Ulice handlowe w Europie: czynsze dla najbogatszych
2016-02-23 13:00
Via Montenapoleone w Mediolanie dotknęly największe podwyżki © Paolo Cremonesi - Fotolia.com
Posiadanie lokalu handlowego przy którejś z głównych ulic handlowych w Europie zarezerwowane jest raczej dla najbardziej majętnych najemców. Analiza Cushman & Wakefield dowodzi, że w minionym roku czynsze w najbardziej ekskluzywnych lokalizacjach znacznie podskoczyły. Ulice handlowe to także jedyny sektor nieruchomości handlowych, któremu w pełni udało się wyjść z recesji. Zdaniem ekspertów, w bieżącym roku najbardziej atrakcyjnymi regionami z punktu widzenia inwestorów są: Europa Środkowo-Wschodnia, Niemcy, Portugalia, Hiszpania i Szwecja.
Przeczytaj także: Najdroższe ulice handlowe świata 2015
Dane przedstawione przez Cushman & Wakefield dowodzą, że w minionym roku najwyższe podwyżki czynszów dotknęły najemców z mediolańskiej Via Montenapoleone w Mediolanie – było to aż 41,2%. W ostatnim kwartale 2015 roku lokalizacja ta okazała się europejskim liderem wzrostów. Na kolejnych pozycjach uplasowały się Via Condotti w Rzymie (wzrost o 37,5%) oraz Diagonal w Barcelonie (wzrost o 33,3%).Podwyżki, choć już znaczniej mniejsze, odnotowano również w Paryżu, Londynie, Dublinie, Wenecji, Lizbonie i Madrycie. Tak czy inaczej, tego rodzaju zmiany są dobitnym dowodem na to, że ulice handlowe są jedynym sektorem nieruchomości komercyjnych w Europie, w którym średnie czynsze ważone podskoczyły, a stopy kapitalizacji pikowały poniżej poziomu sprzed recesji.
Eksperci z Cushman & Wakefield są zdania, iż zainteresowanie sieci handlowych głównymi lokalizacjami handlowymi w miastach to następstwo coraz większego znaczenia obszarów miejskich, czemu sprzyjają zmiany demograficzno-społeczne oraz turystyka.
Monika Sujkowska, starszy analityk z działu strategii inwestycyjnych w firmie Cushman & Wakefield, powiedziała:
„Wzrost gęstości zaludnienia i rozrastanie się miast prowadzi również do wzrostu oczekiwań w zakresie bardziej inteligentnego i kreatywnego planowania funkcjonalnego obszarów miejskich. Rozwiązania takie umożliwiłyby stworzenie bardziej zrównoważonego, ekologicznego i przyjaznego otoczenia oraz zapewniłyby łatwiejszy i tańszy transport. Z perspektywy sieci handlowych obiekty wielofunkcyjne w centralnych lokalizacjach i sklepy przy głównych ulicach handlowych znajdujące się w pobliżu ośrodków kulturalnych, biznesowych, edukacyjnych oraz restauracji i atrakcji turystycznych idealnie wpisują się w aktualne trendy. Wynika to z faktu, że mieszkańcy nie tylko robią w nich zakupy, lecz także tam pracują i spotykają się towarzysko. Dzięki skupieniu tych wszystkich funkcji w jednym miejscu sieci handlowe mogą liczyć na wysoką odwiedzalność”.
Monika Sujkowska dodaje:
„Nie jest to jednak tylko kwestia poziomu odwiedzalności i obrotów. W dystrybucji wielokanałowej coraz większego znaczenia dla postrzegania marki nabiera rodzaj nieruchomości i jej lokalizacja. Obserwujemy trend do otwierania dużych lokali w centrach miast i jednocześnie do zwiększania obecności we wschodzących lokalizacjach handlowych i przy najlepszych ulicach w mniejszych miastach. Służy to zwiększaniu świadomości marki”.
fot. mat. prasowe
Czynsze i stopy kapitalizacji
Michael Rodda, dyrektor ds. inwestycji w nieruchomości handlowe w Europie w firmie Cushman & Wakefield, powiedział:
„Zainteresowanie powierzchnią handlową w centrach miast rośnie bardzo szybko, aczkolwiek nierównomiernie w poszczególnych krajach. Sieci handlowe poszukujące nowych możliwości ekspansji będą zwracać coraz większą uwagę na inne lokalizacje poza najbardziej luksusowymi ulicami handlowymi w Paryżu, Londynie, Rzymie, Mediolanie, Barcelonie i Madrycie. W 2016 r. mogą rozważyć wejście na rynki mniejszych miast i krajów. Będą stawiać na ulice, które są najlepiej przygotowane do wykorzystania rosnącej siły gospodarczej i poziomu zamożności na lokalnych rynkach”.
Anthony Selman, Partner w dziale rynków kapitałowych w Europie Środkowo-Wschodniej w firmie Cushman & Wakefield, powiedział:
„Wśród inwestorów ogromnym zainteresowaniem cieszą się nieruchomości położone w tętniących życiem centrach miast w całej Europie. Europa Środkowo-Wschodnia, a szczególnie Polska oferuje wiele możliwości inwestycyjnych dla międzynarodowego kapitału poszukującego atrakcyjnych lokalizacji miejskich”.
Przeczytaj także:
Najdroższe ulice handlowe świata 2022
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)