Cyfryzacja. Poznaj opinie Polaków
2016-09-29 10:39
Polscy konsumenci zadowoleni z postępującej cyfryzacji © Syda Productions - Fotolia.com
Przeczytaj także: Polska gospodarka cyfrowa: ile jest warta?
Z badania, które IPSOS przeprowadził na próbie 23 tys. internautów z 23 krajów, w tym również z Polski, wynika, że lwia część (75%) polskich konsumentów deklaruje zadowolenie z postępującej cyfryzacji i kierunków, w jakich ten rozwój przebiega. Większość ankietowanych ufa również w pozytywny wpływ cyfryzacji na różne aspekty życia i wierzy, że będzie ona postępować, a cyfrowe usługi staną się chlebem powszednim większości społeczeństwa (83%).Chcemy więcej cyfrowych usług
Polacy wyrażają także zadowolenie z poziomu „ucyfrowienia” różnego rodzaju usług. Najpowszechniej korzystają z poczty elektronicznej (84%), wyszukiwarek internetowych (83%), zakupów online (77%), mediów społecznościowych (71%), nawigacji (59%) czy serwisów pogodowych (50%). Obok usług turystycznych i gastronomicznych, handel i usługi finansowe to dziedziny, z których poziomu cyfryzacji polscy konsumenci są zadowoleni najbardziej (6/10 odpowiedzi w przypadku każdego z tych czterech obszarów). Ankietowani wskazują natomiast potrzebę zwiększenia zasięgu usług cyfrowych w edukacji (42% odpowiedzi), opiece zdrowotnej (37%) i transporcie publicznym (34%).
„Podział na świat online i offline zaciera się. Coraz większa cyfryzacja naszego codziennego życia wydaje się być nieunikniona, a dla Polaków stała się czymś naturalnym. Z badania Mastercard wyłania się obraz optymistycznych konsumentów, chętnie korzystających z coraz większej ilości usług w internecie. Oczywiście potrzeba czasu, żeby oswoić się z nowymi zjawiskami i rozwiązaniami. W ostatnich latach zmiany zachowań Polaków postępują jednak wyjątkowo szybko, co wynika z ogólnej gotowości Polaków do korzystania z nowych technologii i przyjmowania nowych zachowań” – komentuje Maria Cywińska, socjolog internetu, Wydział Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego.
fot. mat. prasowe
Polscy konsumenci coraz bardziej cyfrowi
„Polscy konsumenci chcą, żeby korzystanie z cyfrowych usług było szybkie i proste. Innymi słowy, chcemy, żeby internet ułatwiał nam realizację codziennych zadań, takich jak zakupy, zarządzanie finansami czy komunikowanie się. Zadaniem firm takich jak Mastercard jest przewidywanie potrzeb konsumentów i oferowanie coraz szerszej gamy cyfrowych usług. Innowacja nie może jednak oznaczać kompromisu w kwestii bezpieczeństwa, musimy mieć poczucie, że nasze dane i środki finansowe są w pełni bezpieczne” – mówi Bartosz Ciołkowski, dyrektor generalny polskiego oddziału Mastercard Europe.
fot. mat. prasowe
Polscy konsumenci a płatności cyfrowe
Europejscy liderzy cyfryzacji
Badanie Mastercard pozwoliło wyodrębnić profile respondentów o różnych postawach wobec cyfryzacji. Poziom „ucyfrowienia” badano na trzech płaszczyznach: korzystania z bankowości elektronicznej (online i mobilnej, w tym z usług płatności); korzystania z różnych rodzajów sprzętu elektronicznego (np. smartfona, tabletu, smart TV, smartwatcha, czytnika e-booków, konsoli do gier); oraz różnorodności usług cyfrowych, z których korzystają badani (np. zakupy online, media społecznościowe, streaming muzyki i filmów, rezerwowanie ofert turystycznych). Dzięki takiej analizie udało się wyodrębnić cztery sylwetki polskich konsumentów: od najbardziej „ucyfrowionych” Propagatorów (17%), przez Entuzjastów (28%), Naśladowców (45%), aż po najbardziej sceptycznych wobec cyfryzacji Tradycjonalistów (10%).
Wśród ankietowanych Polaków niemal co drugi (45%) zalicza się do grupy Entuzjastów lub Propagatorów cyfryzacji, co plasuje nas w europejskiej czołówce – średnia dla Europy Środkowo-Wschodniej to 43%, a dla Europy Zachodniej – zaledwie 37%. W Polsce rzadziej spotyka się też zachowawczych Tradycjonalistów. Wśród nielicznych krajów, które wyprzedzają nas pod względem otwartości na innowacje, są Szwedzi. Są oni nie tylko większymi entuzjastami cyfryzacji i bardziej zaawansowanymi użytkownikami usług online, takich jak e-bankowość i płatności mobilne, ale też częściej korzystają ze sprzętu elektronicznego.
Polscy konsumenci są bardziej „ucyfrowieni” pod względem różnorodności sprzętu elektronicznego (34% zaawansowanych użytkowników) niż cyfrowych usług (15%), z których korzystają. Ponadto, znacznie lepiej od innych Europejczyków wypadamy pod względem korzystania z bankowości i płatności mobilnych – odsetek „zaawansowanych” użytkowników wynosi 26%, w porównaniu z 17% w naszym regionie i zaledwie 9% w Europie Zachodniej. Spośród ankietowanych Polaków 81% deklaruje, że korzysta z bankowości przez przeglądarkę internetową, a 42% przez aplikację w telefonie.
Gotowi na mobilność i biometrię
Polacy coraz chętniej korzystają z usług cyfrowych za pomocą urządzeń mobilnych. Aż 26% ankietowanych w badaniu Mastercard deklaruje, że używa ich do płacenia zdalnie za usługi (np. parking, bilety), za zakupy w sklepie fizycznym, bądź też online, za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji zakupowej. Co więcej, gdybyśmy mieli zrezygnować z kart płatniczych i gotówki na rzecz płatności cyfrowych, co drugi badany zdecydowałby się na płatność telefonem komórkowym. Ponadto polscy konsumenci deklarują gotowość do płacenia za pomocą smartwatcha (12%) czy opaski fitness (9%, najwyższy wynik w całej Europie).
Otwartość polskich konsumentów na cyfrowe innowacje znajduje swoje odzwierciedlenie również w gotowości do stosowania biometrycznych metod autoryzacji płatności. Ponad 1/3 ankietowanych chciałaby swoje transakcje płatnicze autoryzować za pomocą odcisku palca. Większość z nas uważa, że biometryczne autoryzowanie transakcji jest innowacyjne (65%), szybkie (61%) i łatwe (58%). Oprócz tego, prawie 2/3 z nas uważa tę metodę za bezpieczną. To istotne, ponieważ najważniejsze czynniki, jakie bierzemy pod uwagę przy wyborze metody autoryzacji, to bezpieczeństwo konta bankowego (54%) oraz danych osobowych (27%).
O badaniu Mastercard „Postawy wobec cyfrowych innowacji”
Celem badania jest ocena postrzegania cyfryzacji oraz jej wpływu na społeczeństwo, osobistych preferencji w korzystaniu z cyfrowych technologii w płatnościach oraz z metod autoryzacji płatności. Indeks pokazuje również, czy ankietowani chętnie akceptują cyfrowe technologie w codziennym życiu i czy aktywnie z nich korzystają. Badanie zostało przeprowadzone przez IPSOS Research na zlecenie Mastercard latem 2016 roku. Indeks zebrał dane internautów posiadających konto bankowe, w wieku 20-50 lat, z czterech globalnych obszarów Mastercard: Europy Zachodniej (państwa: Francja, Niemcy, Włochy, Szwecja, Wielka Brytania); Europy Środkowo-Wschodniej (Austria, Bułgaria, Czechy, Chorwacja, Węgry, Izrael, Polska, Rumunia, Serbia, Słowacja); Rosji, Turcji* i Ukrainy*; Bliskiego Wschodu i Afryki (Egipt*, Kenia*, Arabia Saudyjska, RPA*, Zjednoczone Emiraty Arabskie). W państwach oznaczonych *, badanie zostało przeprowadzone na reprezentatywnej próbie internautów, natomiast we wszystkich pozostałych, w tym w Polsce, na próbie reprezentatywnej dla całej populacji pod względem płci, wieku i miejsca zamieszkania. W Polsce badanie zostało przeprowadzone na próbie 1000 internautów korzystających z usług bankowych, zamieszkujących w miastach, w wieku 20-50 lat. Metodologia badawcza: osobiste wypełnianie internetowych kwestionariuszy za pośrednictwem panelu IPSOS (20-minutowy kwestionariusz).
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (2)
-
Konto usunięte / 2016-09-30 09:50:19
Komentarz edytowany 2 razy (ostatnio 2016-09-30 10:21:11)
Co z tej cyfryzacji jak panuje nepotyzm i lenistwo w budżetówce. Od 2 lat jest np stworzona cyfrowa baza aktów urodzenia. Wybierałem ostatnio. I co ? Nie było jeszcze wprowadzonego mojego aktu. 2 lata to mało? Na kawę i plotki zawsze znajdą czas.
Życie i praca w UE http://www.praca4u.net
[ odpowiedz ] [ cytuj ]