Centra handlowe w Europie w II poł. 2015 r.
2016-04-21 10:44
Przeczytaj także: Powierzchnie handlowe w rozkwicie
Silvia Kolibabova, autorka raportu, powiedziała:
„W dalszym ciągu najwięcej transakcji inwestycyjnych przypada na Wielką Brytanię i Niemcy. Jednak inwestorzy poszukują także nowych możliwości lokowania kapitału, o czym świadczy znaczny wzrost inwestycji w krajach nordyckich i Beneluksu oraz w Portugalii, Polsce i Turcji. Natomiast Francja, Włochy, Hiszpania, Rumunia, Słowacja i Czechy odnotowały spore spadki aktywności inwestycyjnej w drugiej połowie 2015 r. w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej”.
Polska jest drugim co do wielkości rynkiem centrów handlowych w regionie CEE (po Rosji) i trzecim pod względem aktywności deweloperskiej. W II poł. 2015 r. do użytku oddano 362.600 m kw. powierzchni w 15 nowych i 7 rozbudowanych obiektach. Jednym z najważniejszych czynników wpływających na przyrost powierzchni handlowej jest coraz większy popyt ze strony dynamicznie rozwijających się operatorów handlowych. Zmieniają się również oczekiwania konsumentów, którym zależy na atrakcyjnej ofercie handlowej i rozrywkowej, przy jednocześnie rosnącym zainteresowaniu e-handlem oraz zakupami typu click-and-collect. To wszystko przyczyniło się do wzrostu liczby projektów przebudowy i rozbudowy istniejących projektów w odpowiedzi na zmieniające się zachowania klientów.
Największym obiektem otwartym w tym okresie były należące do ECE Zielone Arkady w Bydgoszczy o powierzchni 51 tys. m kw. Aktywność deweloperska utrzyma się w najbliższej przyszłości na dotychczasowym poziomie, przy czym więcej projektów powstanie prawdopodobnie w aglomeracjach – ośmiu największych miastach wraz z sąsiadującymi miejscowościami – o populacji powyżej 400 tys. mieszkańców. Nadal będziemy też mieć do czynienia z rozbudowami, choć raczej na mniejszą skalę niż obecnie – w II poł. 2015 r. powierzchnia dodana do istniejących obiektów stanowiła aż 19% nowej powierzchni.
Polska zajmuje pozycję lidera pod względem wielkości kapitału zainwestowanego w kraju: w II poł. 2015 r. było to 1,5 mld euro, co przekłada się na blisko 61-procentowy udział w regionie. O ile inwestorzy krajowi nie wykazywali się szczególną aktywnością, znacznie zwiększył się popyt ze strony inwestorów międzynarodowych. Zainteresowanie najlepszymi obiektami handlowymi rosło zwłaszcza pod koniec 2015 r. i w rezultacie w IV kwartale zawarto wiele transakcji.
Do najważniejszych należało kupno krakowskiej Bonarki (75 tys. m kw.) za 285 mln euro przez amerykański TPG, sprzedaż Starego Browaru w Poznaniu (59 tys. m kw.) firmie Deutsche Asset & Wealth Management za 285 mln euro oraz kupno gdyńskiego centrum handlowego Riviera (70,5 tys. m kw.) za 291 mln euro przez Union Investment z Niemiec.
Magdalena Sadal, Starszy konsultant w dziale Doradztwa i Badań Rynkowych Cushman & Wakefield, powiedziała:
„Polska jest jednym z najbardziej aktywnych rynków handlowych na tle całej Europy. Mimo że średni wskaźnik nasycenia powierzchnią centrów handlowych utrzymuje się na poziomie krajów Europy Zachodniej, ciągle są w naszym kraju miejsca z dużym potencjałem dla rozwoju nowych obiektów handlowych. Nowoczesna i atrakcyjna powierzchnia powstaje nie tylko w nowych galeriach, lecz także dzięki rozbudowom i modernizacjom istniejących obiektów. Podaż nowej powierzchni pokrywa się z zainteresowaniem zarówno najemców charakteryzujących się dynamiczną ekspansją, jak i nowych marek wchodzących na polski rynek”.
Renata Kusznierska, Dyrektor działu powierzchni handlowych, Cushman & Wakefield w Polsce, powiedziała:
„Centra handlowe będą teraz wymagały bardzo zaawansowanych usług zarządzania nieruchomościami i dopasowania oferty do potrzeb klientów, a także przyjmowania strategii pozycjonowania obiektów w perspektywie 5–10 lat. Działania wykonywane w sposób nieprzemyślany mogą się odbić na wartości centrum handlowego”.
Przeczytaj także:
Centra handlowe w Polsce IV kw. 2014
![Centra handlowe w Polsce IV kw. 2014 [© zhu difeng - Fotolia.com] Centra handlowe w Polsce IV kw. 2014](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/centra-handlowe/Centra-handlowe-w-Polsce-IV-kw-2014-150167-150x100crop.jpg)
1 2
oprac. : eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
centra handlowe, centrum rozrywkowo-handlowe, obiekty handlowe, powierzchnie handlowe
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)