eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościMediaLokowanie produktu na You Tube? Czy to ma sens?

Lokowanie produktu na You Tube? Czy to ma sens?

2015-10-07 13:29

Lokowanie produktu na You Tube? Czy to ma sens?

Czy warto lokować produkty na You Tube? © 4zevar - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Badania zrealizowane ostatnio przez agencję badawczą IRCenter dowodzą, że YouTube to serwis posiadający niezwykle duży potencjał, jeżeli chodzi o lokowanie produktu. Okazuje się bowiem, że widzów platformy charakteryzuje dość pozytywne nastawienie do umieszczanych w filmikach produktów markowych. Marki powinny zwrócić szczególną uwagę na kategorię Lifestyle i Rozrywka, którą charakteryzuje pokaźna liczba wyświetleń, niskie nasycenie markami oraz właśnie pozytywny stosunek widzów do prezentowania produktów.

Przeczytaj także: TVP zapłaci karę za reklamy

Kategorią, która w największym stopniu kojarzy się z produktami są Kulinaria. 61% użytkowników You Tube, którzy oglądają treści kulinarne dostrzega tam konkretne, markowe produkty. Kolejną pozycję zajmuje kategoria Kosmetyki i Uroda, gdzie produkt markowy zauważyła niemal połowa respondentów. Najmniej wyeksploatowana wydaje się być kategoria Lifestyle i Rozrywka - tam lokowanie produktu zauważane jest tylko przez 12% oglądających.

Jednocześnie okazuje się, że widzowie niekoniecznie skupiają się na lokowanych produktach - niemal 1/3 nich przyznała, że widziała w materiale wideo jakiś produkt, ale nie bardzo potrafiła skonkretyzować o jaką markę lub typ produktu chodziło. Respondenci ci nie potrafili wskazać, czy w filmach widziały szampon czy np. lakier do paznokci. Wśród najlepiej zapamiętanych marek znalazły się: Prymat, Sony, Samsung, L’Oreal oraz Nike – choć niekoniecznie oznacza to, że korzystały one z product placementu w badanym okresie czasu.
„Zauważyliśmy ograniczoną uważność użytkowników You Tube w stosunku do prezentowanych tam produktów markowych,” – potwierdza Weronika Niżnik z IRCenter. „Z drugiej strony ich stosunek do tego typu przekazów jest w znaczącej mierze pozytywny. Badani, wśród typowych reakcji, w pierwszej kolejności wskazywali rozbudzenie zainteresowania produktem, później zaś obojętność. Reakcje negatywne znalazły się średnio na dalszych pozycjach w rankingu. Dlatego głównym wyzwaniem dla reklamodawców na tej platformie zdaje się być właśnie zapamiętywalność,” – dodaje.

Na rozbudzenie zainteresowania produktami po obejrzeniu filmu najczęściej wskazywali widzowie kategorii Kosmetyki i Uroda, którzy często wręcz spodziewają się tego typu przekazów. Z kolei widzowie kategorii Lifestyle i Rozrywka najczęściej deklarowali zakup produktu po obejrzeniu filmu. Kategorią, w której product placement miał najmniejszy wpływ na decyzje zakupowe były Gry (wyłączając tzw. gameplaye).

Na skuteczność przekazów typu product placement na You Tube ma wpływ także odpowiednie dopasowanie produktu do kategorii. O ile ulokowanie produktu w niewłaściwej kategorii nie zwiększa negatywnych reakcji odbiorców, zaobserwowano istotny wzrost obojętności wobec prezentowanego produktu.

fot. mat. prasowe

Udział widzów, którzy oglądając filmy z danej kategorii zauważyli w nich produkty markowe

Kategoria, która najsilniej kojarzy się z product placement, to kulinaria.


Informacje o badanie
Analizy potencjału do działań product placement na You Tube dokonano na podstawie danych zebranych w 1.kwartale 2015, skanu internetu, zrealizowanego w maju 2015 badania CAWI na próbie N=525 oraz wyników badania Megapanel PBI/Gemius, kwiecień 2015. Wyniki badania po raz pierwszy zaprezentowano podczas tegorocznego Forum IAB.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: