Własny biznes po polsku. Przedsiębiorcy odkrywają karty
2017-10-03 12:18
Dlaczego stawiamy na własny biznes? © nd3000 - Fotolia.com
Przeczytaj także: Polskie startupy, czyli młodość, wykształcenie i duża pewność siebie
Badanie „Polski przedsiębiorca. Portret własny” objęło swoim zasięgiem rzeszę tysiąca klientów firmy home.pl, w tym mikro, małe i średnie firmy, a więc silną reprezentację sektora MŚP.- Chcieliśmy poznać nie tylko nastroje panujące wśród osób prowadzących własny biznes, ale również przyjrzeć się ich priorytetom, ocenom formułowanym w odniesieniu do otoczenia gospodarczego oraz stopniowi, w jakim wykorzystują nowe technologie – mówi Marta Puczyńska, dyrektor działu sprzedaży i marketingu w home.pl.
Niezależność ma swoją cenę
Co powoduje że Polacy zdobywają się na odwagę i stawiają na własny biznes? Z odpowiedzi udzielonych przez respondentów wynika, że siłą napędową decyzji o przejściu "na swoje" jest przede wszystkim chęć osiągnięcia niezależności, o której mówi aż 67 proc. badanych. Zachęca ich także wizja elastycznego czasu pracy (56 proc.). Dla prawie połowy przedsiębiorców ważne jest to, żeby ich własny biznes był związany z pasjami i zainteresowaniami (45 proc.). Rzadziej wskazywano na możliwość samorozwoju, zabezpieczenie swojej przyszłości. Odpowiedziało tak odpowiednio 37 i 26 proc. ankietowanych przez home.pl przedsiębiorców z sektora MMŚP. Co ciekawe, dla bardzo małej grupy przedsiębiorców motywacją do tego, żeby założyć swój biznes były wysokie zarobki. Wskazało na nie tylko 13 proc. respondentów.
fot. nd3000 - Fotolia.com
Dlaczego stawiamy na własny biznes?
Wiadomo jednak, że własny biznes z przysłowiową bułką z masłem ma niestety niewiele wspólnego. Dlaczego? Ponieważ istnieją liczne bariery utrudniające rozwój polskim firmom. Jakie? Przedsiębiorcy ankietowani przez home.pl najczęściej wskazywali, że zniechęcają ich wysokie składki ZUS i podatki. Odpowiedziało tak aż 77 proc. respondentów. Właściciele firm narzekają także na biurokrację (58 proc.), wysokie koszty stałe, m.in. opłaty za czynsz czy media (30 proc.), trudności w pozyskiwaniu klientów (27 proc.). Prowadzących biznesy zniechęca także rosnąca konkurencja (19 proc.) i brak wykwalifikowanych pracowników (17 proc.).
A jakby tak wydłużyć dobę…
Czego ciekawego można się jeszcze dowiedzieć z raportu firmy home.pl? Otóż dla przeważającej większości polskich przedsiębiorców z sektora MMŚP wykonywanie służbowych obowiązków przez osiem godzin dziennie nie wystarcza do tego, żeby należycie kierować swoim biznesem.
Aż 38 proc. przedsiębiorców przyznało się do tego, że od poniedziałku do piątku pracuje więcej niż dziewięć godzin dziennie, 31 proc. – nawet więcej niż 10 godzin! Tylko 24 proc. ankietowanych właścicieli firm przeznacza mniej czasu na wykonywanie swoich służbowych obowiązków. Przyznali się, że zajmuje im to od pięciu do ośmiu godzin dziennie. Z kolei przedsiębiorcy pracujący jeszcze krócej to margines. Tylko 7 proc. właścicieli firm spędza w pracy mniej niż pięć godzin dziennie.
A jak przedsiębiorcy wykorzystywaliby swój czas, gdyby codzienne zarządzenie firmą nie było aż tak absorbujące? Aż 66 proc. ankietowanych postawiłoby na wypoczynek, 49 proc. – na rozwój osobisty (np. szkolenia), 32 proc. – rozwój oferty biznesowej firmy, 30 proc. – poszukiwanie nowych rynków dla swoich produktów lub usług, 20 proc. – testowanie nowych aplikacji ułatwiających prowadzenie przedsiębiorstwa.
Pieniądze? Są rzeczy ważniejsze
Co ciekawe, osiągnięcie sukcesu nie jest utożsamiane przez badanych przedsiębiorców z uzyskiwaniem dużych dochodów. W takim razie z czym? Okazuje się, że aż 65 proc. utożsamia go z… niezależnością. Z kolei 48 proc. przedsiębiorców wskazało na rozpoznawalność marki na rynku, 34 proc. – stworzenie jej od początku, 23 proc. – na tworzenie miejsc pracy. Tylko 28 proc. właścicieli firm utożsamia sukces z uzyskiwaniem miesięcznie konkretnych dochodów (od 10 do 100 tys. zł netto).
Polscy przedsiębiorcy są zadowoleni ze swoich dokonań. Aż 36 proc. badanych uważa, że osiągnęło sukces. Kolejne 31 proc. jest pewne, że dokona tego w ciągu najbliższych dwóch lat. Tylko 6 proc. właścicieli przedsiębiorstw z sektora MMŚP nie czuje, że osiągnęło sukces, 28 proc. nigdy o tym nie myślało. Przeważająca większość z nich jest optymistami, jeśli chodzi o rozwój swoich firm. Odpowiedziało tak 93 proc. ankietowanych. Za pesymistów uważa się tylko 7 proc. badanych.
Zdecydowana większość badanych przedsiębiorców, którzy prowadzą firmy z sektora MMŚP, twierdzi, że cechą pomagającą osiągnąć sukces jest pracowitość. Uważa tak 77 proc. ankietowanych. Z kolei 73 proc. wskazało na kreatywność, 59 proc. – zdolność adaptacji do zmian, 56 – determinację , 55 proc. – zdolność do podejmowania ryzyka, 45 proc. – zdolność zarządzania czasem, 43 proc. – szybkość podejmowania decyzji.
Polski przedsiębiorca świadomie używa nowych technologii
Firmę home.pl interesowało także jak polskie –mikro, –małe i średnie przedsiębiorstwa wykorzystują nowe technologie w prowadzeniu swojego biznesu. Analizując przesłane dane, podzielono je na trzy grupy. Pierwsza z nich to przedsiębiorcy „początkujący”, druga – „świadomi”, trzecia – „fachowcy”.
Kim są zatem „przedsiębiorcy początkujący”? To właściciele firm, którzy uważają, że prowadzony przez nich biznes nie wymaga tego, żeby w jakikolwiek sposób korzystać z nowych technologii. Dlatego też nie widzą sensu, żeby w nie w ogóle inwestować. Chyba, że chodzi o prowadzenie własnej strony internetowej. To rzecz absolutnie podstawowa, nawet dla tych „początkujących”. Zdarza się też, że posiadają kilka adresów internetowych związanych z branżą, w której działają, ale ich nie wykorzystują. Rocznie wydają na to do 1 tys. zł. Stanowią oni ok. 20 proc. ankietowanych.
Druga grupa, zdecydowanie najliczniejsza (67 proc.), to „przedsiębiorcy świadomi”. Komunikują się ze swoimi klientami za pomocą firmowej poczty, inwestują w swój sprzęt komputerowy i nowoczesne oprogramowanie, zazwyczaj wystawiają e-faktury, posiadają konto przedsiębiorstwa w mediach społecznościowych, często korzystają ze specjalistycznego oprogramowania (graficznego, zabezpieczającego dane, analitycznego). Zdarza się, że posiadają firmowe sklepy internetowe. Rocznie na nowe technologie wydają od 1 do 10 tys. zł.
Ostatnia grupa, wyodrębniona dzięki badaniu „Polski przedsiębiorca. Portret własny”, to „fachowcy”. Oprócz działań wymienionych przez „świadomych”, zdecydowali się na zatrudnienie zespołu informatyków, np. programistów PHP lub user expierience. Są oni m.in. odpowiedzialni za rozwój aplikacji i serwisów internetowych, projektów e-commerce, programowanie logiki biznesowej serwisów. Ponadto swoje dane firmowe lokują w chmurze technologicznej. Na nowe technologie wydają rocznie co najmniej 10 tys. zł. „Fachowcy” stanowią 13 proc. badanych przedsiębiorców.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)