Małe firmy - prognozy II kw. 2015
2015-07-23 11:48
Przeczytaj także: Małe firmy - prognozy I kw. 2015
Na koniec maja ich wartość wynosiła 30,3 mld zł. To mniej niż w grudniu, ale należy pamiętać, że wysokością lokat mikrofirm rządzą rozliczenia podatkowe – ich wartość rośnie pod koniec roku, a w grudniu widać wręcz wyraźny skok, za to na początku każdego roku depozytów ubywa, gdyż ich część płynie na konta urzędów skarbowych w postaci rozliczeń podatkowych. Ale jeśli dane z maja 2015 r. porównać z tymi z analogicznego miesiąca 2014 r., widać, że przybyło 4,5 mld zł depozytów.
fot. mat. prasowe
Depozyty i inne zobowiązania banków wobec przedsiębiorców prywatnych (w mld zł)
Na koniec maja bieżącego roku wartość firmowych depozytów wynosiła 30,3 mld zł.
Ceny i zatrudnienie w górę
O kondycji mikrobiznesu świadczy także skłonność właścicieli najmniejszych firm do podwyższania cen towarów i usług. Oczywiście, w wielu przypadkach ten wzrost jest pochodną zmiany cen surowców i podzespołów, które są wykorzystywane przez mikrofirmy, czy innych elementów wpływających na koszty działalności, jednakże w ostatnich miesiącach mamy do czynienia z deflacją, co oznacza, że przynajmniej w części wpływ elementów kosztowych został ograniczony. Innymi słowy – wyższe ceny oznaczają, że przedsiębiorca widzi na tyle duży popyt na swoje towary czy usługi, że bez obawy o utratę klientów może nieco zwiększyć poziom swoich wpływów, a co za tym idzie – poprawić swoją rentowność. Pośrednio zaś wyższe ceny dyktowane przez prowadzących mikrofirmy oznaczają, że ich klienci dysponują większą ilością gotówki w portfelach, co wynika i ze wzrostu zatrudnienia oraz z funduszu płac, a także ze spadku kosztów życia (tu znowu można przypomnieć o deflacji).
W II kw. spośród biorących udział w badaniu przedsiębiorców 60,9% zadeklarowało, że nie zamierza zmieniać cen swoich produktów i usług. To najmniejszy odsetek od II kwartału 2013 r., czyli odkąd w badaniu Grupy Idea Banku zadawane jest pytanie o plany dotyczące cen.
fot. mat. prasowe
Wprowadzone lub planowane zmiany cen produktów i usług w bieżącym roku
Niemal 61% badanych przedsiębiorców nie planuje żadnych zmian w zakresie cen.
Warto pamiętać, że mikrofirmy działają w najbardziej konkurencyjnym segmencie gospodarki rynkowej w kraju. Praktycznie każdy z właścicieli najmniejszych firm ma wielu konkurentów, którzy rywalizują z nim o przychylność oraz pieniądze klientów. Podwyżka ceny, dokonana w nieodpowiednim momencie, może prowadzić do spadku popytu i do poważnych kłopotów. Dlatego jeśli już dochodzi do wzrostu cen produktów i usług oferowanych wśród mikroprzedsiębiorców, dzieje się tak dlatego, że muszą oni taki ruch wykonać (choćby ze względów płynnościowych czy kosztowych) albo kiedy doskonale wiedzą, że klienci bez kłopotu zaakceptują taki ruch. Dane sugerują, że w II kw. 2015 roku mamy do czynienia z tym drugim scenariuszem i po prostu klientów stać na więcej.
fot. mat. prasowe
Planowane podwyżki i obniżki cen w bieżącym roku
Zdecydowanie więcej firm planuje podwyżkę cen niż obniżkę, tę ostatnią planuje zaledwie 6 procent przedsiębiorców.
Pozytywne postrzeganie perspektyw firmy, plany inwestycyjne i większe szanse na wzrost cen produktów i usług powinny oznaczać, że część przedsiębiorców rozważa zwiększenie zatrudnienia, aby móc odpowiedzieć na zwiększony popyt na produkty i usługi. I rzeczywiście, aż 45,6% prowadzących działalność gospodarczą deklaruje chęć zatrudnienia nowych pracowników.
fot. mat. prasowe
Dokonane i planowane zmiany zatrudnienia w bieżącym roku
W ponad połowie przedsiębiorstw zatrudnienie pracowników zostanie na poziomie sprzed roku.
Większość osób prowadzących działalność gospodarczą to osoby pracujące w pojedynkę. W ich przypadku deklaracje dotyczące zwiększenia zatrudnienia należy traktować jako dodatkowy element, pokazujący dobre postrzeganie sytuacji firmy. Ze względu na koszty, związane z zatrudnieniem pracownika, oraz wynikającą z tego biurokrację, większość z takich osób rzadko decyduje się na przyjęcie nowej osoby do firmy. Dla nich tańszym i bardziej korzystnym rozwiązaniem jest dłuższa i cięższa praca, dzięki której starają się zaspokoić zwiększony popyt.
![Małe firmy - prognozy III kw. 2015 [© jinga80 - Fotolia.com] Małe firmy - prognozy III kw. 2015](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/male-i-srednie-firmy/Male-firmy-prognozy-III-kw-2015-166192-150x100crop.jpg)
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)