Paryż najatrakcyjniejszym miastem świata. Warszawa na 36. pozycji
2018-05-11 11:05
Paryż © andreykr - Fotolia.com
Znamy najnowsze wskazanie indeksu Anholt-GfK City Brands IndexSM (CBISM). Okazuje się, że zwycięzcą po raz czwarty w historii badania okazał się Paryż - najatrakcyjniejsze miasto pośród innych 50 lokalizacji ujętych w zestawieniu. Nasza stolica pnie się powoli w górę. Od 2013 roku, w którym zajęła 43 lokatę nieustająco poprawia swoją pozycję, zajmując dziś 36 miejsce. Dobrze radzą sobie również australijskie metropolie. Sydney zdołało wyprzedzić Nowy Jork i zająć ostatnie miejsce podium, a Melbourne wskoczyło na 7 miejsce, pozostawiając w tyle Amsterdam (8 miejsce) i Berlin (10 miejsce).
Przeczytaj także: Global Cities Index: Warszawa poza TOP 50, ale z awansem
Anholt-GfK City Brands IndexSM (CBISM) to badanie, którego zadaniem jest dokonać oceny siły i atrakcyjności miast na świecie. Jest to syntetyczna miara, na którą składa się sześć następujących składowych:- Ogólne postrzeganie miasta (międzynarodowy status i pozycja miasta)
- Miejsce (ocena położenia i skomunikowania)
- Ogólne warunki życia (m.in. koszty zakwaterowania i standard usług publicznych)
- Ludzie (populacja – przyjazność, różnorodność kulturowa, poczucie bezpieczeństwa)
- Puls miasta (interesujące działania, w jakich można uczestniczyć)
- Potencjał miasta (możliwości zarobkowe, edukacyjne).
CBISM wskazuje również na niestabilność wizerunku miast na tle marki narodowej. Okazuje się bowiem, że niektóre miasta osiągają znacznie gorsze wyniki niż państwo, w którego granicach się znajdują. Świetnym przykładem jest tu Berlin, który z trudem utrzymał się TOP10 najbardziej atrakcyjnych miast, podczas gdy same Niemcy są światowymi liderami.
„Wydaje się to nieco zaskakujące, biorąc pod uwagę fakt, że Niemcy jako kraj, uplasowały się na 1 miejscu w rankingu 2017 Nation Brands Index, mając najbardziej stabilny wizerunek wśród wszystkich badanych krajów – komentuje Vadim Volos, Senior VP działu Social and Strategic Research i szef projektu CBI w GfK. – Pokazuje to, że miasta nie mogą opierać się na marce narodowej, ale muszą dbać również o własny, unikatowy wizerunek.”
fot. mat. prasowe
City Brands IndexSM
W pierwszej połowie rankingu dominują miasta zachodnioeuropejskie i kulturowo anglosaskie. Również w poprzednich latach te miasta zyskiwały lepsze oceny w skali światowej niż miasta kulturowo związane ze wschodem. W roku 2017 zauważalna jest jednak pozytywna zmiana w przypadku wielu miast, które nie są ograniczone swoim położeniem czy stopniem rozwoju. Przykładem jest Tokyo, które jest jednym z nielicznych miast niezachodnich plasujących się w pierwszej połowie rankingu. Po spadku zanotowanym w 2013 roku, dwa kolejne badania CBISM wykazały, że Tokyo odbudowało i wzmocniło swój wizerunek. W najnowszym badaniu CBISM 2017 Tokyo notuje najwyższy wzrost wskaźnika oceny (+1,79), plasując się na 11 miejscu wraz z Vancouver, przed Madrytem, Barceloną, Waszyngtonem, Toronto i Wiedniem.
O badaniu
Badanie Anholt-GfK CBISM przeprowadzane jest co dwa lata w celu pomiaru wizerunku 50 miast, biorąc pod uwagę składowe: ogólne postrzeganie, miejsce, warunki wstępne, ludzie, puls i potencjał. W ramach badania w 2017 r. przeprowadzono 5057 wywiadów w 10 krajach (Australia, Brazylia, Chiny, Francja, Niemcy, Indie, Rosja, Korea Południowej, Wielka Brytania i Stany Zjednoczone), w tym co najmniej 500 wywiadów w danym kraju. Wywiady przeprowadzono metodą CAWI wśród dorosłych powyżej 18 roku życia. Badanie przeprowadzono od 20 września do 3 października 2017 roku. 50 miast ocenionych w badaniu to:
Europa Zachodnia: Amsterdam, Barcelona, Bazylea, Berlin, Bruksela, Dublin, Edynburg, Genewa, Londyn, Madryt, Monachium, Paryż, Rzym, Sztokholm
Europa Środkowo-Wschodnia: Stambuł, Moskwa, Praga, Wiedeń, Warszawa
Region Azji i Pacyfiku: Auckland, Bangkok, Pekin, Hongkong, Dżakarta *, Melbourne, Mumbai, Seul, Szanghaj, Singapur, Sydney, Tokio
Ameryka Północna: Boston *, Chicago, Dallas Fort Worth, Los Angeles, Nowy Jork, San Francisco*, Toronto, Vancouver *, Washington D.C.
Ameryka Łacińska: Buenos Aires, Meksyk, Rio de Janeiro, Santiago de Chile*
Bliski Wschód i Afryka: Kair, Kapsztad, Doha, Dubaj, Durban, Johannesburg
*Miasta nowe w CBISM 2017 są oznaczone gwiazdką.
Przeczytaj także:
AI napędza rozwój miast, ale nie Warszawy?
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)