letnich, dla destynacji i dla najatrakcyjniejszych z tego punktu widzenia touroperatorów zawierają tabele zawarte w prezentacji.
Ważne wydarzenia ostatniego tygodnia w turystyce wyjazdowej
Ostatni piątek 15 maja był dniem raportowania za I kwartał 2015 na polskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Są na niej notowane cztery spółki z branży turystyki wyjazdowej, a mianowicie Rainbow Tours i Travelplanet na parkiecie głównym oraz Alfa Star i fly.pl na rynku NewConnect. Z największym zainteresowaniem oczekiwane były wyniki Rainbow Tours. Jest on dość silnie zaangażowany w egzotykę, gdzie ostatniej zimy występowała duża nadpodaż i dlatego liczono się ze słabym wynikiem, a ewentualnie nawet ze stratą.
Odbiło się to na ostatnich cenach akcji organizatora, które zniżkowały nawet o 8-9 procent w porównaniu ze szczytem z dnia 4 maja. Okazało się jednak, że obronił on zysk netto, chociaż w niższej wysokości niż w I kwartale 2014 roku. Wyniósł on 1,016 mln złotych wobec 1,636 mln złotych w roku ubiegłym. Przychody ogółem wzrosły za to o 32,5 procent do 173,5 mln złotych a sprzedaż imprez turystycznych o 28,4 procent do 149,8 milionów złotych.
Bardzo słabe rezultaty zanotowało natomiast biuro Alfa Star. Jej przychody spadły aż o 44,4 procent do tylko 16,663 mln złotych, a w miejsce zeszłorocznego minimalnego zysku w wysokości 88 tysięcy złotych, Alfa Star pokazała całkiem pokaźną stratę w kwocie 3,756 miliona złotych.
Obaj giełdowi pośrednicy również pokazali straty. Travelplanet nawet większą niż przed rokiem, bo 1,005 miliona w miejsce 699 tysięcy złotych, a fly.pl mniejszą, bo 527 tysięcy wobec 789 tysięcy. W przychodach było odwrotnie. Tu Travelplanet zanotował wzrost o 4,4 procent do 5,443 miliona złotych, a fly.pl spadek o 13,3 procent do 605 tysięcy złotych.
fot. mat. prasowe
Które destynacje są najbardziej atrakcyjne w sierpniu LATO 2015 ?
W świetle bardzo dużego wzrostu zimy i niewielkiego, ale jednak wzrostu sprzedaży lata wydaje się, że wyniki pośredników powinny być sporo lepsze. Tak słaba sprzedaż może wskazywać, że na rynku silniej niż miało to miejsce w przeszłości ma miejsce proces utraty udziałów rynkowych przez agentów na rzecz kanałów własnych dużych touroperatorów. W ostatnich miesiącach przechwyciły one , o ile nie prawie całość wzrostów, na turystycznym rynku. Zjawisko to w takiej skali nie występowało dotąd w branży turystyki wyjazdowej.
fot. mat. prasowe
Gdzie najbardziej opłaca się wyjechać na początku sierpnia LATO 2015 ?
Na razie efektem była tajna narada środowiska zaniepokojonych agentów z touroperatorami, ale wydaje się, że bardziej efektywne dla agentów byłoby spokojne zastanowienie się nad przyczynami tego zjawiska w typowo agencyjnym gronie, bo rzeczywiście sprawa warta jest dyskusji i pogłębionej analizy.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)