Telefon służbowy w niebezpieczeństwie
2016-12-17 00:44
Smartfon © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Kradzież telefonu służbowego zgłoś jak najszybciej
Powyższe statystyki pochodzą z badania zrealizowanego przez TNS na zlecenie firmy Samsung Electronics Polska. Jego autorzy przyjrzeli się, w jaki sposób telefon służbowy służy pracownikom średnich i dużych przedsiębiorstw, menedżerom oraz freelancerom.Badanie wskazuje, że aż 55% pracowników niższego i średniego szczebla ze służbowej komórki korzysta w niczym nieskrępowany sposób. Co to oznacza w praktyce? Nic innego niż swobodne instalowanie aplikacji, pobieranie prywatnych plików, sprawdzanie poczty, korzystanie z m-bankowości, czy przesiadywanie na portalach społecznościowych. Jednocześnie znakomita większość kadry zarządzającej jest zdania, że wymienione czynności w negatywny sposób przekładają się na bezpieczeństwo i należy ich unikać podczas korzystania z telefonu służbowego.
Inną kwestią, która może wzbudzać obawy, jest to, iż zaledwie 35% kadry zarządzającej i 34% pracowników jest zaniepokojonych o bezpieczeństwo plików, które przechowywane są na urządzeniu.
Tak niska świadomość możliwości utraty danych oraz wystąpienia cyberataków powoduje, że 6 na 10 pracowników uważa obecne zabezpieczenie danych telefonów za całkowicie skuteczne. Takie samo przekonanie wyraża 52% kadry zarządzającej.
Czytaj także:
- Wirus na telefonie. 12 lat historii
- Aplikacje mobilne: zastanów się zanim naciśniesz "dalej"
Jako najbardziej skuteczne oceniono następujące metody ochrony przed utratą danych: zapisywanie kopii zapasowych wszystkich danych na serwerze, możliwość zlokalizowania telefonu za pomocą GPS, zabezpieczenie hasłem oraz zdalne wykasowanie danych w telefonie. Na tym tle wyróżnia się zabepieczenie hasłem, gdzie odpowiednio 73% kadry zarządzającej, 62% pracowników, oceniło jako skuteczne dotychczasowe metody zabezpieczenia telefonu służbowego.
Można zatem zauważyć, że jest niski poziom świadomości zagrożeń wycieku danych co w dalszej perspektywie rodzi pytania, jak zapobiegać takim zagrożeniom i zmieniać faktyczne postawy, zachowania pracowników i kadry zarządzającej.
Szczególnie niepokoi, że telefon służbowy do celów prywatnych wykorzystują menedżerowie wyższego szczebla. Bez ograniczeń z tego urządzenia korzysta niemal co trzeci menedżer z kadry zarządzającej, a ponad połowa twierdzi, że może używać firmowej komórki tak jak z telefonu prywatnego, ale z pewnymi ograniczeniami. Z reguły mają oni dostęp do bardziej wrażliwych danych biznesowych, których utrata może narazić firmę na wysokie straty. Tymczasem tylko niewielka grupa, 7% kadry zarządzającej zadeklarowało, że nie wykorzystuje telefonu służbowego do celów prywatnych.
fot. mat. prasowe
Smartfon
- Jak pokazują nasze badania, ponad połowa pracowników wykorzystuje telefony służbowe bez ograniczeń. Sprawdzają w firmowej komórce swój profil w social media, odbierają prywatne maile, korzystają z bankowości mobilnej. Niestety od tego nie uciekniemy. Po pierwsze trudno jest wyegzekwować zakaz prywatnego wykorzystywania telefonów służbowych, a po drugie walka z tym zjawiskiem może przełożyć się na spadek satysfakcji pracowników i obniżenie ich motywacji. Dlatego warto skupić się na wprowadzeniu skutecznych rozwiązań, które podniosą poziom bezpieczeństwa danych firmowych na urządzeniach mobilnych. Jednym z nich jest Samsung Knox, który pozwala wydzielić na telefonie służbowym w pełni funkcjonalne środowisko biznesowe, w którym wszystkie dane są zabezpieczone – powiedział Olaf Krynicki, rzecznik prasowy Samsung Electronics Polska.
O badaniu Samsung Mobile Workplace
Badanie „Samsung Mobile Workplace - Telefon komórkowy w środowisku biznesowym” zostało zrealizowane na zlecenie Samsung Electronics Polska przez firmę badawczą TNS w dniach 14.07.2016 – 27.07.2016. Jego zakres obejmował obszar roli telefonu służbowego, wyposażenia i funkcji telefonu, bezpieczeństwa danych oraz oceny skuteczności zabezpieczeń. Badanie miało charakter wywiadu internetowego (CAWI) oraz telefonicznego (CATI). Udział w nim wzięło 600 respondentów w podziale na: 400 pracowników średnich i dużych firm (50+p.), 150 decydentów w średnich i dużych firmach (50+p.), 50 przedstawicieli wolnych zawodów.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)