Europejski rynek pracy
2006-03-08 00:45
Przeczytaj także: Rynek pracy strefy euro, czyli zagadka wysokiego zatrudnienia
Polska branża farmaceutyczna, z uwagi na dużą rotację personelu, niezmiennie poszukuje pracowników do działów sprzedaży i marketingu - dyrektorów sprzedaży, menedżerów regionalnych, menedżerów produktu, menedżerów marek. Szczególnie cenieni są kandydaci z doświadczeniem zdobytym w branży FMCG. Jednak rynek pracy w farmacji w znaczący sposób związany jest z decyzjami dotyczącymi listy leków refundowanych, która - zgodnie z zapowiedziami ministra zdrowia - zostanie ustalona dopiero w maju 2006 r. Dla sektora farmaceutycznego oznacza to, że dopiero wtedy należy oczekiwać większych ruchów personalnych i uzupełniania kadr.
Otwarcie rynków unijnych, będące skutkiem przystąpienia Polski do UE wpływa również na dynamiczny rozwój firm FMCG, co przekłada się na zapotrzebowanie na specjalistów ds. sprzedaży i marketingu. Polscy kandydaci powinni jednak zacząć liczyć się z konkurencją ze strony pracowników z Białorusi, Ukrainy i Rosji, ponieważ jako kraj Unii Europejskiej stajemy się bardzo atrakcyjnym rynkiem pracy dla specjalistów zza wschodniej granicy.
Wrażliwa na ożywienie gospodarcze branża logistyczna odznacza się znaczącym zapotrzebowaniem na kierowników projektów i kierowników ds. rozwoju biznesu. Ze znalezieniem pracy nie będą mieli problemów także tzw. fright farwarders, czyli menedżerowie organizujący spedycję towarów i tzw. copacking managers, czyli specjaliści odpowiadający za łączone pakowanie produktów np. proszku do prania i wybielacza. Ponadto, polscy pracownicy z tej branży coraz częściej mogą liczyć na pracę za granicą.
"Tendencją charakteryzującą niemal wszystkie branże jest zastępowanie tzw. ekspatów rodzimymi specjalistami. Polska gospodarka staje się coraz bardziej dojrzała, a nasi menedżerowie nie potrzebują już wsparcia specjalistów oddelegowanych przez zagraniczne centrale" - komentuje Mieczysław Błoński, Country Manager HAYS. - "Innym zjawiskiem, mającym wpływ na rynek pracy w Polsce jest rosnące zainteresowanie światowych koncernów lokowaniem biznesu w Rosji i na Ukrainie. To właśnie polskim menedżerom bardzo często powierza się reprezentowanie interesów tych firm w Moskwie czy Kijowie. Polacy wygrywają z francuskimi lub niemieckimi kolegami dzięki znajomości języka rosyjskiego, doświadczeniom zdobytym w warunkach rozwijającej się gospodarki rynkowej, a także mniejszym różnicom kulturowym" - dodaje Mieczysław Błoński.
Opracowanie "HAYS International Forecast" zawiera także analizy przygotowane przez zagraniczne oddziały firmy: brytyjski, francuski, hiszpański, czeski, kanadyjski oraz australijski i nowozelandzki.
![Sztuczna inteligencja coraz częściej wykorzystywana w pracy [© Riekus z Pixabay] Sztuczna inteligencja coraz częściej wykorzystywana w pracy](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/sztuczna-inteligencja/Sztuczna-inteligencja-coraz-czesciej-wykorzystywana-w-pracy-258468-150x100crop.jpg)
1 2
oprac. : Joanna Kujawa / eGospodarka.pl