Polska kuchnia oczami Polaków
2018-04-22 00:31
Bigos © Patryk Michalski - Fotolia.com
Przeczytaj także: Kuchnia polska. Jak gotują internauci?
Ankietowanych zapytano m.in. o smaki i przyprawy, które kojarzą się im z polską kuchnią.Najczęściej wskazywane smaki to: słony (49%), ziołowy (44%) i kwaśny (39%). Tymczasem dyskusja prowadzona przez ekspertów programu Polskie Skarby Kulinarne dowiodła, że tak naprawdę kuchnia polska jest słodko-kwaśna. Takiej odpowiedzi udzieliło zaledwie 23% badanych.
Najbardziej kojarzonymi z polską tradycją kulinarną przyprawami okazały się z kolei: czosnek (52%), pieprz (36%), chrzan (33%), pietruszka (32%), majeranek (32%) i koperek (29%). I w tym przypadku odpowiedzi respondentów nie okazały się zbieżne z tym, co wynika z pierwszych znanych polskich książek kucharskich. Zawarte w nich przepisy to bowiem bogactwo szafranu, imbiru, goździków, gałki muszkatołowej i cynamonu. Te przyprawy respondenci wskazywali z rzadka (od 1 do 3%).
Za potrawy typowo polskie i niezapożyczone z innych krajów badani uznają bigos (94%), kapuśniak (86%), kaszankę (85%), żurek (85%) i kotlet schabowy (83%). Celem programu Polskie Skarby Kulinarne jest pokazanie, że polska kuchnia to prawdziwe bogactwo smaków, które kształtowało się przez wieki czerpiąc z różnych kultur. Okazuje się, że prawdziwy polski rosół smakuje jak zupa Pho, a torty nie muszą być słodkie – mogą być nawet z kapusty! Warty uwagi jest również fakt, że respondenci najczęściej wskazywali potrawy mięsne, podczas gdy mieszkańcy dawnej Polski przez większą część roku byli bardziej weganami niż mięsożercami.
fot. mat. prasowe
Smaki i przyprawy
W badaniu zapytano również, czym Polacy poczęstowaliby gości z zagranicy, aby pokazać im smak kuchni polskiej. Badani wskazali dania, które najbardziej lubią – pierogi (40%), bigos (34%) i sernik (34%). Jednak nie są to, poza bigosem, potrawy uważane za najbardziej charakterystyczne dla kuchni polskiej.
Polacy regularnie jadają polskie dania w swoich domach – przygotowane samodzielnie lub przez bliskich – 75% respondentów jada tak co najmniej kilka razy w tygodniu. Widoczne są jednak pewne różnice ze względu na miejsce zamieszkania – mieszkańcy dużych miast rzadziej niż pozostali jadają polskie dania we własnych domach. W gościnie – u rodziny lub znajomych – jada 69% badanych, kilka razy w miesiącu lub rzadziej. Natomiast poza domem – w restauracji lub innym lokalu gastronomicznym – 58% badanych jada polskie dania raz w miesiącu lub rzadziej.
fot. mat. prasowe
TOP 5 polskich przypraw wg Polaków
W badaniu przeprowadzonym na potrzeby programu Polskie Skarby Kulinarne zapytano również o to, czy Polacy zwracają uwagę, aby produkty spożywcze pochodziły z Polski. Respondenci najczęściej zwracają uwagę na rodzime pochodzenie pieczywa (85%), rzadziej mięs i wędlin, nabiału i warzyw (od 82% do 83%). Najmłodsi badani (w wieku 18-24 lata) przykładają wyraźnie mniejszą wagę niż pozostali do pochodzenia kupowanych produktów spożywczych.
Wyniki wskazują, że Polacy nie postrzegają siebie jako narodu szczególnie ceniącego i pielęgnującego kuchnię narodową. Za większych patriotów kulinarnych wskazują Włochów, Japończyków, Francuzów, Chińczyków czy Greków. Na postrzeganie patriotyzmu kulinarnego wpływ ma płeć i wiek. Kobiety i osoby młodsze w większym stopniu niż mężczyźni i osoby starsze postrzegają Polaków jako ceniących własną kuchnię narodową. Rozbudzenie wśród Polaków patriotyzmu kulinarnego ma właśnie na celu program Polskie Skarby Kulinarne.
fot. mat. prasowe
Jak często Polacy jedzą polskie dania
Polskie Skarby Kulinarne to nowy edukacyjny program społecznej odpowiedzialności biznesu, nad którym mecenat objęła sieć hurtowni MAKRO Polska, a jego głównym partnerem jest Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie.
Celem, który przyświecał pomysłodawcom inicjatywy jest zwiększenie świadomości Polaków odnośnie bogactw, jakie oferuje tradycyjna kuchnia polska i rozbudzenie w nich kulinarnego patriotyzmu.
fot. mat. prasowe
Czym Polacy poczęstowaliby gości z zagranicy
Program opera się na dwóch zasadniczych filarach. Pierwszy to edukacja szefów kuchni, restauratorów i uczniów szkół gastronomicznych. Służyć mają jej warsztaty, spotkania, materiały edukacyjne i wsparcie ekspertów. Drugim filarem programu jest natomiast popularyzacja wiedzy na temat kuchni polskiej wśród konsumentów m.in. poprzez cykl filmów i animacji edukacyjnych. Na potrzeby programu przeprowadzono badanie „Jak Polacy postrzegają kuchnię polską?”.
fot. mat. prasowe
Czy Polacy zwracają uwagę, aby produkty spożywcze pochodziły z Polski?
Informacje o badaniu
Raport „Jak Polacy postrzegają kuchnię polską?” przygotowano na podstawie badania opinii publicznej, przeprowadzonego w lutym 2018 roku przez Kantar TNS na zlecenie sieci hurtowni MAKRO Polska. Badanie odbyło się metodą CAWI (bezpośredni wywiad prowadzony drogą internetową wspomagany komputerowo) na reprezentatywnej pod względem wieku, płci i miejsca zamieszkania próbie 1000 panelistów – użytkowników Internetu w wieku 18-65 lat.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)