Reklama w motoryzacji 2005
2006-03-21 00:55
W roku 2005 wydatki producentów i importerów aut osobowych na reklamę w mediach (telewizja, radio, gazety i magazyny) wyniosły w sumie prawie 573,9 mln zł - podaje Instytut Samar, powołując się na dane zebrane przez firmę Expert-Monitor. Rok wcześniej kwota przeznaczona na ten cel osiągnęła poziom 598,2 mln zł.
Przeczytaj także: Reklama w motoryzacji IX 2005
W roku 2005 największe kwoty na reklamę aut osobowych przypadły gazetom (198,3 mln zł), które wyprzedziły kolejno stacje telewizyjne (171,5 mln zł), magazyny (118,9 mln zł) oraz radio (85,1 mln zł). Wydatki na reklamę samochodów osobowych stanowiły 5,2 procent wszystkich nakładów na reklamę w mediach.W porównaniu z rokiem 2004 wydatki na reklamę samochodów osobowych zmniejszyły się o 4,1 procent, natomiast liczba emisji wyniosła łącznie 168.094 (wzrost o 35,6 procent). W rozbiciu na poszczególne media, wzrost wydatków reklamowych zanotowały wyłącznie stacje radiowe (wzrost o 28,9 procent) oraz gazety (o 21,4 procent więcej). Liczba emisji reklam samochodów osobowych zwiększyła się w radiu oraz w telewizji, natomiast w przypadku gazet i magazynów nastąpił spadek.
Pierwsze miejsce na liście największych reklamodawców w mediach wśród firm rynku samochodów osobowych zajęła w ubiegłym roku firma General Motors Polska (69,9 mln z), drugą pozycję zdobyła firma Renault S.A.R.L. Polska (63,5 mln zł). Kolejne miejsca zajęły Toyota Motor Poland (57,1 mln zł), Fiat Auto Poland (52,6 mln zł) oraz Citroen Polska (50,8 mln zł).
Przeczytaj także:
Reklama w motoryzacji IX 2006
oprac. : Grzegorz Gacki / Polska.pl