Polska: wydarzenia tygodnia 19/2018
2018-05-13 23:01
Przeczytaj także: Polska: wydarzenia tygodnia 18/2018
- Istotna zmiana w polskim systemie bankowym, powstanie Horum Bank, który będzie pierwszym nowym polskim bankiem, który pojawi się na rynku od ośmiu lat. Inicjatorem tego przedsięwzięcia jest były wiceprezes PKO BP, Jacek Obłękowski. To znany ekspert bankowy, który po niemal dwóch latach przerwy wraca do branży. Powraca z nowym, ambitnym projektem banku, którego koncepcja opiera się na technologii blockchain. Wg wstępnych informacji ma to być mobilny bank, w którego działalność są zaangażowane osoby wcześniej związane z PKO BP. Oferta ma być kierowana przede wszystkim do MŚP oraz zamożnych klientów. Konkurencyjność banku ma opierać się na niskich kosztach oraz nakładach czasowych przez zastosowanie technologii blockchain. Niemal wszystkie operacje będą odbywały się przy jej użyciu.
- Według ocen polityków brukselskich Polska poczyniła znaczący postęp, w podnoszeniu standardu życia mieszkańców. Warto przypomnieć, że kiedy Polska przystępowała do Unii Europejskiej, jej PKB per capita był na poziomie blisko 50 proc. średniej unijnej. Teraz dzięki wzrostowi gospodarczemu i wzrostowi stopy zatrudnienia jest to ok. 75 proc. Jesteśmy jednym z krajów, których gospodarka rosła najszybciej - stwierdziła ostatnio Corina Cretu, komisarz do spraw unijnej polityki regionalnej. Ten nasz sukces ma jednak też zaskakujący skutek. Z analizy najnowszych propozycji unijnego budżetu UE przedstawionej przez Komisję Europejską wynika, że Polska straci nieco finansowania w perspektywie na lata 2021-2027. Warto jednak dodać, że nie jest to kara za dokonaną zmianę, a dostrzeżenie faktu, że nasz kraj poczynił duży postęp w rozwoju gospodarczym, a wg brukselskiej koncepcji więcej funduszów musi być przeznaczona na kraje znacznie słabsze gospodarczo.
- Sejm przyjął ustawę o wspieraniu nowych inwestycji. Jej realizacja spowoduje, że cała Polska stanie się specjalną strefą ekonomiczną. Umożliwia ona zwolnienia podatkowe dla inwestorów na 10-15 lat na terenie całego kraju. Z zachęt będą mogły korzystać nie tylko duże, ale i mniejsze firmy. Ta ustawa ma zastąpić obecnie system zwolnień podatkowych i ulg, działający obecnie w 14 specjalnych strefach ekonomicznych (działających dziś na obszarze 25 tys. ha powierzchni kraju). Ustawa przewiduje preferencje podatkowe uzależnione od miejsca inwestycji, jej charakteru i jakości tworzonych miejsc pracy. Pomoc dla tych firm będzie uzależniona m.in. od stopy bezrobocia w powiecie. Ustawa umożliwia realizację inicjatyw gospodarczych i korzystanie z preferencji ustawowych bez konieczności przenoszenia się do stref ekonomicznych. Decyzja dotycząca możliwości korzystania z tych preferencji ustawowych preferencji będzie wydawana na czas określony - od 10 do 15 lat. Przyjęto w niej, że im wyższa pomoc publiczna w regionie dozwolona przez Unię Europejską, tym dłuższy możliwy okres zwolnienia.
- Główny Urząd Statystyczny podał najnowsze dane dot. przeciętnego wynagrodzenia Polaków. W I kwartale 2018 r. wyniosło ono 4.622,84 zł. Oznacza to wzrost w ujęciu rocznym o 6,2 proc., natomiast w ujęciu kwartalnym przeciętne wynagrodzenie wzrosło o 2,4 proc. kw/kw. Warto przypomnieć, że wg GUS przeciętne wynagrodzenie w IV kw. 2017 r. wyniosło 4 516,69 zł.
- Orlen przygotowuje się do przeprowadzenia dużych zmian. W pierwszej kolejności Zarząd PKN prowadzi przygotowania do fuzji z Lotosem. Ma w wyniku powstać koncern duży w porównaniu do innych firm Europy Środkowo-Wschodniej w branży paliwowej. To realny cel strategiczny. Ma powstać firma o znaczącym potencjale produkcyjnym i finansowym, firma zdolna do przeciwstawienia się się planom wrogich przejęć i posiadająca siłę dla realizacji poważnych inwestycji na europejskim rynku. Przygotowując się do tych nowych zadań w obu firmach odbywają się analizy ich stanu, oraz możliwego do przyjęcia systemu organizacji i zarządzania. W ramach tych analiz zarząd PKN rozważa sprzedaż części swoich aktywów logistycznych i należących do niego akcji dwóch kopalni. Chodzi tu o inowrocławską Kopalnię Soli (IKS) "Solino" oraz udziały w Kopalni Soli (KS) "Lubień"
- Lotnisko Chopina w Warszawie dynamicznie rozwija się. W pierwszych czterech miesiącach roku lotnisko odprawiło ok. 5 mln pasażerów. To wzrost o 14,8 proc. r/r, przy czym jedynie w kwietniu odprawiono 1,3 mln podróżnych. Ta dynamika jest jednym z argumentów dla rządu, który planuje budowę centralnego portu lotniczego.
Komentarz do wydarzeń gospodarczych
Porozmawiajmy o motoryzacji... PREMIERY NOWYCH MODELI NAPĘDZAJĄ SPRZEDAŻ W SALONACH. POLACY KUPUJĄ CORAZ WIĘCEJ HYBRYD I SAMOCHODÓW ELEKTRYCZNYCH
W 2017 roku zarejestrowano ponad pół miliona nowych samochodów osobowych i dostawczych. Wyniki po I kwartale tego roku, który przyniósł kilkunastoprocentowy wzrost, pozwalają sądzić, że rezultat ten można jeszcze poprawić. Sprzedaż nowych aut napędzają premiery wszystkich koncernów motoryzacyjnych oraz atrakcyjne formy finansowania zakupów samochodów. Polacy rejestrują coraz więcej aut z napędami alternatywnymi, zwłaszcza hybrydowymi – w I kwartale 5,6 tys. sztuk (+14,8 proc.). Ponaddwukrotnie wzrosła też liczba rejestracji pojazdów elektrycznych – o 114 proc.
– Polski rynek motoryzacyjny rozwija się bardzo dynamicznie. W ubiegłym roku było to 15 proc., czyli bardzo dużo, a prognozy na najbliższe lata są bardzo pozytywne. Wynika to z tego, że pojawia się dużo nowych samochodów. To auta bezpieczne, fajnie wyglądające, wyposażone w nowości technologiczne. Kolejna rzecz nie do przecenienia to atrakcyjne warunki finansowania. Branża motoryzacyjna w Polsce przede wszystkim z perspektywy importera dba o to, by samochody były jak najbardziej dostępne – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes Jakub Góralczyk z firmy SEAT.
Z raportu PZPM i KPMG poświęconego branży motoryzacyjnej wynika, że w 2017 roku w Polsce zarejestrowano 486,4 tys. nowych samochodów osobowych i 61 tys. aut dostawczych. Liczba rejestracji aut osobowych wzrosła o blisko 17 proc. w skali roku. W I kwartale tego roku dynamika była tylko nieznacznie mniejsza – wzrost sięgnął 11 proc., a w segmencie dostawczym – 5 proc.
– Polacy przekonali się do nowych samochodów i to pokazują wyniki sprzedażowe importerów i rozwój rynku. Bardzo wyraźne przełożenie na to mają warunki finansowania, fantastyczne auta, które się pojawiają, ich design i bezpieczeństwo. Oczywiście, rynek samochodów z drugiej ręki jest w Polsce bardzo silny i będzie taki przez najbliższe lata. Jednak cały czas rozwija się trend inwestowania w samochody nowe. To są przede wszystkim auta objęte gwarancją, które znacznie łatwiej odsprzedać, a w atrakcyjnych formach finansowania po prostu wymienić na nowe – tłumaczy Jakub Góralczyk.
Jak wynika z danych Instytutu Samar, na polskich drogach na jeden samochód nowy przypada ponad 1,7 używanego.
– Coraz więcej osób kupuje nowe samochody, jest świadomych trendów, rozważa taki zakup. To osoby, które jeszcze kilka lat temu patrzyły tylko na samochody z drugiej ręki – dodaj ekspert SEAT-a.
Najnowsze dane pokazują coraz wyraźniej, że Polacy przekonują się do aut ekologicznych – hybrydowych i elektrycznych.
– Elektryfikacja samochodów to jest temat, który rozwija się w Polsce od wielu lat i już ma bardzo poważne rozmiary. Jeszcze kilka lat temu polski rynek stał przede wszystkim benzyną i dieslem, teraz bardzo poważnie mówimy o hybrydach i autach w pełni elektrycznych. Zarówno grupa Volkswagena, jak i SEAT mają bardzo dynamiczne plany rozwoju w tym segmencie – zapowiada Góralczyk.
W I kwartale tego roku – jak wskazuje PZPM i KPMG – zarejestrowano łącznie 340 samochodów elektrycznych (łącznie hybrydami plug-in). To wzrost o 114 proc. względem I kwartału 2017 roku. Polacy kupują też coraz więcej aut z napędami alternatywnymi, głównie hybrydowymi. Liczba rejestracji w tej grupie w pierwszych trzech miesiącach roku wzrosła o blisko 15 proc. (do 5,6 tys. sztuk).
– Od kilku już lat najmocniej rośnie segment SUV-ów. Prognozy na najbliższe lata są cały czas rosnące. Pojawiają się crossovery, różne modyfikacje tych samochodów – coraz więcej segmentów jest "usuvionych". SEAT w zeszłym roku wprowadził pierwszy taki model do gamy. Arona to pierwszy crossover SEAT-a, pierwszy w grupie Volkswagena. To odpowiedź na potrzeby rynku – mówi Góralczyk.
W ostatnich miesiącach segment małych i średnich SUV-ów wysunął się na prowadzenie (wzrost odpowiednio o 24 i 29 proc.), podczas gdy inne segmenty osiągały kilkuprocentową dynamkę. Od ponad dwóch lat SUV-y są najchętniej wybieranymi samochodami w Europie. Statystycznie już blisko co czwarte auto, które opuszcza fabrykę, należy do tego segmentu.
W kolejnych latach rynek motoryzacyjny będzie determinować kilka czynników. Jednym z nich jest personalizacja.
– Klienci, przychodząc do salonu dilerskiego, nie muszą wybierać między produktem a tym, ile on ma wersji kolorystycznych, wyposażenia, napędu. Taka personalizacja auta, świadomość, że wyjeżdżamy z salonu samochodem idealnie skrojonym na miarę, na nasze potrzeby, będzie pozytywnie wpływało na rynek w przyszłości – ocenia Jakub Góralczyk.
Kolejny ważny trend to carsharing, czyli współdzielenie aut lub przejazdów. W Polsce wciąż jest mniej popularny niż na Zachodzie, ale szybko się rozwija. Pojawia się np. coraz więcej wypożyczalni samochodów na minuty. Z raportu Frost&Sullivan wynika, że do 2025 roku liczba użytkowników carsharingu na świecie ma wzrosnąć do 36 mln, a flota dostępnych samochodów – do 427 tys.
Na rynku będzie pojawiać się też coraz więcej pojazdów autonomicznych.
– Trend samochodów autonomicznych to jeszcze pieśń przyszłości, ale może nie tak odległej jak by się wydawało, ponieważ możliwości technologiczne w bardzo szybkim tempie stają się dostępne. Pierwsze stopnie w tym kierunku już osiągnęliśmy. Dziś już jeżdżą samochody z aktywnym tempomatem, asystentami kierowców, pasa ruchu. To jest pewien stopień autonomiczności. Kiedy pomyślimy sobie o bardziej zaawansowanej, to jest kwestia kilku lat – przekonuje Jakub Góralczyk.
oprac. : Magdalena Kolka / Global Economy
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)