Ceny rozmów w Europie spadają
2006-03-02 01:15
Unia Europejska pogratulowała sobie spadających cen na europejskim rynku telekomunikacyjnym. Ale przestrzega także, że może będzie potrzeba więcej regulacji, żeby ta branża zmierzała we właściwym kierunku.
Przeczytaj także: UKE obniży ceny połączeń?
Według raportu Komisji Europejskiej (European Electronic Communications Regulation and Markets Raport) ceny detaliczne w telekomunikacji znacznie spadły, kiedy rynek stał się bardziej dostępny dla wchodzących nowych firm. Komisja Europejska stwierdziła, że szczególnie zmalały ceny operatorów stałych linii telefonicznych, ich dochody zmalały o 1,6 proc. rocznie, a na ten rynek weszło wielu nowych graczy.„Jednak wskaźnik wzrostu liczby abonentów korzystających z usług alternatywnych operatorów zaczyna się zmniejszać. Możliwe, że jest to rezultat zwycięskich kampanii wiodących operatorów, a także rosnącej atrakcyjności pakietów usług takich jak usługi głosowe, Internet i telewizja” – zauważyła Komisja Europejska.
Raport Komisji Europejskiej donosi także, że nasycenie rynku telefonii komórkowej sięgnęło więcej niż 92 proc. kontynentu, z 15 milionami użytkowników łączących się za pomocą technologii 3G. Ilość abonentów sieci szerokopasmowej wzrosła o 20 milionów i osiągnęła 53 miliony abonentów w roku 2005.
Usługi „quadruple” i „triple-play” stają się dopiero rzeczywistością – mówi raport Komisji Europejskiej - i „oczekuje się że zwiększą one wymagania konsumenta oraz przyczynią się do migracji z połączeń dial-up do połączeń szerokopasmowych”.
Jednak Europa uważa, że przemysł telekomunikacyjny nie jest jeszcze dostatecznie konkurencyjny, aby mu pozwolić na samoregulację. Komisja Europejska twierdzi, że jeśli usunie się w cień, to pewne segmenty społeczności mogą zostać wykluczone z technologii telekomunikacyjnej.
Złość Europy wzbudzają w szczególności opłaty za roaming. Europa uważa, że konsumenci płacą zbyt wiele za roaming i ma nadzieję wprowadzić w przyszłym roku nowe regulacje prawne. W tej chwili Komisja Europejska czeka na wszelkie głosy w tej sprawie od zainteresowanych stron.
Przeczytaj także:
Ceny roamingu w UE II-IV kw. 2009
oprac. : Marta Kamińska / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
ceny rozmów, rynek telekomunikacyjny, roaming, triple-play, quadruple, ceny rozmów telefonicznych