eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościMediaFacebook Komorowskiego, Twitter i Instagram Dudy

Facebook Komorowskiego, Twitter i Instagram Dudy

2015-06-30 13:38

Facebook Komorowskiego, Twitter i Instagram Dudy

Facebook Komorowskiego, Twitter i Instagram Dudy © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Agencja badawcza IRCenter postanowiła przyjrzeć się, jaki odzew w mediach społecznościowych przyniosły ostatnie wybory prezydenckie. Analiza, która objęła okres od początku marca do końca maja 2015 roku, pokazała m.in., że podczas gdy na Facebooku niepodzielnie niemal królował Bronisław Komorowski, to Instagram i Twitter zdecydowanie należały do Andrzeja Dudy.

Przeczytaj także: Andrzej Duda w Internecie: hejt czy fejm?

Okazuje się również, że w trakcie ostatniej kampanii prezydenckiej zdecydowanie kluczowym dla komunikacji kanałem był Facebook. Pojawiające się tam treści kandydatów nie tylko docierały do najbardziej pokaźnej liczby odbiorców, ale też generowały największą liczbę dyskusji.

O trzech głównych kandydatach, Andrzeju Dudzie, Bronisławie Komorowskim i Pawle Kukizie, od początku marca do końca maja, na Facebooku wspomniano aż 2408 tys. razy, na Twitterze – tylko 407 tys. razy, a na Wykopie – zaledwie 205 tys.

W czasie pierwszej tury wyborów oficjalne fanpage kandydatów odpowiadały za 11% wszystkich postów i komentarzy na Facebooku. Odsetek ten podskoczył, 17 maja, w dniu debaty telewizyjnej, osiągając 19% i odtąd utrzymywał się na stabilnym poziomie.

Na Facebooku to Bronisław Komorowski wywołał w trakcie wyborów najwięcej interakcji (łącznie
1 710 tys.) i wywoływał średnio 6,4 tys. interakcji na jeden post. Najbardziej aktywny na oficjalnym fanpage’u był jednak Paweł Kukiz (419 postów), wyprzedzając Andrzeja Dudę (351 opublikowanych postów i 1 358 tys. wywołanych interakcji). Prezydent elekt efektywnie łączył oficjalną komunikację kampanijną z bezpośrednimi zwrotami do fanów – dziękował swoim fanom, publikował selfie ze znanymi osobami i zdjęcia ze spotkań ze swoimi sympatykami. W tym czasie Bronisław Komorowski prezentował się tam znacznie bardziej oficjalnie, a Paweł Kukiz prowadził najbardziej bezpośrednią i osobową komunikację.

Twittera zdecydowanie zdominował Andrzej Duda, którego śledziła największa liczba osób – 56 tys. (Bronisława Komorowskiego – 37 tys.). Chociaż Duda opublikował 178 mniej tweetów niż Bronisław Komorowski (1134 tweety), to wywołał 140 tys. reakcji użytkowników Twittera, podczas gdy Bronisław Komorowski – tylko 92 tys. Prezydent elekt w trakcie wyborów wywoływał pod każdym tweetem prawie dwa razy więcej reakcji niż Bronisław Komorowski. Istotne jest też, że Andrzej Duda odpowiedział na 274 tweety innych osób, a urzędujący prezydent w ogóle nie odpowiadał na tweety i komentarze fanów.

Andrzej Duda najlepiej radził sobie też na Instagramie – wywołał najwięcej polubień i komentarzy już od 1 tury wyborów; zaraz po drugiej turze miał też dwa razy więcej obserwujących (6200) niż Bronisław Komorowski. Prezydent elekt publikował zdjęcia relacjonujące spotkania z wyborcami (kandydat wśród ludzi), podczas gdy Bronisław Komorowski komunikował się w sposób bardziej oficjalny i przypominający tradycyjne formaty reklamowe.

Wyborcza walka rozegrała się też przy użyciu hasztagów. Niektóre z nich po prostu odwoływały się do kandydatów i były używane zarówno w pozytywnym, jak i negatywnym kontekście. Wśród oficjalnych hasztagów kampanijnych najlepszy był #bronekmusisz (68 tys. użyć), drugi - #potrafiszpolsko Pawła Kukiza (56 tys. użyć), a trzeci - #andrzejduda2015 (43 tys. użyć).

fot. mat. prasowe

Najpopularniejsze hasztagi

Niewątpliwie dużą popularnością cieszył się hasztag #bronekmusisz.


„Podczas tegorocznych wyborów prezydenckich trzech najważniejszych kandydatów na prezydenta postawiło na internet. Media społecznościowe z jednej strony odzwierciedlały preferencje wyborcze internautów, ale z drugiej stanowiły arenę walki tych kandydatów. I była to walka wyrównana do samego końca” – komentuje Małgorzata Tomczyk-Walczak z IRCenter.

Prezentowana analiza dotyczy kluczowych wskaźników efektywności (KPI) głównych kandydatów na prezydenta. Kolejne opracowania będą skupiały się na efektywności poszczególnych kanałów i rodzajów contentu oraz relacji internetu do pozostałych mediów i zmian preferencji wyborczych.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

  • annawro777 / 2015-08-14 18:18:58

    Przed wydaniem opinii o byłym prezydencie B.Komorowskim zachęcam do obejrzenia tego filmu:


    http://solidarni2010.pl/31406-komorowski-uwiklany-w-zamach-w-smolensku.html odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: