Dzień Matki: kobiety w ciąży i z małymi dziećmi nie mogą liczyć na wiele
2016-05-26 00:55
Zakupy z dzieckiem? Tylko dla rodziców o mocnych nerwach © .shock - Fotolia.com
Czy Polacy są przychylnie nastawieni wobec kobiet w ciąży i tych z małymi dziećmi? Jak wynika z badania Polskiego Programu Jakości Obsługi, sytuacja nie przedstawia się szczególnie optymistycznie. W czasach kryzysu demograficznego warto mieć na uwadze, że życzliwość wobec matek może być jednym z czynników wpływających na decyzję o rodzicielstwie.
Przeczytaj także: Jakość obsługi: polskie matki nie mają łatwo
Narzekamy, że rodzi się mało dzieci, ale nie zgadzamy się przepuścić kobiety ciężarnej w kolejce do kasy pierwszeństwa. Dodatkowo rodzice z dziećmi wręcz unikają urzędów, banków czy poczty w obawie przed stresem związanym z głośnym zachowywaniem się pociechy i kąśliwymi uwagami innych klientów.Przywileje owszem, ale tylko do czasu porodu
Niemal wszyscy uważają, że kobiety w ciąży podróżujące środkami komunikacji miejskiej zasługują na specjalne traktowanie i obowiązkowe miejsce siedzące. 9 na 10 badanych jest skłonnych przyznać pierwszeństwo obsługi kobietom w ciąży w placówkach służby zdrowia, urzędach, a także w punktach obsługi, takich jak banki, sklepy, restauracje. Jednak rodzic z małym dzieckiem (do 3 lat) nie robi na Polakach wrażenia. O ile jeszcze 3 na 4 badanych ustąpiłoby miejsca rodzicowi z dzieckiem w środkach transportu publicznego, to już kolejka na poczcie czy w banku tylko dla połowy byłaby wskazaniem do okazania specjalnych względów.
A jak jest w rzeczywistości?
Pośród osób, które w ciągu ostatniego roku były świadkami prośby kobiet w ciąży o uprzywilejowane potraktowanie w miejscach obsługi, aż 49% widziało przynajmniej jedną reakcję negatywną. To wciąż bardzo dużo. Negatywne reakcje w zdecydowanej większości były zaobserwowane u innych klientów. Są to przede wszystkim złośliwe komentarze, wymowne spojrzenia, zdarza się, że klienci odmawiają wprost obsługi poza kolejnością. Trzeba także zauważyć, że co piątą reakcję określono jako obojętną, co w sytuacji otwarcie wyrażonej prośby również może być interpretowane jako reakcja nieprzychylna.
Reakcje personelu zdecydowanie lepsze niż innych klientów
Z porównania między postawami klientów a personelu jasno wynika, że pracownicy reagują na prośby kobiet w ciąży z dużo większą życzliwością. Aż 7 na 10 reakcji personelu to zachowanie przychylne: zgoda na obsługę poza kolejnością, życzliwość, dobre słowo i pomocna reakcja. Wiele kobiet zdaje sobie sprawę, że życzliwe podejście do ciężarnych nie jest priorytetowym zajęciem obsługi, dlatego każda taka reakcja jest przez klientki dobrze zapamiętana, jako niezwykły bonus i wyróżnik danego sklepu. Widzimy to w opiniach na portalu jakoscobslugi.pl:
Jestem w zaawansowanej ciąży. Podczas ostatnich zakupów na dziale mięsnym zostałam bardzo pozytywnie zaskoczona. Panie, które są konkretnie zarobione i śmigają między ladą z mięsem, a krajalnicami niczym mrówki w mrowisku, już 2-krotnie dostrzegły mnie w długiej kolejce i obsłużyły w pierwszej kolejności! [Dita, Delikatesy Centrum, Niemce]
Najlepiej w małopolskim, najgorzej w lubuskim
Najwyższy wskaźnik pozytywnych reakcji wobec kobiet w ciąży zaobserwować można w województwie małopolskim. Niewiele gorzej jest w województwie pomorskim i mazowieckim. Najniższy poziom życzliwości wobec kobiet w ciąży spotkamy w województwie zachodniopomorskim i lubuskim, którego wskaźnik jest niższy o ponad 7,8 p.p. od średniej w Polsce (56,3%).
fot. mat. prasowe
Odsetek pozytywnych zachowań wobec kobiet w ciąży - województwa
Przeczytaj także:
Portale dla rodziców odwiedzają głównie kobiety
oprac. : Agata Fąs / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
dzień matki, kobiety w ciąży, rodzicielstwo, matki, jakość obsługi, badania Polaków
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)