eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaPrzemysłPolska branża automotive: eksport poza UE w rozkwicie

Polska branża automotive: eksport poza UE w rozkwicie

2017-05-09 11:40

Polska branża automotive: eksport poza UE w rozkwicie

Branża motoryzacyjna przeciera szlaki eksportowe poza UE © dizfoto1973 - Fotolia.com

W minionym roku polska produkcja motoryzacyjna obrała kierunek Unia Europejska. Do państw członkowskich wysłano 86% całego eksportu, a dynamika wzrostu sięgnęła 9%. Na szczególną uwagę zasługuje jednak wysyłka poza rynki pozaunijne. Okazuje się bowiem, że ta ostatnia podskoczyła aż o 26%. Tym, co zdaniem ekspertów Exact System, w znacznym stopniu stymuluje rozwój globalnej wymiany handlowej w automotive, jest rosnąca ilość inwestycji motoryzacyjnych w Ameryce Łacińskiej oraz wyższa produkcja i sprzedaż samochodów w Państwie Środka.

Przeczytaj także: Przemysł motoryzacyjny zdejmuje nogę z gazu?

Polska motoryzacja to jeden z sektorów, który nie boi się wychodzić ze swoją ofertą poza granice Unii Europejskiej, przecierając tym samym szlaki innym branżom. Wprawdzie w minionym roku największym jej odbiorcą pozostawała UE, ale to eksport na pozaunijne rynki zanotował o wiele większą dynamikę. Jak mówią eksperci Exact Systems, z samochodami i częściami jedziemy tam, gdzie potencjał ludnościowy daje szanse na największy popyt wewnętrzny na auta.

Hen, hen na zachód: Meksyk


Dla polskiej branży automotive bramą do Ameryki Południowej często bywa Brazylia. I nie ma w tym nic szczególnie zaskakującego - to państwo jest bowiem czwartym rynkiem motoryzacyjnym na świecie. Jednak recesja gospodarcza, która nie oszczędziła również produkcji i sprzedaży motoryzacyjnej, sprawia, że uwaga polskich eksporterów coraz częściej przenosi się na Meksyk - drugi największy rynek automotive w Ameryce Łacińskiej. To właśnie tam swoje fabryki ulokowali m.in. General Motors, Ford, Toyota, BMW i Volkswagen. Nieźle prezetuje się również lista producentów części i wyposażenia (m.in. Bosh, Honeywell, Delphi, Yazaki). Na terenie Meksyku działają również zakłady produkujące silniki diesla.
– Meksyk cały czas się rozwija. Kolejne koncerny inwestują w produkcje nowych modeli. Ostatnio Volkswagen zdecydował się na uruchomienie produkcji Audi Q5. Co więcej, Meksykiem, m.in. w związku z powodu antymeksykańskiej polityki nowego prezydenta USA, zaczęły interesować się Chiny – chiński koncern samochodowy Great Wall Motor rozważa wybudowanie fabryk. To sprawia, że zapotrzebowanie na części i podzespoły samochodowe rośnie, a coraz większy kawałek tego tortu może przypaść właśnie Polsce. Tym bardziej, że pojazdy mechaniczne i części do nich znajdują się w TOP3 towarów, które eksportujemy do Meksyku – mówi Jarosław Kochański, członek zarządu Exact Systems, odpowiedzialny za rozwój rynków zagranicznych.

fot. dizfoto1973 - Fotolia.com

Branża motoryzacyjna przeciera szlaki eksportowe poza UE

Polska zdecydowaną większość produkcji motoryzacyjnej w 2016 roku wyeksportowała do krajów Unii Europejskiej (86%), jednak biorąc pod uwagę dynamikę, solidniej wzrosła sprzedaż na rynki pozaunijne.


Chiny na dalekim wschodzie


Branża motoryzacyjna od kilku lat jest dynamiczną lokomotywą całej chińskiej gospodarki, z czego dobrze zdają sobie sprawę polskie firmy. Obecność wszystkich globalnych koncernów oraz duża liczba firm rodzimych powoduje, że na motoryzacyjnej mapie Chin możemy zaznaczyć ponad osiemdziesięciu producentów samochodów oraz kilkaset dostawców części i podzespołów. W rezultacie Chiny są największym samochodowym rynkiem świata ze sprzedażą aut na poziomie ponad 28 mln sztuk w 2016 roku. Eksperci Exact Systems spodziewają się dalszej rosnącej sprzedaży, a w związku z tym wzrostu produkcji, gdyż niemal połowę całkowitej sprzedaży samochodów osobowych w Chinach stanowią marki rodzime.
– Warto zwrócić uwagę na wyraźnie niższy procent nasycenia rynku prywatnych właścicieli aut w porównaniu do wskaźnika globalnego czy polskiego. W Chinach wynosi on 105 sztuk, podczas gdy na świecie na 1000 mieszkańców przypada ok. 150 aut, a w naszym kraju ponad 500. To w powiązaniu z ogromną bazą przemysłu motoryzacyjnego stanowi znakomity grunt do eksportu na ten odległy rynek, czego najlepszym przykładem jest nasza firma. Chiny to pierwszy kraj pozaeuropejski, w którym w 2016 roku rozpoczęliśmy działalność. W ciągu roku zdobyliśmy kilka dużych kontraktów zarówno z globalnymi jak i rodzimymi producentami i cały czas pracujemy nad kolejnymi. Co więcej, poprzez naszą obecność pomagamy także innym polskim spółkom wejść na te rynki. Dzięki naszym rekomendacjom i akredytacjom możemy otworzyć im drzwi do nowych globalnych klientów – mówi Paweł Wieczorek, członek zarządu Exact Systems odpowiedzialny za rozwój rynków zagranicznych.

Eksport do UE: Czechy zastąpiły Wielką Brytanię na podium


Jak wynika z danych AutomotiveSuppliers.pl, w 2016 roku, podobnie jak przed rokiem, odbiorcą polskiej produkcji motoryzacyjnej nr 1, byli Niemcy. Dystans, jaki dzieli ten kraj z kolejnymi rynkami jest na razie dosyć spory – udział naszego zachodniego sąsiada w eksporcie automotive wynosi 30%, podczas gdy na żaden z innych rynków sprzedaż nie przekroczyła 10%. Na uwagę zasługuje jednak wzrost zamówień ze strony obiorców z Czech (+9% r/r) i „wskoczenie” do trójki najważniejszych rynków zbytu. Wyższa lokata Czech wynika z rosnącej produkcji aut oraz powstania nowych zakładów części i podzespołów samochodowych. Przedstawiciele AKCENTA zwracają dodatkowo uwagę na bieżącą sytuację geopolityczną.
– Eksport branży motoryzacyjnej odzwierciedla trendy, jakie obserwujemy w całej wymianie handlowej Polski. Brexit, silne wahania kursu funta brytyjskiego i niepewność związana z nową formułą współpracy handlowej między Wielką Brytanią a UE sprawiły, że Czechy zastąpiły Zjednoczone Królestwo na trzeciej pozycji na liście najważniejszych kierunków polskiego wywozu ogółem oraz eksportu automotive. Brexit i jego dotychczasowe skutki pokazują, jak istotna dla handlu jest dywersyfikacja. Dobrze, że branża motoryzacyjna już to dostrzega i realizuje – mówi Radosław Jarema, dyrektor polskiego oddziału instytucji płatniczej AKCENTA.

W przypadku samych części i akcesoriów, nasz południowy sąsiad jest drugim najważniejszym partnerem Polski – części i akcesoria stanowiły niemal połowę polskiego eksportu przemysłu motoryzacyjnego do tego kraju (912 mln, +11% r/r). Rosnący udział Czech w branży motoryzacyjnej potwierdzają także wyniki sprzedaży Exact Systems, który w ubiegłym roku skontrolował tam o ponad jedną piątą więcej części niż w 2015 roku.

Kolejny rekord w 2017 roku


Z danych AutomotiveSuppliers.pl. wynika, że bieżący rok rozpoczął się dla branży motoryzacyjnej bardzo obiecująco.
– W styczniu wartość eksportu wzrosła o blisko 18% w stosunku do tego samego miesiąca 2016 roku. W całym 2017 roku prognozujemy, że eksport przemysłu motoryzacyjnego z Polski przekroczy po raz pierwszy w historii poziom ponad 25,5 mld euro – mówi Rafał Orłowski, Partner w AutomotiveSuppliers.pl.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: