Produkcja stawia na innowacje
2015-08-17 16:10
Produkcja stawia na innowacje © vladimirfloyd - Fotolia.com
Przeczytaj także: Cyfrowa transformacja wyzwaniem dla firm produkcyjnych
B+R i innowacje nabierają znaczenia
Raport opracowany przez KPMG International wyraźnie wskazuje, że firmy produkcyjne kładą coraz większy nacisk na innowacyjność i nowe produkty. W ten sposób chcą sprostać nowym wyzwaniom, ale też wzmocnić swoją pozycję rynkową i konkurencyjność.
Niemal 3/4 przedstawicieli firm produkcyjnych deklaruje, że na przestrzeni najbliższych dwóch lat przeznaczy na badania i rozwój oraz pracę nad innowacjami minimum 4% swoich rocznych przychodów, co w zestawieniu z ostatnimi dwoma latami oznacza wzrost aż o 15 p.p.
Jednocześnie prawie połowa respondentów uważa, że motorem napędowym rozwoju przedsiębiorstwa i jego innowacyjności jest wdrażanie nowych technologii produkcji. Na drugim miejscu znalazła się zwiększenie wydatków na badania i rozwój (44%), a na trzecim - nawiązywanie współpracy z innymi podmiotami w celu zwiększenia innowacyjności (36%). "tradycyjne" strategie wzrostu, jak ekspansja zagraniczna czy też rozwój kanałów dystrybucji znalazły się na dalszych pozycjach, zyskując odpowiednio 34 i 33% odpowiedzi.
fot. mat. prasowe
Wydatki na B+R i innowacje ciągle rosną
Firmy produkcyjne w coraz większym stopniu zdają sobie sprawę z tego, że innowacyjność jest kluczowym elementem sukcesu na rynku. Warto zaznaczyć, że dotyczy to także polskich firm, dla których w przeszłości źródłem wzrostu były konkurencyjne koszty produkcji i siły roboczej, które pozwalały skutecznie konkurować z lokalnymi producentami na rynkach zachodnich. W przyszłości źródłem wzrostu będą właśnie innowacyjne produkty i usługi, ale tylko dla tych firm, które odpowiednio wcześnie podejmą niezbędne działania. Z badania KPMG w Polsce przeprowadzonego w ubiegłym roku wynika, że połowa średnich i dużych przedsiębiorstw przemysłowych uznaje innowacyjność za swój cel strategiczny – mówi Anna Sińczuk, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradczego dla sektora zróżnicowanej produkcji przemysłowej w KPMG w Polsce.
fot. mat. prasowe
Kluczowe czynniki odpowiedzialne za rozwój przedsiębiorstw i ich innowacyjności
W najbliższych latach szczególnie w Polsce firmy mają doskonałą sposobność zwiększenia swojej innowacyjności poprzez prowadzone prace B+R ze względu na dostępność grantów dofinansowujących tego typu prace. Granty są dostępne zarówno dla małych i średnich firm, jak i dużych przedsiębiorstw. Oczekuje się również wprowadzenia specjalnych zachęt podatkowych, stymulujących zwiększanie nakładów B+R w firmach – mówi Kiejstut Żagun, dyrektor w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu ulg i dotacji w KPMG w Polsce.
Współpraca kluczem do sukcesu
Z międzynarodowego badania KPMG wynika także, że coraz więcej firm nawiązuje współpracę z podmiotami zewnętrznymi, żeby przyspieszyć proces wytwarzanie nowatorskich produktów oraz usług i efektywniej wykorzystywać środki przeznaczone na ten cel. Nieco ponad 80% respondentów przyznało, że pogłębia współpracę z dostawcami i klientami w zakresie rozwoju innowacji. Najczęściej wskazywanym powodem dla tego typu działań były szybkość wdrożenia nowych rozwiązań (ang. speed-to-market, 25% respondentów), redukcja kosztów (25%) oraz dostęp do nowych technologii (21%).
fot. mat. prasowe
Motywacja do współpracę z dostawcami i klientami w zakresie rozwoju innowacji
Firmy produkcyjne muszą podążać za tempem przemian technologicznych, co oznacza, że zachodzi potrzeba coraz szybszego wytwarzania innowacji i wprowadzania ich na rynek. Dlatego coraz ważniejsza staje się ścisła współpraca z klientami, dokładne poznanie ich potrzeb i dostosowanie do nich nowatorskich rozwiązań. Taka strategia zmniejsza także ryzyko, że nowatorski produkt, na rozwój którego przeznaczane są przecież znaczne środki finansowe, zostanie odrzucony przez rynek. Z kolei bliska współpraca z poddostawcami pozwala wdrożyć innowacje na każdym etapie łańcucha dostaw, np. poprzez podniesienie jakości podzespołów – mówi Anna Sińczuk, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradczego dla sektora zróżnicowanej produkcji przemysłowej w KPMG w Polsce.
O badaniu:
The Global Manufacturing Outlook 2015 to badanie przeprowadzone na początku 2015 roku przez Forbes na zlecenie KPMG International na próbie 386 przedstawicieli kadry zarządzającej firm produkcyjnych z 18 krajów z całego świata. 63% respondentów reprezentowało organizacje o przychodach ponad 5 mld USD rocznie. Największa część badanych firm (31%) zajmuje się produkcją dla przemysłu (w tym także produkcją elektroniki przemysłowej), nieco ponad jedna piąta (22%) to przedsiębiorstwa z branży motoryzacyjnej, firmy z sektora lotniczego i obronnego stanowiły 18% respondentów. Kolejne ważne branże to: produkcja urządzeń medycznych (14%) oraz przemysł metalowy (12%). Koncerny i konglomeraty zrzeszające przedsiębiorstwa o różnym profilu działalności stanowiły 3% respondentów.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)