Oszustwa finansowe online: banki wolą leczyć niż zapobiegać
2015-08-21 13:19
Haker © Focus Pocus LTD - Fotolia.com
Wyniki badania, które Kaspersky Lab przeprowadził we współpracy z B2B International, poddają w wątpliwość zasadność polityki bezpieczeństwa stosowanej przez banki i firmy obsługujące systemy płatnicze. Okazuje się bowiem, że ponad połowa z nich, zamiast inwestować w narzędzia pomocne w zapobieganiu cyberincydentom, woli reagować na bieżąco pojawiające się zagrożenia.
Przeczytaj także: Keylogger - największy postrach internautów?
Badanie dowiodło, że aż 48% organizacji z branży finansowej podejmuje działania w celu ochrony swoich klientów przed oszustwami online, ale dążą one w przeważającej mierze do łagodzenia ich skutków, a nie do całkowitego zapobiegania takim incydentom. Na tym jednak nie koniec - niemal 1/3 respondentów (29% firm) uważa, że reagowanie na przypadki oszustw w momencie ich wystąpienia to tańsze i skuteczniejsze oręże niż prewencja.Jak wskazują odpowiedzi udzielone przez przedstawicieli badanych banków oraz operatorów serwisów płatniczych, w przypadku, gdy dochodzi już do wystąpienia oszustwa dotyczącego konta klienta jedynie 41% z nich podejmuje się działań, które mają zapobiec ponownemu wystąpieniu takiego incydentu. 36% firm analizuje luki w zabezpieczeniach, które wykorzystano do przeprowadzenia ataku, a 38% stara się rekompensować straty. Najbardziej popularną praktyką wśród respondentów jest próba ustalenia, kto stał za atakiem – do takiego postępowania przyznało się aż dwie trzecie (66%) organizacji finansowych.
„Ograniczanie się wyłącznie do łagodzenia negatywnych skutków oszustwa jest jak próba leczenia symptomów choroby zamiast jej przyczyn. Symptomy powrócą, a choroba będzie postępowała. Dlatego warto pamiętać, jak ważna jest prewencja. Wiele czołowych banków dostrzega tę konieczność i stosuje środki zapobiegania przyczynom oszustw, jednak niepokojąco wiele z nich nadal polega na reaktywnym wykrywaniu takich incydentów. Każdego roku cyberprzestępcy wymyślają coraz bardziej wyrafinowane metody ataków, a zaniechania banków w zakresie stosowania środków prewencyjnych powodują dalszy wzrost liczby incydentów cyberprzestępczości finansowej oraz większe straty” – powiedział Ross Hogan, szef działu zapobiegania oszustwom, Kaspersky Lab.
Eksperci z Kaspersky Lab zalecają bankom i serwisom płatniczym, aby stosowały wszechstronne metody zapobiegania oszustwom online w celu zapewnienia ochrony swoim klientom na kilku poziomach. Jedną z takich metod jest platforma Kaspersky Fraud Prevention, która obejmuje instalowane na urządzeniach klientów narzędzia kontroli zagrożeń oraz komponent serwerowy zlokalizowany w infrastrukturze IT banku. Poprzez specjalny kod osadzony na stronie internetowej banku komponent ten może zdalnie wykryć infekcję urządzenia klienckiego.
Przeczytaj także:
Czy AI pomoże ograniczyć oszustwa finansowe?
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
oszustwa finansowe, cyberprzestępstwa, kradzież danych, polityka bezpieczeństwa
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)