Świat: wydarzenia tygodnia 17/2017
2017-04-30 11:37
Przeczytaj także: Świat: wydarzenia tygodnia 16/2017
- Świat 2017. Często krytycznie piszemy o obszarach światowej biedy, braku dostępu do edukacji, pracy i opieki zdrowotnej. Piszemy też o nieustannie rosnącym rozwarstwieniu społecznym. W tym czasie świat wydaje na zbrojenia coraz większe środki pieniężne. Według sztokholmskiego Międzynarodowego Instytutu Badań nad Pokojem (SIPRI) światowe wydatki w 2016 roku na cele wojskowe wyniosły ok.1,7 bln USD, o 0,4 proc. licząc r/r. Oznacza to, że wydatki te stanowiły 2,2 proc. globalnego PKB.
- Gospodarka Japonii. Wg japońskiego resortu gospodarki: produkcja przemysłowa w tym kraju w marcu spadła o 2,1 proc. m/m (w lutym wzrosła o 3,2 proc.), a licząc r/r produkcja przemysłowa wzrosła o 3,3 proc. (po wzroście w lutym o 4,7 proc.). Sprzedaż detaliczna w Japonii w marcu wzrosła o 0,2 proc. (w lutym wzrosła o 0,3 proc.). Marcowa stopa bezrobocia była na poziomie 2,8 proc. (podobnie jak w lutym).
- Przyszłość Północnoamerykańskiego Układu o Wolnym Handlu (NAFTA). Prezydent Donald Trump poinformował, że "na obecnym etapie" USA nie wycofają się z tego układu, ale będą dążyły do renegocjacji tego porozumienia. To korekta przedwyborczych planów.
- USA i paryskie porozumienie w sprawie ochrony klimatu. Amerykański minister energetyki Rick Perry w trakcie konferencji branży odnawialnych źródeł energii w Nowym Jorku przedstawił swoje stanowisko w tej sprawie mówiąc, że USA nie powinny wycofać się z niego, ale umowa ta powinna być renegocjowana.
- Amerykańskie podatki. Biały Dom przedstawił założenia planu reformy amerykańskiego systemu podatkowego. Dotyczyć to ma tak dochodów indywidualnych podatników, jak i wszystkich przedsiębiorstw prywatnych. Przedstawiając koncepcję Biały Dom podkreśla, że wiodącą linią zmian jest redukcja podatków (największą w historii USA).
- USA a Korea Płn. W trakcie spotkania D. Trumpa z Senatem poinformowano, że USA zaostrzą sankcje gospodarcze i nasilą dyplomatyczne naciski rząd Korei Północnej. Ma to skłonić północnokoreański reżim do znacznego ograniczenia programu wojskowego, a szczególnie dotyczy to zakończenia programu atomowego i rakietowego.
- Chiński program kosmiczny. Chiny mają w Kosmosie moduł orbitalny Tiangong-2 (Niebiański pałac). Teraz rozbudowują go. W tym celu wystrzelili pierwszy automatyczny statek transportowy Tianzhou-1 (Niebiański pojazd), który skutecznie zacumował przy kosmicznym module.
- Dalsze plany rozbudowy współpracy gospodarczej krajów grupy ASEAN. Coraz więcej polityków tego regionu opowiada się za pogłębieniem integracji gospodarczej na wzór Unii Europejskiej.
- Facebook Inc ma problemy. Notuje on coraz więcej przypadków wykorzystujących jej platformę nie tylko do walki konkurencyjnej, ale też politycznej. I nie są to tylko fałszywe newsy. Portal jest dziś polem walki dla partii i rządów podejmujących próby manipulowania opinią publiczną w innych krajach. Kierownictwo tej firmy przedstawiła nowe środki, jakie będą wprowadzone do walki z tego typu "operacjami informacyjnymi".
- Kanada eksperymentuje z tzw. dochodem gwarantowanym. Do tego próbnego przedsięwzięcia zakwalifikowano cztery tysiące gospodarstw domowych w trzech miastach kanadyjskiej prowincji Ontario. Będą w nim uczestniczyć tak bezrobotni, jak i zarabiający niewiele. Będą oni otrzymywać od państwa bezwarunkowy, comiesięczny dochód.
Komentarz do wydarzeń gospodarczych
BIŻUTERIA Z BURSZTYNU I METALI SZLACHETNYCH POLSKIM HITEM EKSPORTOWYM. ODPOWIADA ZA 70 PROC. ŚWIATOWEGO RYNKU.
Polska jest potęgą w łączeniu bursztynu z metalami szlachetnymi. Szacuje się, że ponad 70 proc. światowej biżuterii z bursztynu pochodzi właśnie z Polski. Zdecydowana większość trafia do Azji, przede wszystkim Chin, także Stanów Zjednoczonych i Europy Zachodniej. W przypadku produktów z najwyższej półki, najbardziej luksusowych, z najlepszym bursztynem, na eksport trafia ponad 90 proc. – ocenia Michał Kosior, dyrektor biura Międzynarodowego Stowarzyszenia Bursztynników.
– Bursztyn od kilku lat jest produktem coraz bardziej luksusowym, takie są wymagania rynku. To już nie są typowo babcine korale, jakie znamy z kurortów nadmorskich, ale bardzo dobrze zaprojektowane i wykonane produkty jubilerskie – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Michał Kosior, dyrektor biura Międzynarodowego Stowarzyszenia Bursztynników.
Biżuteria z bursztynu jest polską specjalnością. Wartość produkcji biżuterii w naszym kraju wynosi ok. 200 mln euro, choć trudno jednoznacznie ocenić faktyczną wartość rynku, przede wszystkim ze względu na fakt, że większość firm zajmujących się produkcją wyrobów z metali szlachetnych ozdabianych bursztynem to małe, jednoosobowe firmy.
– W 95 proc. producentami są małe firmy rodzinne, które nie podlegają statystykom GUS. Nie widzimy, gdzie się produkuje biżuterię, to często nie są miejsca, które się eksponują. Natomiast z pewnością możemy mówić o kilkuset milionach złotych produkcji rocznie – ocenia Kosior.
Stolicą bursztynu w Polsce jest Gdańsk. Szacuje się, że na Pomorzu w branży związanej z obróbką bursztynu pracuje ok. 10 tys. osób. Choć w Polsce rośnie też zainteresowanie bursztynem, który przestaje się kojarzyć z biżuterią dostępną w każdym nadmorskim sklepie z pamiątkami, a z ekskluzywną i nowoczesną, to zdecydowana większość produkcji trafia na zagraniczne rynki.
– Produkcja i handel to są przede wszystkim targi i eksport, głównie na rynki Azji, Europy Zachodniej i Stanów Zjednoczonych – wskazuje dyrektor biura Międzynarodowego Stowarzyszenia Bursztynników.
Łącznie wyroby z bursztynu eksportujemy do ponad 80 krajów na świecie. Szacuje się, że ponad 70 proc. biżuterii z wykorzystaniem bursztynu pochodzi właśnie z Polski.
– W przypadku produktów z najwyższej półki, tych najbardziej luksusowych, drogich, w złocie, z diamentami, z najlepszym bursztynem, na eksport trafia ponad 90 proc. – zaznacza ekspert.
Polska jest największym na świecie producentem biżuterii z bursztynu bałtyckiego. Pod względem produkcji srebrnej biżuterii zdobionej bursztynem w Europie wyprzedzają nas tylko Włochy i Niemcy. Jak przekonuje Kosior, w zagranicznej sprzedaży biżuterii z bursztynem nie mamy większej konkurencji, zwłaszcza że inni duzi producenci bursztynu specjalizują się w innych produktach.
– W Chinach robi się przede wszystkim tradycyjną chińską biżuterię i chińskie rzeźby. To nie jest dla nas konkurencja, zresztą Chińczycy generalnie są skoncentrowani na swoim rynku. Litwini produkują biżuterię bez udziału metali szlachetnych – złota i srebra. Rosjanie natomiast specjalizują się w produkcji przedmiotów użytkowych – wymienia Michał Kosior.
Michał Kosior, dyrektor biura Międzynarodowe Stowarzyszenie Bursztynników
Przeczytaj także:
Świat: wydarzenia tygodnia 49/2019
oprac. : Magdalena Kolka / Global Economy
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)