Siła nabywcza Polaków to 89 mld euro
2017-03-03 13:32
Zakupy © pressmaster - Fotolia.com
Z najnowszych badań GfK wynika, że siła nabywcza Polaków w handlu detalicznym sięgnęła w minionym roku poziomu 89 mld euro. Na co wydawaliśmy najwięcej? Oczywiście na żywność. Aż 43% tej sumy stanowią artykuły spożywcze. Podstawowe kategorie produktowe (żywność, odzież, leki i kosmetyki) pochłonęły 2/3 siły nabywczej. Widać jednak, że potencjał nabywczy jest silnie zróżnicowany regionalnie.
Przeczytaj także: Siła nabywcza dla handlu detalicznego w Europie 2024. Polska na 22. miejscu
Jak dowodzi badanie GfK w minionym roku średnia siła nabywcza w handlu detalicznym sięgała 2 326 euro na osobę. Tyle zatem wynosił przeciętny potencjał wydatkowania w handlu detalicznym wyliczony dla ludności zamieszkałej w danym obszarze.Na potrzeby badania siła nabywcza dla handlu detalicznego została podzielona na grupy asortymentowe. Za 64% siły nabywczej okazują się odpowiadać zaledwie trzy kategorie produktowe – żywność, odzież, artykuły związane ze zdrowiem i urodą. Pozostałe produkty stanowią jedną trzecią siły nabywczej, którą mają do rozdysponowania konsumenci.
Procentowy udział poszczególnych grup produktów TOP 10
- Produkty żywnościowe,
- Odzież,
- Zdrowie i higiena,
- Produkty DIY,
- Meble i wyposażenie wnętrz,
- Elektronika użytkowa itp.,
- Elektryczne artykuły użytku domowego,
- Produkty sportowe, hobbystyczne i rekreacyjne,
- Buty, wyroby ze skóry,
- Książki, materiały biurowe.
fot. mat. prasowe
Procentowy udział poszczególnych grup produktów
O badaniu „Siła nabywcza dla linii produktów w handlu detalicznym”
Badanie GfK o sile nabywczej na wybrane grupy asortymentowe opiera się na różnych pomiarach i analizach zachowań zakupowych konsumentów w handlu detalicznym. Na podstawie tych informacji dotyczących konsumenta GfK Geomarketing wspólnie z ekspertami z GfK Polonia obliczył siłę nabywczą Polaków na wybrane grupy asortymentowe w ujęciu regionalnym. Prezentowane dane są prognozą na 2017 rok nie uwzględniającą jednak prognozy inflacji. Dane odnoszą się do miejsca zamieszkania, a nie do miejsca zakupu. Dane są wartościami przeciętnymi dla wszystkich mieszkańców danego regionu. Dane o sile nabywczej dotyczą wszystkich administracyjnych obszarów Polski – począwszy od powiatów, poprzez gminy, a na kodach pocztowych skończywszy. Możliwe są porównania międzynarodowe – GfK dysponuje analogicznymi danymi dla wielu innych krajów europejskich, w tym dla Niemiec, Czech, Słowacji, Austrii i Szwajcarii.
Przeczytaj także:
Siła nabywcza w Polsce 2023: pogłębiają się różnice regionalne
oprac. : eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
siła nabywcza pieniądza, siła nabywcza, ceny produktów i usług, siła nabywcza w Polsce, dochody, zarobki
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)