Europa: wydarzenia tygodnia 40/2017
2017-10-07 19:27
Przeczytaj także: Europa: wydarzenia tygodnia 39/2017
- Jaka będzie przyszłość Nord Stream 2 ? Według KE bez porozumienia z Rosją gazociąg Nord Stream 2 będzie działał w "pustce prawnej". Takie stanowisko nie jest korzystne dla interesów polskiego rządu. Chcemy, aby również wobec podmorskiej części powinien obowiązywał trzeci pakiet energetyczny. Jak wiadomo KE w tej sprawie zwróciła się w czerwcu do Rady UE o udzielenie jej mandatu na prowadzenie rozmów z Rosją. Chodziło o reżimu prawnego dla morskiego odcinka przyszłego gazociągu Nord Stream 2. Niestety w ramach Unii są różne zdania i jest silny sprzeciw wobec przyjęciu mandatu o treści zbieżnej z polskim stanowiskiem.
- Gaz łączy Węgry i Rosję. Coraz bardziej realna jest realizacja południowego korytarza gazowego. Jak na razie ten plan przebiega zgodnie z przyjętym harmonogramem. Świadczą o tym także uzgodnienia Gazpromu z Bułgarią i Serbią. Jeśli wszystko będzie realizowane planowo, to na południowej granicy Węgier na koniec 2019 r. pojawi się rurociąg ze zdolnością transportową 6 mld m sześciennych gazu rocznie. Powyższe plany uzupełnia planowane podpisanie nowej umowy z Gazpromem o dostawach gazu na dalsze lata (obecne obowiązuje uje do 2021). Równocześnie obowiązywać będzie umowa o zmagazynowaniu przez Gazprom w zbiornikach na terytorium Węgier 900 mln m sześciennych gazu na zimę.
- KE stosuje cła antydumpingowe. UE broni swój przemysł stalowy. W ramach tych działań nałożyła cła antydumpingowe na wyroby żeliwne i stalowe z Rosji, Ukrainy, Brazylii i Iranu. W tych krajach tego typu produkcja jest dotowana.
- Brytyjska gospodarka. Wg "Financial Times" brytyjskie Biuro Odpowiedzialności Budżetowej obniża przewidywania co do produktywności w kraju, czego skutkiem będzie poziom wzrostu gospodarczego Wielkiej Brytanii. Eksperci tej instytucji tonują dotychczasowe optymistyczne prognozy. Może to wpłynąć na ilość środków finansowych, które mogą być wykorzystane dla obsługi wydatków związanych z Brexitem. Jeszcze pół roku temu prognozowano wzrost wydajności nawet o kilka procent rocznie
- Cyberbezpieczeństwo w bankach. Incydenty naruszenia cyberbezpieczeństwa zasygnalizowały jedna na cztery instytucje z sektora finansowego. Okazuje się, że tylko połowa banków ma wdrożoną odpowiednią politykę związaną z cyberzagrożeniami. Warto dodać, że od maja przyszłego roku wchodzą w życie nowe przepisy o ochronie danych. Ich lekceważenie może okazać się kosztowne.
- Czy Siemens przejmie Alstom? Ta operacja jest zagrożona, zależy od decyzji KE, która bada jej wpływ na konkurencję. W planach ta fuzja ma formalnie zakończyć się w 2018 roku. Uzgodniono, że Siemens ma przejąć 50 proc. akcji nowej spółki, której szefem będzie obecny prezes zarządu Alstomu Henri Poupart-Lafarge. Obie firmy są potentatami na rynku taboru kolejowego. Dorobek obu koncernów jest znane: francuski Alstom produkuje pociągi TGV, a Siemens znany jest z szybkiej kolei ICE.
- Polski import węgla. Do polski importowany jest węgiel z Rosji. Okazuje się jednak, że jest on wydobywany w kopalniach okupowanego Donbasu. Po jego dostawie do Rosji ostaje fałszywą dokumentację, a następnie transportuje się go się go do UE.
- Przyszłość węgierskiej elektrowni atomowej. Węgierski rząd konsekwentnie rozwija swoją bazę energetyczna. Opiera się ona na elektrowni atomowej w Paks. Jednym z głównych zadań na najbliższą przyszłość jest rozbudowa tego infrastrukturalnego obiektu energetycznego. Wg szacunków ta inwestycja stworzy 12 tys. miejsc pracy, a liczba osób zatrudnionych przy niej wraz z usługodawcami i dostawcami osiągnie poziom ok. 40 tys. Realizacja tego planu jest podstawą planów gospodarczych na kilka najbliższych dekad. Prace mają zacząć się od stycznia i będą wykonywane przez przedsiębiorstwa węgierskie.
Komentarz do wydarzeń gospodarczych
25 KM/H TO MAŁO? WIEDZ, ŻE DO 3/4 KOLIZJI DOCHODZI PRZY MNIEJSZEJ PRĘDKOŚCI.
Pisk opon, hamowanie i... stłuczka gotowa. Do 75 procent wszystkich kolizji dochodzi przy prędkości mniejszej niż 25 km na godzinę. Niestety często takie zdarzenia mają miejsce z winy człowieka. Jak wynika z analiz Euro NCAP 38 proc. kolizji w mieście można uniknąć montując w samochodach system z funkcją awaryjnego hamowania w mieście...
- Systemy, które asystują kierowcy w zdecydowany sposób przyczyniają się do poprawy bezpieczeństwa np. Front Assist, cały czas monitoruje przestrzeń przed samochodem. Jeżeli kierowca spojrzy na dziecko czy zagapi się na moment, a jadący z przodu pojazd zahamuje, system automatycznie zainicjuje hamowanie unikając kolizji. Front Assist zdecydowanie wpływa na poprawę bezpieczeństwa, Volkswagen seryjnie montuje go w nawet małych, miejskich autach, jak Polo. Najbardziej zaawansowanym z systemów, które wpływają na bezpieczeństwo jest Emergency Assist. Jego zadanie polega na tym, żeby cały czas monitorować pracę kierowcy - mówi newsrm.tv Tomasz Tonder, rzecznik prasowy Volkswagen Group Polska.
Emergency Assist to system, który wkracza do działania, gdy kierowca z powodów zdrowotnych straci kontrolę nad pojazdem. System ten nie tylko zatrzyma auto, ale o ile pozwoli na to sytuacja na drodze też skieruje je na skrajny prawy pas jezdni. W systemie współdziałają̨ ze sobą m.in. aktywny tempomat, asystent zmiany pasa ruchu, asystent utrzymywania samochodu na pasie ruchu oraz system wspomagający parkowanie.
- Jeżeli auto wykryje, że kierowca zasłabł, czy też zasnął natychmiast przejmie kontrole nad prowadzeniem samochodu. Samochód nie zjedzie na przeciwległy pas, nie wpadnie do rowu. System będzie utrzymywał odstęp od poprzedzających samochodów i w bezpieczny sposób się zatrzyma - dodaje Tomasz Tonder.
Samochód nie tylko sam będzie jechał ale także spróbuje wywołać kierowcę np. obudzić go gdy zasnął. Środku kabiny rozlegną się sygnały akustyczne. Na desce rozdzielczej wyświetli się komunikat, który poprosi kierowcę, żeby ten przejął kontrolę nad autem. Jeżeli to się nie wydarzy, samochód rozpocznie awaryjną procedurę. - Zacisną się pasy bezpieczeństwa, włączą się światła awaryjne i auto w bezpieczny sposób zatrzyma się przy prawej krawędzi jezdni. W najnowszej generacji tego systemu samochód także samoczynnie zmieni pas na skrajny prawy jeżeli znajduje się na autostradzie czy na drodze szybkiego ruchu. System ten nie jest dostępny tylko w najbardziej zaawansowanych autach jak Arteon ale on jest również dostępny w Passacie, w Touranie, także w bardzo popularnym Golfie.
Według danych Organizacji Narodów Zjednoczonych każdego roku w wypadkach drogowych na światowych drogach ginie 1 250 000 osób.
Tomasz Tonder, rzecznik prasowy Volkswagen Group Polska
Przeczytaj także:
Europa: wydarzenia tygodnia 49/2019
oprac. : Magdalena Kolka / Global Economy
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)