Małe firmy - prognozy III kw. 2015
2015-11-10 11:32
III kwartał wyjątkowo udany dla małych firm © jinga80 - Fotolia.com
Przeczytaj także: Małe firmy - prognozy II kw. 2015
Jest dobrze – tak krótko można określić sytuację mikroprzedsiębiorstw w 2015 r. na podstawie wyników badania nastrojów, przeprowadzonego przez Grupę Idea Banku w dniach 7 sierpnia -19 września 2015 na próbie 500 osób prowadzących działalność gospodarczą. A jeśli porównać wyniki III kwartału br. z rezultatami badań nastrojów w III kwartałach lat poprzednich, można powiedzieć, że jest wyjątkowo dobrze.Aż 63% ankietowanych twierdzi, że obroty ich firm w roku 2015 będą większe niż rok wcześniej. Pesymistów, obawiających się spadku przychodów, jest zaledwie 7%, zaś odsetek tych, którzy spodziewają się utrzymania obrotów na poziomie z roku ubiegłego, wynosi 29%.
To, że ten rok jest dobry, potwierdzają także przedsiębiorcy.
Dla nas jest to wyjątkowo korzystny okres – mówi Marek Kostykiewicz, właściciel CablePower, firmy oferującej spersonalizowane lampy i inne produkty do wyposażenia wnętrz, zaprojektowane i wyprodukowane w Polsce.
Optymistów prawie nie ubywa
Tak duży odsetek optymistów w III kwartale roku jest zjawiskiem wyjątkowym. Dotychczas tylko dwukrotnie (w III kw. 2012 r. i III kw. 2014 r.) zdarzyło się, że odsetek optymistów przekraczał 50%, lecz teraz mamy do czynienia z wynikiem o ok. 10 punktów procentowych lepszym.
Mało tego – wynik po III kw. jest bardzo zbliżony do tych z I i II kwartału roku 2015. Oznacza to, że przedsiębiorcy – pomimo upływu kolejnych miesięcy – deklarują, że ich obroty nadal utrzymują się na poziomie przekraczającym te z roku ubiegłego. To znaczy, że nie mamy tutaj do czynienia z optymizmem z początku roku, ale należy mówić o przekonaniu wynikającym z dotychczasowych rezultatów. Jest więc ogromna szansa, że rok 2015 okaże się dla przedsiębiorców lepszy od poprzedniego.
Tę szansę potwierdza także Adam Zagała z Akceleratora Biznesu Idea Banku.
– Większość firm z naszego portfela zwiększy w tym roku swoje przychody. Część firm odnotuje wzrost znacznie powyżej oczekiwań, a część poniżej, jednak tendencja wzrostowa w przychodach jest niezaprzeczalna – mówi. – Firmy, które utrzymały przychody na ubiegłorocznym poziomie, skoncentrowały się na poprawie marżowości, więc w efekcie ich wynik netto będzie wyższy niż w poprzednich latach – dodaje.
Dla części firm rosnące wyniki to efekt pracy, jaką wykonały wcześniej.
>U nas wzrost przychodów w części bierze się ze wzrostu świadomości wśród naszych klientów – mówi Małgorzata Radkiewcz, właścicielka Bikebelle.pl, polskiego projektanta i producenta stylowych akcesoriów rowerowych. – Kiedyś musieliśmy tłumaczyć, czym jest np. torba rowerowa, a teraz ludzie to wiedzą. Więc choć pojawiła się konkurencja i pod tym względem jest trudniej, to jednak wyższa świadomość zbudowana dzięki naszej pracy powoduje, że mamy lepsze wyniki.
Wśród powodów, dla którego małe firmy radzą sobie dobrze w tym roku, są m.in. czynniki międzynarodowe. Żyjąc wewnątrz jednego z krajów Unii Europejskiej zapominamy, jakie korzyści daje nam członkostwo. Odczuwają to choćby polskie sklepy internetowe.
W coraz większym stopniu na zakupy przez sieć otwierają się takie kraje jak Katar czy Arabia Saudyjska – mówi Wioletta Połeć, właścicielka Fashioncode.pl, sklepu internetowego oferującego markową, ekskluzywną odzież z Europy. – Dla odbiorców z tamtych krajów znaczenie ma, aby ubrania powstały na terenie Unii Europejskiej, gdyż dla nich jest to gwarancja dobrej jakości – dodaje.
Ale także dla odbiorców z krajów UE fakt, że sklep działa na terenie Wspólnoty, ma ogromne znaczenie. Kupujący z Hiszpanii czy Portugalii wie, że jeśli sklep działa na terenie kraju członkowskiego, to obejmuje go ta sama dyrektywa o handlu w sieci, a więc reguły dostarczania towarów czy inne elementy usługi będą takie same jak w innych krajach – tłumaczy Wioletta Połeć. – A więc wszyscy odbiorcy w UE wiedzą, że zapewniamy odpowiedni poziom bezpieczeństwa.
fot. mat. prasowe
Prognoza obrotów firmy w danym roku
W III kwartale mieliśmy do czynienia z minimalnym wzrostem odsetka przedsiębiorców, którzy obawiają się spadku przychodów. Nadal jednak pesymistów – których odsetek nie przekracza 9% - jest stosunkowo niewielu, co jest rzadkością w III kwartale. I nie tylko w III kw. – taki wynik, choć w przypadku roku bieżącego jest słabszy od przeciętnego, sytuuje się grubo poniżej standardowego poziomu pesymizmu.
fot. mat. prasowe
Odsetek przedsiębiorców oczekujących spadku przychodów
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)