Polskie firmy 2016: warunki prowadzenia biznesu
2016-03-23 11:39
Przeczytaj także: Polskie firmy 2015: warunki prowadzenia biznesu
Ten wniosek jest niepokojący, ponieważ o ile w przypadku Francji skutki kiepskiego dla biznesu otoczenia instytucjonalno-prawnego nie będą aż tak drastyczne, ze względu na ugruntowaną pozycję francuskiej gospodarki, budowaną od stuleci, o tyle dla Polski rezultaty mogą być katastrofalne. Jeśli bowiem okazuje się, że w bliskim otoczeniu lub nawet bezpośrednim sąsiedztwie, prowadzenie działalności gospodarczej jest znacznie prostsze i przyjemniejsze, niż w kraju, wówczas rodzima gospodarka może stracić wskutek „przeprowadzki” przedsiębiorstw istotny impet ekonomiczny, wynikający wprost z działalności całej rzeszy mikro, małych i średnich firm.
Ostatecznie wydaje się, że pozycje w okolicach 30-60. miejsca na świecie, to nie jest wszystko, na co stać Polskę. W naszym państwie istnieje bowiem ogromny kapitał przedsiębiorczości, kreatywności, dobrego wykształcenia, pomysłowości i skłonności do ryzyka. Wystarczy jedynie pozwolić Polakom działać i korzystać z tego potencjału. Celem Polski nie powinno być osiągnięcie pozycji europejskiego średniaka, a raczej przynajmniej zdobycie statusu lidera regionu pod względem jakości legislacji, przyjazności aparatu administracyjnego i sprawności funkcjonowania państwa. Wszelkie składniki do tego niezbędne już są na miejscu, w tym momencie trzeba już tylko sprawnego zarządzania i konkretnego planu, by w perspektywie kilku lat Polska stała się państwem, w którym łatwo prowadzi się biznes: prawdziwie wolnym gospodarczo, z atrakcyjnym systemem podatkowym, konkurencyjnym na tle reszty Europy.
4. Podsumowanie
Z powyższych rozważań należałoby wysnuć dwa wnioski, z których jeden jest zdecydowanie optymistyczny. Otóż niezależnie od tego, na który ranking instytucji międzynarodowych spojrzeć, Polska konsekwentnie poprawia swoją pozycję, stając się państwem w coraz większym stopniu wolnym gospodarczo, cechującym się przyzwoitym systemem podatkowym i przyjaznym biznesowi. Oczywiście wciąż nie są to lokaty, które powinny budzić szczególne zadowolenie – państwo takie jak Polska powinno być pod ww. względami liderem regionu i raczej wyznaczać standardy, niż próbować do nich równać.
To jest zatem pierwszy wniosek – być może zbyt wolno, być może nieporadnie, ale mimo wszystko z roku na rok dokonywany jest pewien progres i to zdecydowanie zasługuje na pochwałę.
Drugi wniosek cieszy już o wiele mniej – Polska pod względem prawnego i instytucjonalnego otoczenia biznesu wciąż nadgania, niestety nie zachodnią Europę, ale małe, poradzieckie państwa. Szkoda jest tym większa, że Polacy autentycznie stanowią jeden z bardziej przedsiębiorczych narodów europejskich, o czym świadczą zarówno dane, jak i wszelkie możliwe badania, które na ten temat przeprowadzono. Oznacza to ni mniej, ni więcej, tylko to, że w naszej gospodarce drzemie olbrzymi, niewykorzystany potencjał, pętany biurokratycznymi ograniczeniami, nieprzejrzystym systemem podatkowym i fatalnej jakości prawem.
Jednym z największych wyzwań (i celów) na najbliższe lata musi być zatem konsekwentne prowadzenie prowolnościowej polityki, redukcja znacznej części niepotrzebnych regulacji i zdecydowana liberalizacja gospodarki, połączona z rozważnym prawodawstwem podatkowym, bazującym na znacznie wyższych, niż aktualnie, standardach legislacyjnych.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)