Rynek pracy w II kwartale 2016 r.
2016-07-12 15:16
Przeczytaj także: Rynek pracy w III kwartale 2015 r.
Prawie dwukrotny wzrost ofert pracy w sektorze zakupowym
Analizując ogłoszenia o pracę zamieszczone w drugim kwartale br. w stosunku do drugiego kwartału 2015 roku eksperci portalu Praca.pl zauważyli w niektórych obszarach zawodowych znaczny wzrost. Wynika to między innymi z faktu, że pracodawcom jest coraz trudniej zapełnić wakaty w poniższych obszarach. Największą zmianę zanotowały sektory:
fot. mat. prasowe
Ogłoszenia o pracę II kw. 2016 vs. II kw. 2015
Sektory, w których odnotowano największy spadek publikowanych ogłoszeń rekrutacyjnych to administracja biurowa i publiczna, elektronika i energetyka oraz telekomunikacja.
Jakie zawody cieszą się największą popularnością?
Największą popularnością wśród osób poszukujących pracy cieszył się sektor sprzedaży i obsługi klienta. Z tego obszaru pochodziło 19% wszystkich aplikacji. Aż 5% to aplikacje na stanowiska zarządcze. Znaczny odsetek, bo 6% to zgłoszenia udziału w rekrutacji w sektorze logistyka i dystrybucja.
Analiza odsłon ofert pracy pokazuje, że, podobnie jak w pierwszym kwartale br., kandydaci najczęściej interesują się następującymi stanowiskami:
fot. mat. prasowe
Stanowiska, którymi interesują się kandydaci
Znajomość języków obcych w cenie
Rozwój firm międzynarodowych, a także kierowanie działalności firm polskich na rynki zagraniczne powodują, że osoby znające języki obce są często poszukiwane i chętnie zatrudniane. W drugim kwartale tego roku liczba ogłoszeń rekrutacyjnych, w których wymagana była znajomość języków obcych wzrosła w stosunku do analogicznego okresu z 2015 roku aż o 137%. Prawie czterokrotny wzrost jest w ofertach o pracę z językiem czeskim, prawie trzykrotny z językiem włoskim, a niemal dwukrotny z językiem francuskim. Niezmiennie najpopularniejszy w wymaganiach pracodawców jest język angielski: 47% ofert, w których wymagana była znajomość języka obcego, dotyczyła właśnie angielskiego.
Przydatne linki:
Oferty pracy
Podsumowanie specjalistów Praca.pl
Bardzo duży wzrost liczby publikowanych w serwisie Praca.pl ogłoszeń rekrutacyjnych, spadek bezrobocia i prognoza zatrudnienia netto dla kraju na trzeci kwartał tego roku na poziomie +9% świadczą o tym, że rynek pracownika stał się faktem. Pracodawcy coraz częściej mają problem ze znalezieniem chętnych do pracy na oferowanych przez nich stanowiskach. Z kolei pracownicy stają się coraz bardziej wymagający. Coraz więcej Polaków jest też zdecydowanych na emigrację zarobkową – aż 7,1% deklaruje wyjazd. Dla pracodawców to duże wyzwanie. W wielu firmach działania mające na celu budowanie pozytywnego wizerunku pracodawcy, czyli employer branding już są lub staną się ważnym elementem strategii.
1 2
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)