Najsilniejsze marki w Polsce 2015 – Top20
2015-11-20 10:13
Najsilniejsze marki w Polsce 2015 © vege - Fotolia.com
Przeczytaj także: Najsilniejsze marki w Polsce – Top20
Badanie organizacji Superbrands już od 20 lat wyłania ścisłą elitę światowych marek. W naszym kraju projekt jest obecny od dekady. W tegorocznej edycji badania wzięto pod uwagę opinie ponad 15 tysięcy polskich konsumentów oraz ponad 50 ekspertów branżowych. Tak szeroka skala czyni Superbrands jednym z najszerzej zakrojonych badań tego rodzaju w PolsceW realizacji badania Superbrands po raz kolejny wspierał ARC Rynek i Opinia. Tegoroczna fala została przeprowadzona we wrześniu bieżącego roku na próbie przekraczającej N=15055. Analiza uwzględniła ponad 2300 marek konsumenckich w 110 kategoriach produktów i usług. Autorzy badania przyjrzeli się m.im. :
- wspomaganej znajomości marki,
- skłonności do polecenia marki oraz
- kapitałowi marki
Wyniki były ważone do struktury populacji ze względu na płeć oraz przedział wiekowy.
Bieżąca edycja pozwala zaobserwować spadek średnich ocen polecenia konsumentów.
- To znak, że konsumenci coraz więcej wymagają od marek - mówi Monika Kowalewska, dyrektor projektu. - Nie bez znaczenia jest też fakt, że badanie realizowane było w czasie trwania kampanii wyborczej. To, szczególnie w Polsce, czas spadku zaufania społecznego – jeżeli Polacy nie ufają politykom, nie ufają sobie nawzajem i te nastroje przekładają się na obniżone zaufanie do marek. Stąd tym bardziej należy przyjrzeć się markom, które w tak niesprzyjającym okresie potrafiły osiągnąć wzrost wyniku. Są to Samsung, Hortex, National Geographic oraz Lidl i to oni są prawdziwymi bohaterami tego rankingu - dodaje.
fot. vege - Fotolia.com
Najsilniejsze marki w Polsce 2015
Pierwsze trzy miejsca zajęły te same marki, co w ubiegłym roku – Google, Lego i YouTube. Co ciekawe do T20 wkroczyła marka Apple, nieobecna w czołówce w 2014.
Widoczna w zestawieniu przewaga zagranicznych reprezentantów została przełamana obecnością czterech polskich przedstawicieli - najwyżej oceniony został Tymbark, następnie Allegro (które odnotowało spadek względem ubiegłego roku), E.Wedel oraz Hortex (ta marka, ze wzrostem rok do roku).
- Warto zauważyć, że różnice w wartości indeksu dla czołowej dwudziestki są stosunkowo niewielkie i przetasowania w kolejności w najbliższych latach są bardzo prawdopodobne. – mówi Kowalewska.
Od 18 listopada dostępne są raporty z badania konsumenckiego dla każdej ze 110 kategorii. Uwzględniają one wskaźnik znajomości oraz rekomendacji marki w zależności od płci i wieku, a także strukturę kapitału marki.
W najnowszej, dziesiątej już edycji projektu, przyznano trzy rodzaje wyróżnień:
- Superbrands 2015/16 – dla najsilniejszych marek w Polsce (oceny rekomendacji konsumentów oraz wizerunku marki przez ekspertów)
- Created in Poland Superbrands 2015/16 – dla najsilniejszych polskich marek (oceny rekomendacji i znajomości konsumentów)
- Business Superbrands 2015/16 – dla najsilniejszych marek biznesowych w Polsce (oceny jakości brandingu, pozycji rynkowej, jakości produktów/usług, jakości relacji b2b, innowacyjności oraz działań CSR dokonane przez menedżerów oraz dedykowaną Radę Marek Business Superbrands)
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)