Wakacje 2016: Agencja Moody’s nie zaszkodzi turystyce?
2016-05-10 12:10
Przeczytaj także: Wakacje 2016: o popycie zadecydują terroryzm i koniunktura?
Komentarz:
Z zestawienia widać, że jesteśmy zdecydowanym liderem jeśli chodzi o kwestię zapóźnienia wzrostu realnych wynagrodzeń wśród krajów rejonu , do których dodano Koreę Południową jako sprintera gospodarczego dla ukazania różnicy we wzroście wynagrodzeń przy względnie podobnym wzroście gospodarki kraju. Z powodu względnego opóźnienia wzrostu płac mamy teraz w naszym kraju swoistą „rezerwę” potencjału dla wzrostu wynagrodzeń. Uwidacznia się to obecnie w bardzo znacznych podwyżkach płac w wielu firmach (IKEA, Lidl, Biedronka itd.), w których dotychczas wzrosty płac nie były zbyt powszechne. Również badania pracodawców w tym zakresie dokonywane np. przez instytut Randstad wskazują na bardzo znaczący potencjał dalszej poprawy wynagrodzeń, a zwłaszcza w firmach z tzw. obszaru Polski B.
Perspektywy polskiej turystyki wyjazdowej znacznie lepsze niż u innych
W ten sposób powstają warunki dla bardzo dużego wzrostu realnych dochodów polskich gospodarstw domowych już w nieodległej perspektywie (będą silnie odczuwalne już w 2017 roku), które w zakresie potencjału zakupowego zagranicznych wycieczek powinny ulec w okresach średnim i dłuższym jeszcze wzmocnieniu poprzez nadejście korzystniejszego okresu dla kształtowania się kursu złotego.
Z tych powodów – po ustaniu lub osłabieniu negatywnego wpływu terroryzmu na polską i europejską turystykę wyjazdową, w szczególności w naszym kraju branża ta może liczyć na bardzo dobry okres. Największe szanse na jego efektywne wykorzystanie mają zasobni w środki finansowe, dysponujący różnorodną i przystępną cenowo ofertą liderzy polskiej turystyki wyjazdowej. Połączenie tych zalet oraz przemyślanej i trafionej strategii rozwoju powinno tym firmom zapewnić w przyszłości jeszcze większe sukcesy niż miało to miejsce dotychczas. Mówili o tym na konferencji 22 kwietnia podczas targów LATO 2016 przedstawiciele wiodących polskich biur podróży, a zwłaszcza pełen świeżego optymizmu dyrektor Piotr Burwicz z biura Rainbow.
II. Inne istotne zdarzenia z okresu ostatniego tygodnia
Z ciekawszych zdarzeń i informacji z tego okresu do ważniejszych należała:
1. W ostatni czwartek biuro podróży Rainbow podało informację o zwiększeniu według stanu na koniec kwietnia sprzedaży lata o 8,1 procent wobec takiego samego okresu ubiegłego roku. W połączeniu z poprzednią informacją z początku marca oznacza to, że w okresie marzec - kwiecień Rainbow sprzedał, aż o 12,6 procent wycieczek więcej niż rok temu. Oznacza to sprzedaż o ponad 20 procent lepszą niż dla tego samego okresu w systemie MerlinX podają Raporty PZOT.
III. Istotne kwestie z zakresu cen turystycznych imprez.
1. Zestawienie bazuje na cenach dla wylotów w okresie 01-07 sierpnia 2016 r zebranych w dniu 06 maja. W okresie listopad-grudzień 2015 zmiany cen były bardzo niewielkie i wynosiły po kilka złotych. W styczniu były już nieco większe, a jeszcze większe nastąpiły tradycyjnie na przełomie stycznia i lutego, gdy średnia cena wzrosła o 68 złotych. W kolejnych tygodniach mieliśmy różnokierunkowe wahania cen, najpierw spadki o 35 i 11 złotych, później wzrosty o 14 i 24 złote, a następnie znów spadki o 6, 1 i 48 złotych, wzrosty o 44 i 17 złotych oraz spadki o 2 i 5 złotych. W ostatnim tygodniu kwietnia wystąpił już odczuwalny wzrost średnich cen, który wyniósł 32 złote – jak zaznaczaliśmy w poprzednim materiale – był to wstęp do jeszcze bardziej istotnych przedsezonowych zwyżek materializujących się zwykle po majówkach każdego roku, teraz jeszcze dodatkowo powiększanych przez słabnącego złotego w związku z oczekiwaniem rynków na ewentualną obniżkę oceny wiarygodności kredytowej Polski przez agencję ratingową Moody’s.
fot. mat. prasowe
Średnie ceny imprez turystycznych i ich zmiany vs 7 dni wcześniej
Największe podwyżki względem ostatniego tygodnia odnotowała Turcja
W istocie ceny wzrosły bardzo mocno, bo średnio aż o 112 złotych. Tym razem największe zwyżki cen wystąpiły na greckiej wyspie Rodos – o średnio 207 złote oraz na Tureckiej Riwierze i na Teneryfie – o 186 i 165 złotych, natomiast na żadnym z 22 monitorowanych kierunków spadków cen nie zanotowano.
2. Badanie średniej ceny first minute lata 2016 wobec cen sprzed roku wskazuje, że na skutek tak znacznej zwyżki cen po raz pierwszy w tym sezonie przekroczyły one poziom ubiegłoroczny i to od razu o aż 68 złotych. Poprzednio średnie ceny były niższe o 24, 20, 28, 39, 61, 68, 43, 21, 3, zero, 15, 7, 12, 72, 65, 62, 44 i 72 złote.
fot. mat. prasowe
Zmiany średnich cen vs poprzedni rok
Największy spadek cen względem minionego roku odnotowała Turcja
![Wakacje 2016: turystyka musi walczyć z innymi branżami [© BillionPhotos.com - Fotolia.com] Wakacje 2016: turystyka musi walczyć z innymi branżami](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/turystyka-zagraniczna/Wakacje-2016-turystyka-musi-walczyc-z-innymi-branzami-180644-150x100crop.jpg)
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)