Polskie kluby fitness to jeszcze nie zachód, ale...
2018-04-25 12:25
Fitness © HQUALITY - Fotolia.com
Polacy zrozumieli, że zdrowy tryb życia i aktywność fizyczna zdecydowanie popłacają. Dowodem na to mogą być chociażby liczby. Z danych zawartych w najświeższym raporcie "The European Health & Fitness Market” wynika, że w minionym roku w Polsce funkcjonowało 2,6 tys. klubów, a liczba ich członków sięgnęła 2,91 mln osób. Rynek jest wprawdzie jeszcze rozdrobniony, ale w kolejnych latach powinien się konsolidować.
Przeczytaj także: 4 miliony Polaków w klubach fitness?
U schyłku minionego roku europejski rynek fitness wart był już 26,6 mld euro, co w ujęciu rocznym oznacza wzrost rzędu 3,8 proc. i jest kontynuacją wzrostów z ostatnich czterech lat (średnio 3,7 proc. rocznie). Za prawie 2/3 przychodów odpowiedzialne są kluby zlokalizowane na terenie Niemiec, Wielkiej Brytanii, Francji, Włoch i Hiszpanii. Nie jest to jednak zaskoczeniem, ponieważ z analogiczną sytuacją mieliśmy do czynienia również w latach poprzednich. Zmiana dotyczy tu tylko układu na podium.– W tym roku po raz pierwszy pozycję lidera zajęły Niemcy, które na drugie miejsce zepchnęły Wielką Brytanię. Oba kraje łącznie mają niemal 40 proc. udział w wypracowanych w ubiegłym roku przychodach w Europie – mówi Marcin Diakonowicz, Partner w Dziale Audytu, Lider Sports Business Group Deloitte.Topowa dziesiątka kluczowych europejskich rynków fitness, w tym również Polska, zdołała wygenerować aż 83 proc. z całości (26,6 mld euro) ubiegłorocznych przychodów. W 2017 roku do klubów fitness uczęszczało 60 mln Europejczyków, a prognozy wskazują, że do 2025 roku wartość ta może osiągnąć niemal 82 mln osób.
Liczba członków rośnie szybciej niż przychody
Jeśli przyjrzeć się wskaźnikowi penetracji, a więc wartości obrazującej relację liczby klubowiczów do liczby ludności danego kraju, to wśród dziesięciu głównych rynków fitness naszego kontynentu najwyższe wskazania uzyskują kraje skandynawskie oraz Holandia, odpowiednio 19 i 17 proc. Na drugim biegunie, co oznacza jednocześnie największy potencjał wzrostowy, plasują się niezmiennie Rosja i Turcja, gdzie wskaźnik ten wynosi odpowiednio 2,0 proc. i 2,4 proc., a także debiutującej w tym roku w zestawieniu Ukrainy (2,6 proc.). W Polsce wskaźnik penetracji nieznacznie wzrósł r./r. o 0,2 p.p. i jest na poziomie 7,7 proc. Wielkość ta jest podobna do średniej dla całej Europy (7,6 proc.) i nieco niższa niż średnia dla wszystkich analizowanych w badaniu krajów (8 proc.).
fot. HQUALITY - Fotolia.com
Fitness
W wielu krajach obserwowany jest spadek średnich przychodów na jednego członka klubu fitness, przy jednoczesnym wzroście liczby osób korzystających z ich oferty. Dotyczy to m.in. Niemiec, Francji, ale także Polski, gdzie średnie przychody na członka klubu spadły o 1,7 proc., podczas gdy liczba osób korzystających z oferty fitness w tym samym czasie wzrosła o 2,6 proc.
– Jest to efekt ekspansji klubów fitness z niższej i średniej półki cenowej, który od kilku lat obserwujemy w Europie. Wszystko wskazuje na to, że trend ten będzie się jeszcze umacniał także w Polsce, gdzie klienci są szczególni wrażliwi na cenę karnetu – mówi Szymon Pankowski, Menedżer w Dziale Doradztwa Finansowego Deloitte.Spośród analizowanych krajów najwięcej osób ćwiczy w klubach fitness w Niemczech (10,61 mln) oraz w Wielkiej Brytanii (9,72 mln).
Polskie rozdrobnienie
W Polsce działa około 2,6 tys. takich klubów, w 2016 roku było to 2,56 tys. Suma ich przychodów w omawianym okresie wyniosła 872 mln euro (bez VAT), czyli 3,71 mld zł. Rok wcześniej było to 842 mln euro. Na tę kwotę złożyły się przede wszystkim opłaty członkowskie oraz dodatkowe przychody z pozostałej działalności. Średnia wysokość miesięcznej opłaty członkowskiej (wynikającej z cennika) wynosi w Polsce 27,9 euro, czyli blisko 119 zł. Z oferty klubów fitness korzysta już 2,91 mln Polaków, w 2016 roku było to 2,84 mln osób.
– Branża fitness wciąż się rozwija. O dalszym jej potencjale świadczą dane. Nadal dziewięciu na dziesięciu Polaków nie korzysta z klubów fitness, a dwie trzecie naszego społeczeństwa nie uprawia sportu. Musimy być jednak świadomi tego, że o uwagę i wolny czas konsumentów walczą nie tylko kluby fitness, ale także kawiarnie, kina, książki i komputery. Wykorzystanie niezagospodarowanego potencjału będzie zatem dużym wyzwaniem – komentuje Adam Śliwiński, Prezes Zarządu Total Fitness.
W porównaniu z innymi krajami europejskimi polski rynek fitness jest bardzo rozdrobniony. Największą liczbą klubów może pochwalić się obecnie sieć Calypso, która wyprzedza wycofującą się z rynku polskiego sieć Pure Jatomi.
Polska wyróżnia się na tle innych badanych krajów również ofertą sportową skierowaną do pracowników. Na koniec 2017 roku spółka Benefit Systems, twórca programu MultiSport, miała ponad 996 tysięcy użytkowników kart sportowych w Polsce i zagranicą.
– Fenomen kart sportowych polega na tym, że przynoszą one korzyści wielu uczestnikom rynku: pracodawcom, bo mają efektywne narzędzie do motywacji pracowników, użytkownikom, którzy mogą korzystać z wielu placówek i aktywności oraz właścicielom klubów sportowych, dla których jest to dobre uzupełnienie biznesu. Z naszych wyliczeń wynika, że dzięki karcie MultiSport do właścicieli obiektów sportowych w Polsce trafiło w ostatnich kilku latach ponad 2 mld złotych przychodów – mówi Adam Radzki, Członek Zarządu Benefit Systems.
Najwięksi gracze na zakupach
Liderem w Europie pod względem liczby członków pozostaje niemiecka sieć McFit. W ubiegłym roku było to 1,7 mln osób. Następna w kolejności sieć Basic-Fit może się pochwalić wynikiem na poziomie 1,5 mln osób. Jednak to nie McFit prowadzi w zestawieniu biorącym pod uwagę wysokość przychodów osiąganych przez sieci fitness. Pod tym względem rankingowi przewodzi sieć David Lloyd Leisure, której przychody w 2017 roku wyniosły 483 mln euro. Na drugiej pozycji uplasował się Migros Group (388 mln euro). Dopiero na trzecie miejsce spadł dotychczasowy lider Virgin Active (356 mln euro).
Zdaniem autorów raportu europejski rynek fitness będzie rozwijał się przede wszystkim w kierunku wzrostu klubów niskokosztowych z ograniczoną obsługą klienta oraz segmentu butikowego (z wąską ofertą specjalistyczną). Konsumenci będą również zainteresowani treningiem funkcjonalnym (rodzaj intensywnych ćwiczeń, których celem jest wszechstronny rozwój i poprawa kondycji fizycznej) oraz ćwiczeniami grupowymi.
Należy spodziewać się dalszej konsolidacji rynku fitness. Najwięksi gracze rynkowi wciąż szukają dalszych możliwości rozwoju, zwłaszcza międzynarodowego.
– W ostatnich latach zanotowano wzrost aktywności w obszarze fuzji i przejęć. W 2016 roku zrealizowano 17 istotnych transakcji, a w 2017 roku już 20. W ubiegłym roku na rynku dominowały transakcje kupna dokonywane przez inwestorów strategicznych, jednak także inwestorzy finansowi byli aktywni w sektorze realizując kilka istotnych przejęć. Inwestorzy z obydwu kategorii nadal wykazują wolę do dalszych transakcji, co może wskazywać atrakcyjność biznesową rynku fitness – mówi Szymon Pankowski.W Polsce w ubiegłym roku aktywnie inwestował w rynek fitness notowany na giełdzie Benefit Systems SA. Spółka, konsekwentnie zwiększa swoje zaangażowanie w rynek – na koniec 2017 roku posiadała udziały w siedmiu z jedenastu największych w kraju sieci klubów fitness.
Metodologia:
Szczegółowej analizie zostało poddane 19 krajów: Holandia, Szwecja, Szwajcaria, Wielka Brytania, Niemcy, Polska, Hiszpania, Włochy, Francja, Belgia, Turcja, Austria, Dania, Finlandia, Irlandia, Norwegia, Portugalia, Rosja oraz Ukraina. Publikacja przedstawia również prognozy dla całej Europy. Raport opiera się na danych za 2017 rok. Autorzy raportu stosują szeroką definicję klubu fitness – jest to miejsce otwarte dla wszystkich, przeznaczone do uprawiania sportu, które posiada sprzęt do treningu wytrzymałościowego, wydolnościowego i do budowy kondycji fizycznej. Raport uwzględnia również pływalnie oraz szkoły tańca, tylko jeśli posiadają sale ze sprzętem do fitness.
Przeczytaj także:
Kluby fitness odwiedzają już 3 mln Polaków
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)