Polscy internauci a apteki internetowe
2015-11-06 10:45
Apteka internetowa © peerayot - Fotolia.com
"Apteki wśród polskich internautów 2015". Pod tym tytułem kryje się najnowszy raport z badania zrealizowanego przez IRCenter we współpracy z LeadR, PricePanoramą oraz SpicyMobile. Jego twórcy przyjrzeli się m.in. zwyczajom klientów aptek internetowych. Z ich analizy wynika np., że kupującymi znacznie częściej są kobiety.
Przeczytaj także: Apteki internetowe: kto je odwiedza?
Jak już wspomniano we wstępie, badanie jest wspólnym projektem agencji badawczej IRCenter, LeadR – agencji marketingu bazodanowego, PricePanoramy - firmy monitorującej e-commerce oraz SpicyMobile - firmy, która udostępnia technologie do analityki mobilnej.Zasadniczym celem badania było przyjrzenie się ścieżkom, którymi konsumenci trafiają do aptek internetowych. Został on zrealizowany poprzez porównanie danych z wielu różnych źródeł. Analizie poddano zarówno deklaracje samych użytkowników, jak również ich zachowania w ramach social mediów i wyszukiwarki Google. Autorzy badania zbadali także ruch na stronach internetowych aptek oraz proponowane przez nie ceny.
Lektura raportu nasuwa jeden kluczowy wniosek: Internet nie przyczynił się do zamknięcia aptek stacjonarnych - okazuje się, że zaledwie 6% użytkowników korzysta wyłącznie z online'owych sposobów sprzedaży. Apteki są więc skazane na integrację digitalowych i fizycznych punktów sprzedaży.
Wśród użytkowników aptek internetowych zdecydowanie dominują kobiety. Użytkowników aptek można podzielić na dwa segmenty: kobiety w wieku 26-33 lata i osoby powyżej 45 roku życia. Obie grupy zdecydowanie motywują się ceną przy wyborze produktów z aptek internetowych.
Największy udział ruchu na stronach aptek ma SERP (marketing w wyszukiwarkach) i związane z nim bezpośrednie działania reklamowe. Na to stawiają najwięksi gracze. Największy – DOZ – zdecydowanie korzysta z searchu pozostając przy tym przy relatywnie wysokich cenach swoich produktów (kluczowym źródłem ruchu dla DOZ jest reklama display). Z searchu zdecydowanie korzysta również Gemini, które jednocześnie oferuje niskie ceny swoich najbardziej popularnych produktów. Popularność Gemini w Google nieprzerwanie rośnie od 2013 roku.
fot. mat. prasowe
Podział na użytkowników aptek online i offline
Najbardziej zauważalnym i efektywnym (w ocenie użytkowników aptek) jest e-mail marketinge-apteki, apteki internetowe, badania internautów, apteka online. Osoby, które zwracają uwagę w internecie na tę formę reklamy zdecydowanie chętnie i często przechodzą z mailingów bezpośrednio na strony aptek i dokonują zakupów. Wysokie zapamiętywanie działań mailingowych wskazuje również na pozytywny wpływ tej formy na wizerunek marek aptek.
Social Media dla aptek to poboczny, ale kluczowy rodzaj działań. Spontaniczne dyskusje o aptekach w mediach społecznościowych są bezpośrednio związane z ruchem na stronie WWW aptek (wysoka korelacja), ale i z częstotliwością wyszukiwania tych aptek w Google. Udział social media jest oczywiście zdecydowanie mniejszy niż searchu,displayu i mailingu.
fot. mat. prasowe
E-apteki - średnia miesięczna liczba wyszukiwań w Google
Informacje o badaniu
Wszystkie dane zawarte w materiale pochodzą z projektu Apteki wśród internautów 2015. W projekcie uwzględniono dane kwestionariuszowe i skan cen produktów zebrane w październiku 2015 roku, dane o korzystaniu z aplikacji mobilnych dla wakacji 2015 i dane z social media i Google dla ostatnich 12 miesięcy.
Przeczytaj także:
Konsumenci wybrali najlepsze apteki internetowe
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (1)