Bitwa miast: gdzie najprężniejszy e-commerce?
2016-05-16 14:22
Przeczytaj także: Black Friday i co jeszcze napędzi e-commerce w IV kwartale?
Oprócz tego zauważyć można, że w województwach małopolskim, lubuskim i śląskim ilość sklepów internetowych i stacjonarnych w większym stopniu idzie w parze z liczbą ludności. Oczywiście zauważyć można także inne wyjątki. Jednym z nich jest województwo podkarpackie, w którym zanotowano najniższy produkt krajowy brutto na jednego mieszkańca w całej Polsce. Mimo to, jest w nim więcej sklepów stacjonarnych niż w łódzkim, które pod względem PKB plasuje się na wysokim, szóstym miejscu.
10 najsilniejszych miast w Polskim e-commerce
Miejsce 1: Warszawa
Warszawa to niekwestionowana królowa polskich miast. Stolica może pochwalić się nie tylko najwyższą liczbą ludności, o cały milion przewyższającą drugi w kolejności Kraków, lecz króluje również w polskim e-commerce. 21% sklepów internetowych oraz 5,5% ich stacjonarnych punktów sprzedaży daje Warszawie zasłużone pierwsze miejsce.
Miejsce 2: Poznań
Poznaniacy słyną ze smykałki do interesów. Choć z niespełna 550 tysiącami mieszkańców stolica Wielkopolski zajmuje dopiero szóste miejsce, 9% znajdujących się w niej sklepów internetowych wraz z 2,6% ich oddziałów stacjonarnych sprawia, że Poznań plasuje się na drugiej pozycji liderów e-commerce w Polsce.
Miejsce 3: Kraków
Choć Kraków od stuleci nie jest siedzibą królów, wciąż przyciąga do siebie wielu Polaków. Mowa tu nie tylko o ponad 760 tysiącach mieszkańców, ale również o sprzedawcach internetowych. 11% z nich ma swoją siedzibę właśnie w stolicy Małopolski. W Krakowie mieści się także 2,2% sklepów stacjonarnych ujętych w badaniach idealo.
Miejsce 4: Wrocław
Na czwartym miejscu pod względem liczby ludności z niespełna 635 tysiącami mieszkańców i ilości sklepów internetowych plasuje się Wrocław. Aż 6% sprzedawców wybiera stolicę Dolnego Śląska na swoją siedzibę. Oprócz tego we Wrocławiu znaleźć można 2,3% stacjonarnych punktów sprzedaży sklepów internetowych.
Miejsce 5: Łódź
Choć w Łodzi znajduje się zaledwie jeden z uwzględnionych w badaniach idealo sklepów internetowych, w ogólnym rozrachunku miasto to znajduje się na wysokim, piątym miejscu. 706 tysięcy mieszkańców tego trzeciego pod względem liczby ludności miasta ma gdzie się wybrać na shopping – 2% spośród wszystkich sklepów stacjonarnych znajduje się właśnie w Łodzi.
Miejsce 6: Szczecin
Choć Szczecin jest z 407 tysiącami mieszkańców siódmym największym miastem, pod względem powierzchni ustępuje tylko Warszawie i Krakowowi. Stolica województwa zachodniopomorskiego może dzięki temu pomieścić 1,6% stacjonarnych punktów sprzedaży zbadanych przez idealo sklepów internetowych. Tych wyłącznie online również tu nie brakuje – jest ich aż 4%.
Miejsce 7: Gdańsk
Z badań idealo wynika, że mieszkańcy Gdańska wolą kupować offline. Na ponad 460 tysięcy mieszkańców nie przypada żaden z uwzględnionych w badaniach sklepów internetowych. Na szczęście jednak sprzedawcy posiadają nad Bałtykiem swoje liczne filie stacjonarne. Jest ich 1,6%, więc Gdańsk trafia jeszcze do pierwszej dziesiątki.
Miejsce 8: Katowice
Według Eurobarometru Komisji Europejskiej, aż 96% z niespełna 300 tysięcy mieszkańców Białegostoku deklaruje zadowolenie z życia w tym mieście. Dobra aura sprzyja widocznie także sprzedawcom. 3% z nich wybiera stolicę Podlasia na siedzibę swojego sklepu internetowego. 1,3% prowadzonych przez sprzedawców internetowych punktów sprzedaży stacjonarnej również znaleźć można w Białymstoku.
Miejsce 9: Białystok
Według Eurobarometru Komisji Europejskiej, aż 96% z niespełna 300 tysięcy mieszkańców Białegostoku deklaruje zadowolenie z życia w tym mieście. Dobra aura sprzyja widocznie także sprzedawcom. 3% z nich wybiera stolicę Podlasia na siedzibę swojego sklepu internetowego. 1,3% prowadzonych przez sprzedawców internetowych punktów sprzedaży stacjonarnej również znaleźć można w Białymstoku.
Miejsce 10: Lublin
W Lublinie nie znalazł się wprawdzie ani jeden ze stu najpopularniejszych sklepów internetowych współpracujących z idealo, jednak 1,4% z wszystkich prowadzonych przez nie stacjonarnych filii daje temu pięknemu miastu miejsce w pierwszej dziesiątce. 340 tysięcy mieszkańców stolicy województwa lubelskiego może więc odetchnąć z ulgą!
Informacje o badaniu
*W badaniach uwzględnionych zostało 100 najpopularniejszych sklepów internetowych współpracujących z idealo w Polsce wraz z ich stacjonarnymi punktami sprzedaży. Źródło danych na temat liczby ludności oraz PKB na 1 mieszkańca: Główny Urząd Statystyczny.
Adam Bębenek
Przeczytaj także:
E-commerce w Polsce 2022. Są najnowsze dane
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)