Instytucje finansowe a ich popularność w Internecie
2015-12-08 12:36
Przeczytaj także: Eurobank wprowadza logowanie odciskiem palca do aplikacji mobilnej
Agencja badawcza IRCenter we współpracy ze SpicyMobile – firmą udostępniającą technologie do analityki mobilnej, przeprowadziła badanie, na podstawie którego wskazuje, jaką pozycję w Internecie mają obecnie tradycyjni gracze rynkowi z sektora finansów – banki, ubezpieczyciele, pożyczkodawcy i kantory internetowe.Celem badania było sprawdzenie, jak poszczególne podmioty radzą sobie w kontekście działań online – o których firmach dyskutuje się najwięcej, które są najczęściej wyszukiwane przez internautów i przy użyciu jakich urządzeń. Dodatkowo przeanalizowano, w jaki sposób odbywa się ruch na ich stronach internetowych, oraz jaka jest popularność ich aplikacji mobilnych.
Widoczna w wielu branżach tendencja „szybciej, lepiej, online” jest zauważalna również w bankowości i u pożyczkodawców. Internauci bardzo chętnie korzystają z możliwości internetowego dostępu do swoich kont i zależy im na szybkości pozyskania dodatkowych pieniędzy.
Trend ten nie ma jednak dużego znaczenia w przypadku ubezpieczycieli – konsumenci w Internecie zainteresowani są przede wszystkim konkretnymi produktami i poszukują opinii oraz rekomendacji. Jest to związane z faktem, iż wybór ubezpieczyciela odbywa się w sposób bardziej precyzyjny, ostrożny i z uwzględnieniem oszczędności pieniędzy. Potwierdza to częste korzystanie z porównywarek ofert.
Z jednej strony internauci nie szukają coraz częściej informacji o bankowości mobilnej, ale z drugiej – dla wielu banków mobile jest już powszechnym kanałem komunikacji z klientem. Najczęściej używanymi obecnie aplikacjami bankowymi są produkty mBanku, BZ WBK i ING Banku. W przypadku dwóch ostatnich podmiotów rozwiązania na smartfony są częściej używane przez kobiety.
fot. mat. prasowe
Ranking aplikacji finansowych wśród użytkowników
Klienci mBanku najchętniej korzystają z nowoczesnych technologii, aby zapoznać się z ofertą banku lub dysponować swoimi finansami
Najbardziej digitalowymi bankami (patrząc na zachowania internautów) są mBank, ING Bank, Alior Bank i Bank Millennium. Użytkownicy zainteresowani tymi podmiotami często korzystają z nowych technologii, używają wyszukiwarek na smartfonach i tabletach oraz odwiedzają strony banków. W dużej mierze trafiają na nie przez domeny pośredników transakcji finansowych, jak np. PayU, co świadczy o wyróżniającej się intensywności zakupów dokonywanych przez Internet.
Grupą najrzadziej korzystającą z urządzeń mobilnych w kontekście bankowości są klienci Raiffeisen Banku. Natomiast tym, co ich wyróżnia, jest zainteresowanie promocjami łączonymi. Bardzo często na stronę banku użytkownicy wchodzili poprzez stronę linii lotniczych Wizz Air, co jest związane z wprowadzeniem wspólnego produktu – karty kredytowej Wizz Air MasterCard.
fot. mat. prasowe
Wyszukiwanie marek na urządzeniach mobilnych
Wśród kantorów internetowych wyszukiwanych za pomocą urządzeń mobilnych najpopularniejszy jest Cinkciarz.pl
Wśród ubezpieczycieli i pożyczkodawców najczęściej wyszukiwanymi podmiotami są Vivus (200 tyś. wyszukań miesięcznie) i PZU (135 tyś. wyszukań miesięcznie) (dla porównania – mBank jest wyszukiwany średnio 2240 tyś. razy miesięcznie). Wśród ubezpieczycieli elementami zwiększającymi zainteresowanie poszczególnymi firmami są informacje giełdowe i kampanie marketingowe (prawie połowa wszystkich treści wygenerowanych w mediach społecznościowych w ciągu ostatniego roku dotyczyła tej marki). PZU jest najczęściej wyszukiwanym ubezpieczycielem w Google, a jego strona internetowa jest najchętniej odwiedzaną domeną w kategorii. Na strony internetowe ubezpieczycieli użytkownicy kierują się głównie z portali informacyjnych, porównywarek ofert oraz z innych domen powiązanych z daną firmą.
Pożyczkodawcy częściej niż ubezpieczyciele są wyszukiwani na urządzeniach mobilnych i tabletach – sugeruje to, iż zainteresowani takimi ofertami należą do młodszej grupy klientów. Dodatkowo są to osoby, które chętnie klikają w banery reklamowe, linki sponsorowane i zwracają uwagę na maile ofertowe. Potwierdzają to źródła ruchu na stronach internetowych pożyczkodawców. Informacją określającą tę grupę konsumentów jest też fakt, iż część przekierowań na stronę konkretnej firmy ma miejsce z portali o charakterze tabloidowym.
Kantory internetowe to kategoria, która ma największy potencjał dla działań mobilnych (wyszukiwanie informacji o poszczególnych markach kantorów w Google. Na zainteresowanie kantorami online najbardziej wpływają zmiany kursów walut, wpisy na blogach finansowych i portalach internetowych. W tej kategorii zdecydowanym liderem jest Cinkciarz.pl.
Informacje o badaniu
Wszystkie dane zawarte w materiale pochodzą z projektu „Finanse w świecie cyfrowego konsumenta 2015”. W projekcie uwzględniono dane z social media z okresu listopad 2014 – październik 2015; wykorzystano także narzędzia monitorujące ruch w Internecie: Google Trends, Google AdWords, SimilarWeb, SpicyMobile.
![Banki muszą inwestować w nowe technologie [© georgejmclittle - Fotolia.com] Banki muszą inwestować w nowe technologie](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/banki/Banki-musza-inwestowac-w-nowe-technologie-188916-150x100crop.jpg)
oprac. : Agata Fąs / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)