Sztuczna inteligencja zarobi dla firm przeszło 1 bln USD
2017-10-01 00:31
Sztuczna inteligencja © trahko - Fotolia.com
Przeczytaj także: Polska liderem korzyści płynących ze sztucznej inteligencji
W dzisiejszych czasach z nowinkami warto być na bieżąco. Dlatego też dla współczesnych firm tak duże znaczenie ma cyfrowa transformacja. Zjawisko to nie tylko zatacza coraz szersze kręgi, ale również wchodzi na nowy poziom, którym jest upowszechnienie sztucznej inteligencji (AI). Jak wynika z raportu „A Trillion-Dollar Boost: The Economic Impact of AI on Customer Relationship Management", chęć wykorzystania opartych na niej rozwiązań do końca 2018 roku deklaruje już przeszło 40% firm. W rezultacie już za rok 3/4 przedsiębiorstw na świecie będzie posiadać co najmniej jedną aplikację z funkcją AI.Podstawą wspomnianego raportu było badanie, które IDC przeprowadziło na zlecenie Salesforce. Dowiodło ono m.in., że na wzrost przychodów firm intensywny wpływ wywierają wyposażone w sztuczną inteligencję rozwiązania CRM, które należy rozumieć jako zintegrowane narzędzia wspierające marketing, sprzedaż i obsługę klienta. W skali globalnej do 2021 r. rozwiązania wyposażone w AI pozwolą przedsiębiorstwom zwiększyć przychody o 1,1 biliona USD (w tej wartości użytkownicy Salesforce będą mieli udział w wysokości 293 mld USD). Przy takim tempie rozwoju ma powstać 800 000 nowych miejsc pracy. W ciągu 5 lat (od 2016 do 2021 r.) wartość rynku rozwiązań CRM z zaimplementowanym AI wzrośnie z 7,9 mld USD do 46,3 mld USD.
Sztuczna inteligencja ma silny wpływ na zmianę środowiska pracy. I chociaż niektórzy analitycy prognozują, że automatyzacja napędzana rozwiązaniami AI wpływa na niemal połowę (49%) rodzajów aktywności zawodowych i spowoduje znikniecie 5% profesji, badania Salesforce wskazują, że rezultatem wdrożeń AI będzie przede wszystkim wzrost produktywności i wydajności pracowników, a nie ich wykluczanie z rynku. Zmiany te zachodzą zwłaszcza w obszarach marketingu sprzedaży i obsługi klienta.
fot. trahko - Fotolia.com
Sztuczna inteligencja
Najważniejsze wnioski z badania Salesforce:
- Wspomniany wzrost przychodów firm (1,1 bln USD) zostanie osiągnięty głównie dzięki zwiększonej produktywności (121 mld USD) i obniżeniu kosztów poprzez automatyzację działań (265 mld USD).
- Najbardziej pożądane przez przedsiębiorstwa technologie AI to przede wszystkim: zaawansowana analiza numeryczna (31%), rozpoznawanie mowy i głosu (30%), analiza tekstowa (27%) oraz samouczące maszyny (25%).
- Znaczne zwiększenie przychodów firm spowoduje w skali globalnej przyrost miejsc pracy o ponad 800 000 do 2021 r., przewyższając liczbę miejsc pracy utraconych z powodu automatyzacji.
- W ciągu 5 lat liczba miejsc pracy bezpośrednio i pośrednio związanych z rozwojem AI na świecie zwiększy się o 2 mln.
- Ponad 46% respondentów adaptujących rozwiązania AI twierdzi, że już ponad połowa ich aktywności w obszarze CRM jest prowadzonych za pomocą chmury. Specjaliści oczekują, że dostawcy usług w chmurze będą dostarczać klientom technologie AI poprzez umieszczenie ich w swoich aplikacjach.
-
Liderami w zakresie wygenerowania nowych przychodów dzięki implementacji technologii AI będą Stany Zjednoczone (596 mld USD), Japonia (91 mld USD), Niemcy (62 mld USD), Wielka Brytania (55 mld USD) i Francja (50 mld USD)
Sztuczna inteligencja coraz częściej z chmury
Światowe wydatki na rozwiązania wykorzystujące sztuczną inteligencję nieprzerwanie rosną, zarówno w obszarze sprzętu, oprogramowania, jak i usług. W 2015 roku wynosiły one 5 mld USD, w 2017 wyniosą 20 mld USD, a w 2020 już 46 mld USD. W obszarze zarządzania relacjami z klientami (o ten obszar byli pytani respondenci) większość przedsiębiorstw będzie wykorzystywać AI głównie w marketingu korporacyjnym, marketingu produktowym, wsparciu klienta, e-commerce, analizie zachowań klientów oraz w tworzeniu polityki cenowej.
Lata 2017 - 2018 są przełomowe dla rozpowszechniania się technologii AI. W 60% ankietowanych organizacjach jeszcze w tym roku zostaną uruchomione projekty i pilotażowe programy z zakresu sztucznej inteligencji. To całkiem realny scenariusz, zważywszy, że w ciągu ostatnich 6 miesięcy znacznie wzrosły inwestycje dostawców rozwiązań w sztuczną inteligencję wykorzystywaną w systemach CRM. Dostawcy rozwiązań w chmurze mogą sprawić, że wdrożenia AI będą szybkie, niemal automatyczne. Badanie Salesforce wskazuje, że do 2018 r. pojawią się nowe modele płatności za korzystanie ze specyficznych, analitycznych środowisk pracy w chmurze, co spowoduje pięciokrotnie wyższy wzrost wydatków na rozwiązania z chmury w stosunku do tradycyjnych systemów on-premise.
Nowe możliwości systemów CRM wzbogaconych o AI
Prognozowany w badaniu wzrost przychodów wynika z istotnych korzyści, jakie sztuczna inteligencja wnosi w obszar handlu, marketingu i obsługi klienta. Firmy, które nieustannie próbują zdobyć przewagę konkurencyjną, widzą w AI następujące możliwości:
- osiągnięcie szybszych cykli sprzedaży,
- zwiększenie skuteczności w zdobywaniu leadów przy zwiększeniu ich jakości,
- szybsze rozwiązywanie problemów w zakresie obsług klienta,
- znaczne wsparcie w tworzeniu kampanii produktowych i wizerunkowych,
- redukcja kosztów wsparcia telefonicznego,
- obniżenie kosztów rekrutacji pracowników,
- optymalizacja działań marketingowych,
- dostosowanie cen do różnych warunków rynkowych,
- optymalizacja dystrybucji i logistyki,
- redukcja strat poprzez wykrywanie oszustw i nadużyć.
2 miliony nowych miejsc pracy dzięki technologiom AI
Badanie dowodzi, że obawy przed utratą miejsc pracy w związku z zastępowaniem człowieka przez maszyny i oprogramowanie są niesłuszne. Według analityków, rozwój sztucznej inteligencji będzie mieć pozytywny wpływ na rynek pracy. Niektóre zawody mogą zostać wyeliminowane, lecz w zamian będą powstawać i rozwijać się całkiem nowe profesje. Doskonale widać to na liczbach obrazujących prognozowany wzrost liczby miejsc pracy w obszarze CRM / AI. W 2021 roku będzie to łącznie ponad 2 mln nowych miejsc pracy (1,25 mln niebezpośrednio związanych z CRM i 823 tys. związanych bezpośrednio). Ponad 390 tys. z tej ogólnoświatowej puli powstanie u przedsiębiorstw wykorzystujących rozwiązania Salesforce.
Wdrażanie systemów AI wymaga od organizacji zdobywania nowych kompetencji. W związku z tym pracodawcy powinni tworzyć programy rozwoju pracowników, by przygotować ich na kolejną fazę cyfrowej rewolucji. Naprzeciw tym potrzebom edukacyjnym wychodzi też Salesforce udostępniając bezpłatną, interaktywną platformę Trailhead, gdzie administratorzy i deweloperzy na każdym poziomie doświadczenia będą mogli rozwijać swoje umiejętności i zdobywać wiedzę, która umocni ich pozycję na rynku pracy w przyszłości.
Informacje o raporcie
Badanie przeprowadziła firma IDC na zlecenie Salesforce na grupie 1028 przedsiębiorstw o średnim zatrudnieniu 1966 pracowników. W badaniu wzięły udział firmy z Australii, Kanady, Francji, Niemiec, Japonii, Wielkiej Brytanii i USA. Respondenci pochodzili z różnych branż, z których żadna nie stanowiła ponad 20% ogółu badanej grupy. Użytkownicy Salesforce stanowili 42% całej grupy. 87% ankietowanych to managerowie wyższego szczebla, 77% z nich decydowało w swojej organizacji o wdrożeniach AI lub było członkami zespołów decyzyjnych.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)