Wakacje 2016: Turcja ciągle traci, zyskuje Egipt
2016-04-05 13:43
Przeczytaj także: Wakacje 2016: gospodarka kontra terroryzm w walce o turystów
I. Materiały problemowe dotyczące istotnych kwestii w turystyce wyjazdowej
Na wstępie do tej części materiału przypominamy, że zwykle co drugi tydzień, w miejsce szczegółowego omówienia kwestii zmian cen imprez turystycznych, a także przelotów (LCC) na kierunkach turystycznych, zamieszczane są materiały ważne dla branży turystyki wyjazdowej o charakterze problemowym, które powinny przybliżyć odbiorcom czynniki, procesy i zależności mające istotny wpływ na branżę i na panującą w niej koniunkturę oraz mogące wyznaczyć potencjalne kierunki jej rozwoju i ewolucji. Tematyka cen wycieczek jest wtedy zredukowana do mapek obrazujących zmiany cen wobec ubiegłego tygodnia oraz tego samego okresu poprzedniego roku i relatywnie krótkich komentarzy. Tym razem materiał w tej formie został przedstawiony drugi raz z rzędu, gdyż układ kalendarza spowodował, że zwyczajowe zmiany cen po I kwartale 2016 nie zostały jeszcze wprowadzone przez wszystkich organizatorów.
1. Sprzedaż wycieczek coraz słabsza , ale nie aż tak jak się wydaje
Czasu do wakacji coraz mniej, ale według raportów PZOT popyt na wycieczki w biurach nie tylko nie rośnie, ale wręcz maleje. Spadek ogólnej sprzedaży czarterów, który jeszcze w lutym wynosił 16 procent, w marcu powiększył się do 20 procent. W ostatnim miesiącu tendencje zniżkowe (wobec ubiegłego roku) zapanowały na wszystkich większych kierunkach z wyjątkiem Hiszpanii.
fot. lindrik - Fotolia.com
Egipt zyskuje
Egipt, w którym nie ma aż tak ewidentnych potencjalnie niebezpiecznych konfliktów, powoli zaczyna przekonywać do siebie niektórych turystów.
Zdecydowana dodatnia dynamika liczby sprzedawanych wycieczek występowała jedynie ma mniej popularnych z zeszłym roku kierunkach jak Chorwacja, czy Albania. Generalnie rzecz biorąc sytuacja nie jest jednak aż tak zła jak wynika to z rzeczonych raportów. Sprzedaż u organizatorów sprzedających poprzez system MerlinX w okresie zwłaszcza ostatnich miesięcy wprawdzie silnie spadała, ale u wielu sprzedających przez inne systemy rezerwacyjne w niemal podobnym stopniu wzrastała.
Ponieważ jednak najwięksi z nich, czyli Rainbow i TUI Poland w znacznym stopniu (od 50 do 80 procent) prowadzą sprzedaż przez własne sieci sprzedaży lub Internet, więc jej zwiększenie w małym stopniu przekłada się na obroty agentów. Konsekwencją tego jest wniosek, że duże spadki sprzedaży dotyczą głównie właśnie biur agencyjnych, tym bardziej, że w ostatnich miesiącach duzi Internetowi agenci radzili sobie z reguły lepiej niż rynek, o tanich liniach nawet już nie wspominając.
Znacznie odbiega to od sytuacji u naszych zachodnich sąsiadów, którzy deklarują poziomy sprzedaży niewiele odbiegające od zeszłorocznych. Co więcej w kilku ostatnich miesiącach widoczna jest wyraźnie odwrotna zależność pomiędzy sprzedażą Turcji i Egiptu oraz Grecji i Hiszpanii. Gdy te pierwsze kierunki spadały, to te drugie w podobnym stopniu rosły. Oznacza to, że klient, który nie decydował się np. na Turcję, to wychodził od agenta z zakupioną wycieczką np. do Grecji. Tak więc charakterystyczną cechą bieżącej sprzedaży w Niemczech jest to, że spadkom liczby rezerwacji Turcji i Egiptu towarzyszą jednocześnie bardzo podobne wzrosty sprzedaży Grecji i Hiszpanii, co w rezultacie niemal całkowicie rekompensuje tamte spadki.
U nas sprzedaje się inaczej
W Polsce tak nie jest. Klient, który nie decyduje się na zakup Turcji często wychodzi z biura agencyjnego z niczym. Jest to prawdopodobnie efekt dużej presji części agentów na klientów, żeby ci jednak nabyli wycieczkę do Turcji. Wskazywać na to mogą intensywne wystąpienia w mediach niektórych przedstawicieli środowiska agencyjnego, które wydają się być niczym innym jak mocnym zachęcaniem klientów do zakupu akurat tego właśnie kierunku.
Niestety działania tego typu mogą się okazać w dużym stopniu kontrproduktywne. Informacje o bezpiecznej Turcji w sytuacji, gdy co kilka dni dochodzi tam do kolejnego niebezpiecznego wydarzenia mogą wydać się klientom mocno naciągane, a nawet budzić podejrzenia. Pamiętać bowiem należy, że turyści wyjeżdżający na zagraniczne wycieczki to 5 procent z reguły najbardziej obytych i rozgarniętych osób w naszym społeczeństwie.
![Wakacje 2016: turystyka musi walczyć z innymi branżami [© BillionPhotos.com - Fotolia.com] Wakacje 2016: turystyka musi walczyć z innymi branżami](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/turystyka-zagraniczna/Wakacje-2016-turystyka-musi-walczyc-z-innymi-branzami-180644-150x100crop.jpg)
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)