Sektor FMCG a wydatki na reklamę III kw. 2015 r.
2015-11-18 11:36
Największymi budżetami na reklamę dysponowali producenci soków i napojów © Markus Mainka - Fotolia.com
Przeczytaj także: Sektor FMCG a wydatki na reklamę w IV kw. 2015 r.
Soki i napoje górą
Jak wynika z analizy Codemedia, w analizowanym okresie największymi budżetami na reklamę mogli pochwalić się producenci soków i napojów, którzy wydali niemal 55 milionów złotych (1/4 całego tortu reklamowego branży), czyli o 39% więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Produktami, które reklamowano najczęściej były napoje gazowane i woda mineralna.
Na drugim miejscu, z kwotą ponad 52 milionów złotych (23% inwestycji całego sektora) uplasowali się producenci słodyczy, odnotowując tym samym wzrost na poziomie 10%. Pomimo sezonu letniego to nie producenci lodów byli liderami w wydatkach - największe środki na promocję swoich produktów przeznaczyli producenci ciast, ciastek i batonów.
Trzecie miejsce przypadło branży alkoholowej, która ulokowała w mediach ponad 32 miliony złotych (14% wszystkich wydatków na promocję), co z kolei oznaczało spadek o 15% względem minionego roku. Tradycyjnie już największa część budżetu marek alkoholowych przeznaczona została na reklamę piwa.
Producenci produktów mlecznych ulokowali w reklamę ponad 23 miliony złotych (10% udziału w wydatkach całej branży FMCG), notując tym samym rekordowy w tym segmencie, 77% wzrost w porównaniu do trzeciego kwartału 2014 roku. Wydatki pozostałych branż z kategorii wyniosły łącznie ponad 61 milionów złotych, a wielkość inwestycji różniła się od zeszłorocznych o kilka do kilkunastu procent.
FMCG reklamuje się w telewizji
Zdecydowana większość budżetów reklamowych branży kierowana jest w kanały telewizyjne. W trzecim kwartale 2015 roku było to ponad 150 milionów złotych, czyli 67% wszystkich wydatków. Wzrost nakładów na reklamę TV w porównaniu do okresu III kwartału 2014 roku wyniósł 9%. Budżety reklamowe lokowane były w głównych stacjach komercyjnych, takich jak Polsat i TVN, popularnością cieszyły się także reklamy w na kanałach tematycznych, m.in. ATM Rozrywka, TVN Style, National Geographic Channel.
fot. mat. prasowe
Wysokość wydatków reklamowych
Znaczący wzrost nakładów na promocję w magazynach
Ponad 9,5 miliona złotych (co stanowi 4% udziału SOS), branża FMCG przeznaczyła na komunikację w Internecie. Spadek inwestycji aż o 42% w stosunku do poprzedniego roku, może oznaczać zarówno faktyczny spadek inwestycji w promocję online jak i przesunięcie budżetów do kanałów nie monitorowanych.
fot. mat. prasowe
Wydatki reklamowe w podziale na poszczególne kategorie r/r
Reklama zewnętrzna zanotowała 14% wzrost inwestycji w porównaniu do trzeciego kwartału poprzedniego roku, osiągając 10% udziału w wydatkach (około 22 milionów złotych).
fot. mat. prasowe
Wydatki reklamowe w podziale na poszczególne media
Warto odnotować, że w Q3 2015 media drukowane były chętniej wykorzystywane reklamowo. Promocja w magazynach pochłonęła ponad 17 mln złotych (8% wszystkich budżetów). Znaczenie tego kanału znacząco wzrosło, w porównaniu do poprzedniego roku, firmy wydały na magazyny ponad 50% więcej niż w 2014 – wynika z analizy domu mediowego Codemedia. Reklama w magazynach to głównie promocja produktów w czasopismach branżowych, takich jak Poradnik Handlowca, Hurt & Detal, Handel, Życie Handlowe, ale reklamy lokowane były także w magazynach kobiecych oraz w periodykach o gotowaniu. Inwestycje w dziennikach uzyskały jednak najmniej spośród wszystkich mediów - poniżej 1 mln złotych, notując dodatkowo spadek o 24% w porównaniu do analogicznego okresu z poprzedniego roku.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)