Trendy w online marketingu 2017/2018
2018-02-04 00:20
Trendy w online marketingu © ilkercelik - Fotolia.com
Przeczytaj także: Reklama osobista – zabójca spamu
Gabriele Alberto, Head of SEA
1. Które trendy w SEA zdominowały 2017 r?
Sztuczna inteligencja była bez wątpienia największym tematem roku. Po tym jak koncentrowaliśmy się na wyszukiwaniach mobilnych rok wcześniej, decyzja Google’a o zainwestowaniu dużych środków w machine learning i automatyzację dała rynkowi możliwość przeformułowania myślenia o SEA. Mały przykład: ugruntowana, niekwestionowana i niezbędna praktyka testowania reklam w A/B testach nagle okazała się być nieco staroświecka w obliczu nowej bardziej zaawansowanej maszynerii Google’a będącej w stanie dopasować samodzielnie najlepszą reklamę do danego użytkownika.
2. Które trendy miały zdominować 2017 r., ale okazały się tylko modnymi hasłami?
Nic szczególnego nie przychodzi mi do głowy, ale mogę tu wspomnieć, co szczególnie mnie zawiodło: miałem duże oczekiwania co do Smart Display Campaigns (narzędzia pozwalającego automatyzować kampanie w Google Display Network). Zaraz po uruchomieniu miało ono jednak dość ograniczoną liczbę funkcjonalności i tak na prawdę nie pomagało rozwiązać kwestii automatyzacji. Zobaczymy jednak, czy Google’owi uda się to naprawić w przyszłości!
3. Którymi trendami w 2018 r. jesteś najbardziej podekscytowany?
Na rynku sporo mówi się o wyszukiwaniu głosowym, które wydaje się być następnym dużym tematem, do którego trzeba będzie się dostosować. Osobiście uważam jednak, że największa zmiana na rynku będzie się wiązać ze sposobem, w jaki pracują osoby odpowiedzialne za SEA: dzięki dużo większej i efektywnej automatyzacji, będą mogły skoncentrować się na skalowaniu kont oraz wypracowywaniu strategii. Mam też duże oczekiwania odnośnie Google Attribution, nowego narzędzia, które pozwoli nam na lepsze zrozumienie przyczyn stojących za konwersją.
fot. ilkercelik - Fotolia.com
Trendy w online marketingu
Elena Polit, Head of Facebook/Affiliate/Display
1. Które trendy w marketingu na Facebooku zdominowały 2017 r.?
Dynamiczne reklamy produktowe na potrzeby re-marketingu i prospect marketingu
Ten format pozwala sklepom z dużym asortymentem na promocję ich całego katalogu na Facebooku, a także na dotarcie do odpowiednich użytkowników w odpowiednim czasie, bez konieczności tworzenia specjalnych grafik. Dynamiczne reklamy będą tworzone zgodnie ze ścieżką, którą przebył użytkownik, dzięki czemu możliwe będzie targetowanie do tych z nich, którzy tylko odwiedzili daną stronę, zobaczyli dany produkt, lub dokonali zakupu. To świetne narzędzie do upsellingu!
Mobile First
Według danych Facebooka, z reklamy mobilnej pochodziło 88% jego przychodów reklamowych w 3 kwartale 2017 r. To oczywiście olbrzymi udział, pokazujący ogromną popularność i dynamiczny wzrost tej formy w ostatnich latach.
Reklama wideo
Wzrost popularności urządzeń mobilnych to czynnik całkowicie związany z wideo. Wideo na Facebooku było w zeszłym roku wszędzie, a zważywszy na jego potencjał angażujący, nie dziwi, że marki coraz częściej korzystają z niego w swoich strategiach marketingowych.
Gorączka czatbotów
Pojęcia takie jak “machine learning”, czy “sztuczna inteligencja” były w 2017r. odmieniane przez wszystkie przypadki, nie wspominając już o olbrzymim wsparciu, jakie boty w Messengerze otrzymały podczas ostatniej konferencji Facebooka - F8.
2. Które trendy miały zdominować 2017 r., ale okazały się tylko modnymi hasłami?
Testy porównawcze
Facebook wprowadził Testy Porównawcze w Menedżerze Reklam, czym wprawił w zachwyt całą branżę. Narzędzie, które umożliwia testowanie różnych wersji reklam, miało pomóc reklamodawcom zrozumieć, jak ich poszczególne aspekty wpływają na efektywność kampanii. Niestety okazało się, że Facebook wybiera zwycięzców wyłącznie na podstawie najniższego wskaźnika ‘cost per result’. Jako, że nie pozwala to na podjęcie rozstrzygających decyzji, niestety przyjdzie nam jeszcze poczekać na dalszy rozwój tego narzędzia.
Reklama w Facebook Live
W lutym 2017r. pojawiły się pogłoski, że Facebook planuje uruchomić breaki reklamowe w stylu TV w transmisjach na żywo. Jednak dopiero w grudniu firma ogłosiła plany testów formatu pre-roll. Jako, że główny rywal Facebooka w branży wideo - YouTube- oferuje twórcom 55% udział w wygenerowanych przychodach z reklamy, twórcy oczekiwali podobnej oferty monetyzacji również od Facebooka. Na tę chwilę breaki reklamowe będą dostępne od stycznia w USA, a europejskim reklamodawcom przyjdzie jeszcze na nie poczekać.
3. Którymi trendami w 2018r. jesteś najbardziej podekscytowana?
Zmiany w algorytmie news feeda
Mark Zuckerberg ogłosił niedawno, że Facebook planuje zmiany w algorytmie news feeda, które będą faworyzować posty o większym zaangażowaniu kosztem marek i wydawców. Reklamodawcy powinni się przygotować na wzmocnienie wagi postów prywatnych użytkowników, a także tych, pod którymi pojawią się długie, jakościowe komentarze i odpowiedzi; ponadto wzrost wagi treści wideo i contentu o wysokiej jakości, wzrost znaczenia Messengera oraz wyższe ceny za reklamy w ogóle.
Reklamy w formie kolekcji i układ styl życia
W ubiegłym roku Facebook testował układ styl życia w reklamach w formie kolekcji. Według Facebooka ten nowy format ma pomóc przenieść tradycyjne katalogi produktów na telefony komórkowe i umożliwić użytkownikom ich wygodne przeglądanie w atrakcyjnej formie. W październiku 2017r. reklamodawcom udostępniono nowy format do testów.
Dynamiczna optymalizacja kreacji
Pod koniec roku Facebook wprowadził dynamiczną optymalizację kreacji dla wszystkich celów reklamowych. Celem DCO (Dynamic Creative Optimization) jest zwiększenie zwrotu z inwestycji w reklamę, dzięki automatyzacji procesu doboru najlepszych obrazków, tytułów i wiadomości do wybranej grupy docelowej. Brzmi to jak duża oszczędność czasu.
Facebook Analytics
Facebook Analytics jest dość potężnym narzędziem, które umożliwia marketerom śledzenie ścieżki użytkownika od początku, aż do konwersji, a właśnie tego potrzebowaliśmy.
Valeria Calderoni, Head of SEO
1. Które trendy w SEO zdominowały 2017r?
Większość stron koncentrowała się na migracji do https oraz optymalizacji pod kątem mobile. Jednocześnie 2017 był rokiem bliższej współpracy SEO z działami Produktu. Wszystko po to, by polepszyć doświadczenie użytkownika, szczególnie zważywszy na fakt, że czas spędzany na stronie, liczba stron na sesję oraz bounce rate zaczęły odgrywać większą rolę przy kształtowaniu rankingu.
2. Które trendy miały zdominować 2017r., ale okazały się tylko modnymi hasłami?
Przejście na https jest ważne z wielu powodów, ale z punktu widzenia SEO, nie przyniosło ono tak dużej poprawy rankingów, jak zapowiadano, a Google nie zaczął (jeszcze) oznaczać stron jako ‘niebezpiecznych’ w wynikach wyszukiwania, tak jak wcześniej groził. Nie nazwałabym tego tylko “modnym hasłem”, ale wziąwszy pod uwagę ilość pracy niezbędnej do takiej migracji oraz związane z nią możliwe problemy techniczne, jestem pewna, że wielu specjalistów SEO oczekiwało czegoś więcej niż tylko utrzymania status quo.
3. Którymi trendami w 2018r. jesteś najbardziej podekscytowana?
Oczywiście bardzo ciekawie będzie obserwować efekty wprowadzenia Mobile First Index w Google, jako, że wszyscy przygotowują się na to wydarzenie już od miesięcy. Ekscytująco zapowiada się także dalszy rozwój wyszukiwania głosowego, którego liczby rosły już w 2017r., a który oferuje nowe możliwości. Wreszcie ciekawi mnie w jaki sposób użycie RankBrain do ustalania rankingów rozwinie się w tym roku.
Maud Asselin, Head of Editing, Social Advertising & CRM
1. Które trendy w Content marketingu zdominowały 2017r?
Influence Marketing
Boom na Influence Marketing zaczął się już wcześniej, ale był on nadal dużym tematem w 2017r. Każdy chce lub musi stosować Influence Marketing. Trudność polega jednak na tym, by znaleźć odpowiedniego dla swojej marki influencera (zarówno jeśli chodzi o stawki, jak i o bazę fanów, grupę docelową, czy wcześniejsze współprace z innymi firmami) oraz jak zbudować udaną kampanię, która może trwać dlużej.
Wideo
Wideo to najważniejszy trend w 2017r. Według Forbesa, ponad 500 milionów ludzi ogląda wideo na Facebooku każdego dnia. Wyzwaniem jest jednak stworzenie krótkiej formy, która przyciągnie uwagę użytkownika podczas pierwszych 2 sekund. Dźwięk, czy muzyka nie mają już takiego znaczenia, jako, że większość użytkowników komórek ogląda wideo bez nich.
2. Którymi trendami w 2018 r. Jesteś najbardziej podekscytowana?
Mobile first
Oczywiście Mobile first. Podczas prac nad treścią, będziemy musieli myśleć przede wszystkim pod kątem urządzeń mobilnych tak, by content pasował do oczekiwań ich użytkowników.
Wyszukiwanie głosowe
Dzięki Siri, Alexa, czy Google Home, wyszukiwanie głosowe wkrótce stanie się głównym sposobem wyszukiwania w Internecie. Ta funkcja bez wątpienia wpłynie na naszą strategię treści na stronie.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)