eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozySektor MŚP będzie eksportować, ale...

Sektor MŚP będzie eksportować, ale...

2017-01-24 10:31

Sektor MŚP będzie eksportować, ale...

Sektor MŚP jest gotowy zwiększać eksport © Sikov - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

W II i III kwartale minionego roku mniejsze firmy europejskie postawiły na eksport. Z badania zleconego przez UPS wynika, że wysyłka towarów za granicę coraz częściej jest sposobem na podwyższenie przychodów. Są jednak wyjątki - po ogłoszeniu wyników czerwcowego referendum w w Wielkiej Brytanii tamtejsze przedsiębiorstwa wyraźnie zredukowały swoje zaufanie do eksportu.

Przeczytaj także: Eksporterzy chcą więcej, lokalni wolą to, co jest

Czwarta już edycja przeprowadzonego na zlecenie UPS badania European SME Exporting Insights objęła swoim zasięgiem 12 815 właścicieli i dyrektorów firm reprezentujących sektor MŚP w ośmiu krajach europejskich. Jej rezultaty dowodzą, że małe przedsiębiorstwa, które nie stronią od eksportu, najczęściej odnotowują wzrost przychodów powyżej średniej. Widać też wyraźnie, że mali i średni eksporterzy rozwijają się bardziej dynamicznie niż pozostałe przedsiębiorstwa.

Wyniki badania zaburza jeden czynnik - decyzja Brytyjczyków o opuszczeniu szeregów Unii Europejskiej. W Wielkiej Brytanii badanie przeprowadzono w dwóch turach, przed i po referendum. W ostatnim z przypadków dostrzegalny jest znaczny spadek zaufania badanych do możliwości, jakie daje wysyłka towarów. Przed głosowaniem w sprawie Brexitu 36% brytyjskich firm przewidywało wzrost eksportu. Po głosowaniu tamtejszy sektor MŚP był już o wiele bardziej powściągliwy, czego dobitnym dowodem jest spadek wskaźnika do 20%.

Na pozostałych rynkach sytuacja miała się zgoła inaczej. W drugim kwartale o wzroście eksportu mówiła co czwarta badana firma (26%), a w trzecim już 33%. Wzrost eksportu na wszystkich analizowanych rynkach zepchnął Wielką Brytanię z pozycji wicelidera w eksporcie (zaraz po Niemczech) na dość odległą szóstą pozycję.
„W segmencie małych i średnich firm eksporterzy odnotowują większy wzrost przychodów oraz mają większą pewność co do przyszłych wyników” — powiedział Nando Cesarone, prezes UPS Europe. „Badanie z 2016 roku pokazuje, że ponad połowa dyrektorów małych firm eksportujących swoje towary odnotowała wzrost przychodów w ciągu ostatnich trzech lat. Natomiast wśród właścicieli małych firm, które nie zajmowały się działalnością eksportową, tylko 31% odnotowało wzrost przychodów”.

W ujęciu ogólnym wzrósł odsetek MŚP zajmujących się eksportem towarów, a w niektórych przypadkach wzrost ten był znaczący. Mają one pozytywne prognozy — większość tych firm, na wszystkich rynkach, spodziewa się, że ich przychody z eksportu wzrosną lub utrzymają się na stałym poziomie. Najważniejsze wnioski to:
  • Odsetek małych i średnich firm eksportujących towary wzrósł na wszystkich badanych rynkach, w tym również w Wielkiej Brytanii. Najchętniej eksportują swoje towary małe i średnie firmy w Niemczech.
  • Unia Europejska pozostaje najważniejszym rynkiem eksportowym dla europejskich małych i średnich firm, a na drugim miejscu plasują się Stany Zjednoczone. Odsetek firm eksportujących towary na inne rynki rośnie we wszystkich badanych krajach poza Włochami i Wielką Brytanią.

Po raz pierwszy firmy nieeksportujące swoich towarów zostały zapytane o gotowość do podjęcia takiej działalności i priorytety związane z długoterminowym rozwojem. Wyniki badania zostały połączone, aby utworzyć skalę ważoną o nazwie wskaźnik gotowości do eksportowania towarów (Export Readiness Index). Wskaźnik ten pokazuje gotowość europejskich małych i średnich firm do eksportu towarów.

fot. mat. prasowe

Przewidywania dot. eksportu w Wielkiej Brytanii

Przed głosowaniem 36% małych i średnich firm w Wielkiej Brytanii przewidywało wzrost eksportu, natomiast po głosowaniu współczynnik ten spadł do 20%.


Zgodnie z nim trzy najważniejsze sprawy, jakimi muszą się zająć firmy chcące eksportować swoje towary, to wykorzystanie możliwości handlu elektronicznego, rozwijanie się na nieznanych rynkach oraz gromadzenie danych na temat rynku. Sektor MŚP z Francji, Wielkiej Brytanii i Hiszpanii został zakwalifikowany jako najbardziej „gotowy” do rozpoczęcia działalności eksportowej.

fot. mat. prasowe

Wskaźnik gotowości do eksportowania towarów

Najważniejsze sprawy, jakimi muszą się zająć firmy chcące eksportować swoje towary, to wykorzystanie możliwości handlu elektronicznego, rozwijanie się na nieznanych rynkach oraz gromadzenie danych na temat rynku.

„Chcemy pokazać firmom, jak skutecznie rozwiązywać złożone problemy związane z handlem transgranicznym” — powiedział Cesarone. „Nasi klienci mają dostęp do dedykowanych specjalistów ds. obsługi celnej, którzy ułatwiają eksport towarów”.

Informacje o badaniu SME Exporting Insights 2016
W ramach badania ankietowano 12 815 właścicieli lub dyrektorów reprezentujących sektor MŚP (w tym dyrektorów zarządzających oraz dyrektorów ds. handlowych, ds. rozwoju biznesowego i ds. rozwoju sprzedaży). Badanie zostało przeprowadzone w dniach od 14 czerwca do 24 sierpnia 2016 roku. Respondenci pochodzili z następujących krajów: Belgii (1111), Francji (1250), Hiszpanii (1247), Holandii (1999), Niemiec (1249), Polski (1790), Wielkiej Brytanii (2502) i Włoch (1667). W 2016 roku badanie po raz pierwszy objęło Hiszpanię.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: