Listki CSR Polityki: triumfowało 66 firm, zobacz które
2018-05-22 13:40
Laureaci Złotych Listków © fot. mat. prasowe
7. edycja Listków CSR Polityki już za nami. Kapituła konkursu przyznała w tym roku 66 nagród. Kolejne zestawienie Listków udowodniło, że świadomość firm w zakresie zrównoważonego rozwoju jest coraz większa. Najlepszym przyznano Złoty Listek CSR Polityki. W tym roku to szczególne wyróżnienie odebrali: Bank Zachodni WBK, CEMEX Polska Sp.z.o.o., Grupa Adamed, Grupa Raben, Orange Polska, Polpharma, Polski Koncern Naftowy ORLEN Spółka Akcyjna, Provident Polska S.A, Schenker Sp. z o.o.
Przeczytaj także: Listki CSR Polityki: 5 edycja już za nami
Tygodnik Polityka wraz z Deloitte oraz Forum Odpowiedzialnego Biznesu już siódmy raz z rzędu przeprowadził wśród funkcjonujących na rodzimym rynku firm ankietę poruszającą zagadnienia związane ze społeczną odpowiedzialnością biznesu i zrównoważonym rozwojem. Na jej podstawie wybrano organizacje, które przywiązują szczególną wagę do doskonalenia zarządzania pracownikami, poprawy relacji z klientami i partnerami biznesowymi oraz dbałości o środowisko. Laureaci zostali uhonorowani Złotymi, Srebrnymi oraz Białymi Listkami CSR.Pytania zawarte w kwestionariuszu opracowano, bazując na wytycznych ISO 26000, czyli międzynarodowej normy społecznej odpowiedzialności. Dotykają one siedmiu aspektów:
- ochrony środowiska,
- ładu korporacyjnego,
- praw człowieka,
- zachowania wobec pracowników,
- dbałości o klienta,
- uczciwości biznesowej,
- zaangażowania społecznego.
Do tegorocznej edycji konkursu zgłosiło się 115 przedsiębiorstw. To nowy rekord, biorąc pod uwagę, że w 2017 r. było to 111, a w 2016 r. 104. Na podstawie udzielonych odpowiedzi, wyłoniono trzy grupy laureatów. Złoty Listek CSR otrzymało 9 firm, Srebrny – 21, a Biały – 36.
- Listki CSR Polityki to przegląd działań zarządczych dla największych przedsiębiorstw w Polsce. Z każdą kolejną edycją firmy biorące w nim udział dostrzegają coraz większe korzyści z podejmowanych przez siebie działań w obszarze społecznej odpowiedzialności biznesu. Pozwala to budować wartość przedsiębiorstwa, a z drugiej strony pozytywnie wpływać na otoczenie - mówi Rafał Rudzki, Starszy menedżer w zespole ds. zrównoważonego rozwoju w Polsce i w Europie Środkowej Deloitte.
Wśród przedsiębiorców, którzy zdecydowali się wziąć udział w inicjatywie, najliczniej reprezentowana była branża farmaceutyczna i kosmetyczna, przemysł spożywczy oraz finanse (ok. 40 proc. wszystkich zgłoszeń). Najniższy odsetek odpowiedzi na ankietę uzyskano od firm handlowych, surowcowo-paliwowych, reprezentujących przemysł metalowy, drzewny oraz papierniczy.
Nowe regulacje wpływają na społeczną działalność firm
Rok 2017 przyniósł szereg zmian i wydarzeń związanych z nowymi regulacjami prawnymi. Nowelizacja ustawy o rachunkowości i raportowaniu danych pozafinansowych, efektywności energetycznej, gospodarce o obiegu zamkniętym, gospodarowaniu zasobami wodnymi, jawności życia publicznego, czy ochrony danych osobowych spowodowały zwiększoną aktywność przedsiębiorstw we wdrażaniu i ulepszaniu rozwiązań zarządczych w obszarze CSR.
- W zrównoważonym rozwoju priorytetem jest zmiana myślenia o kapitale ludzkim, intelektualnym czy środowiskowym. Nasze zestawienie pokazuje, że coraz więcej przedsiębiorstw w Polsce zaczyna dostrzegać i rozumieć istotność tych kwestii w skutecznym i długoterminowym wdrażaniu strategii biznesowych - wyjaśnia Irena Pichola, Partner, Lider zespołu ds. zrównoważonego rozwoju w Polsce i w Europie Środkowej Deloitte.
Priorytetem troska o pracownika i środowisko naturalne
W ponad 95 proc. firm głównym narzędziem wpływającym na poprawę samopoczucia pracowników są benefity. Dla przedsiębiorców ważne są także dobre relacje z konsumentami i partnerami biznesowymi oraz wspieranie lokalnej społeczności na terenie, na którym działają.
Sformalizowane podejście do zarządzania kwestiami wpływu i ochrony środowiska zadeklarowało 80 proc. firm. Jest to ważne w kontekście tegorocznego szczytu klimatycznego ONZ, tzw. Conference of the Parties. Większość przedsiębiorstw potwierdziło deklarację obniżania negatywnego wpływu na środowisko naturalne, np. poprzez zmniejszoną emisję dwutlenku węgla i to mimo ryzyka jakim jest wzrost wydatków na ten cel.
Elementem świadomego zarządzania swoim wpływem na otoczenie są nie tylko konkretne działania, ale też strategia oraz sprawozdawczość. Około 80 proc. firm, które wysłały ankiety ma wyznaczone kierunki, priorytety i mierniki działań strategicznych w obszarze CSR. Jednak nadal tylko połowa z nich integruje je z celami biznesowymi. Około 20 proc. firm ujawnia dane w sposób zorganizowany i w oparciu o międzynarodowe wytyczne dotyczące raportowania danych pozafinansowych, a jeszcze mniej poddaje je niezależnej weryfikacji.
Zgodnie z Celami Zrównoważonego Rozwoju
Tegorocznemu zestawieniu Listków CSR „Polityki” towarzyszył przegląd praktyk, które wspierały realizację 6 celów Zrównoważonego Rozwoju (SDGs), tzw. akceleratorów dla Polski. Cała Agenda 2030 przyjęta przez ONZ oparta jest na 17 celach zawierających 169 zadań. Wybrane dla Polski to:
- cel 1 - eliminacja ubóstwa na świecie;
- cel 4 - edukacja na wysokim poziomie;
- cel 5 - równouprawnienie płci;
- cel 10 - eliminacja nierówności;
- cel 11 - zrównoważone miasta i społeczności;
- cel 16 - pokój, sprawiedliwość i silne instytucje.
Kategorie wyróżnień i kryteria ocen:
Złoty Listek CSR Polityki otrzymują firmy, dla których realizacja wytycznych zawartych w normie ISO 26000 jest kluczowym elementem strategicznych działań w biznesie i w relacjach z interesariuszami, w tym pracownikami. Firmy opierają swoje działania o najlepsze lokalne i globalne praktyki oraz stosują międzynarodowe standardy. Dodatkowo istotnym elementem ich zarządzania jest system zarządzania etyką oraz spisany i publiczny dokument, który definiuje zasady postępowania biznesowego oraz najwyższe standardy zarządzania personelem. O efektach swoich działań, informują cyklicznie w raportach pozafinansowych lub zintegrowanych, które podlegają zewnętrznej weryfikacji.
Laureatami w tej kategorii są (kolejność alfabetyczna): Bank Zachodni WBK, CEMEX Polska Sp.z.o.o., Grupa Adamed, Grupa Raben, Orange Polska, Polpharma, Polski Koncern Naftowy ORLEN Spółka Akcyjna, Provident Polska S.A, Schenker Sp. z o.o.
fot. mat. prasowe
Laureaci Złotych Listków
Srebrny Listek CSR Polityki otrzymują firmy, które w swojej codziennej działalności operacyjnej deklarują uwzględnianie wszystkich kluczowych rozwiązań normy ISO 26000. Firmy te często opierają się o najlepsze lokalne i globalne praktyki oraz stosują międzynarodowe standardy. Dodatkowo istotnym elementem ich zarządzania jest system zarządzania etyką oraz najwyższe standardy zarządzania personelem. O efektach swoich działań cyklicznie informują interesariuszy.
Laureatami w tej kategorii są (kolejność alfabetyczna): Arcelor Mittal Poland, Bank BGŻ BNP Paribas, Bank Millennium, Coca-Cola HBC Polska, Górażdże Cement S.A, Grupa Enea, Grupa LOTOS, Grupa Nowy Styl, Grupa VELUX, Grupa Żywiec S.A, ING Bank Śląski, Kompania Piwowarska, Lafarge w Polsce (Lafarge Cement S.A), Nestle Polska S.A, PCC EXOL S.A, PGE Polska Grupa Energetyczna S.A, Polskie Sieci Elektroenergetyczne S.A, SITECH Sp. z o.o., Solaris Bus & Coach S.A, TAURON, Volvo Polska
Biały Listek CSR Polityki otrzymują firmy, które deklarują wdrażanie wszystkich najistotniejszych kategorii zarządczych rekomendowanych przez normę ISO 26000 (np. praktyki z zakresu pracy, w tym sformalizowany system ocen pracowniczych, system zarządzania wpływem środowiskowym, zaangażowanie społeczne i rozwój społeczności lokalnej) oraz ciągle doskonalą swoje działania w tym zakresie na rzecz efektywnego zarządzania wpływem swojej firmy na otoczenie.
Laureatami w tej kategorii są (kolejność alfabetyczna): ABB Sp.z.o.o., Agora S.A, ANG Spółdzielnia, ANWIL S.A, Bank Handlowy w Warszawie S.A, BASF Polska Sp. z o.o., Carlsberg Polska Sp. z o.o., Carrefour Polska Sp. z o.o., Cognifide Polska Sp. z o.o., Danone Sp. z o.o., Fiat Chrysler Automobiles, Grupa Aviva, GRUPA KAPITAŁOWA GSK PHARMACEUTICALS, Grupa Lubawa (spółka dominująca Lubawa S.A), Hanplast Sp. z o.o., Idea Bank S.A, IKEA Retail Sp. z o.o., Inter Cars S.A, Jeronimo Martins Polska S.A, KGHM Polska Miedź S.A, L’Oréal Polska Sp. z o.o., Lubelski Węgiel Bogdanka S.A, Mars Polska Sp. z o.o., Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawła II Kraków-Balice Sp. z o.o., Mostostal Puławy S.A, Mostostal Warszawa S.A, NUTRICIA Polska Sp. z o.o., Pelion S.A, PKO Bank Polski, Ronal Polska Sp. z o.o., Sanofi, STU ERGO Hestia SA, Tesco Polska, T-Mobile Polska S.A., Wawel SA, Żywiec Zdrój SA
Dobre praktyki zgodne z celami Zrównoważonego Rozwoju (SDGs) . Firmy zgłosiły 113 dobrych praktyk, które wspierają realizację wskazanych celów SDGs i były realizowane w 2017 roku. Dotyczyły one przede wszystkim celów 4, 10 oraz 11, a pozostałe związane były z działaniami w obszarach filantropii korporacyjnej i zaangażowania społecznego, zarządzania zasobami ludzkimi, a także działań optymalizujących procesy biznesowe.
Najlepsze projekty w tej kategorii: NewsMavens.com – Agora SA; Harvest – AmRest sp. z o.o.; Biznes w kobiecych rękach – Bank Handlowy w Warszawie SA; Youth Empowered! Możesz więcej niż myślisz – Coca-Cola HBC Polska; SmartUP – Grupa Adamed; Wiem, czym oddycham – Grupa Aviva; Projekt budowy nowoczesnej Platformy Paliw Alternatywnych Cementowni Kujawy – Lafarge Cement SA; Cykl innowacyjnych projektów badawczo-rozwojowych – Mostostal Warszawa SA; Orange dla szkół – Orange Polska; Samsung Inkubator – Samsung Electronics Polska. Wyróżnienia: Podziel się dobrym posiłkiem – Danone Sp. z o. o.; Kształcenie dualne – Polpharma SA; Eko budowa Jaśminowy Mokotów – Skanska Residential Development Poland; Oddychaj Powietrzem – TAURON Polska Energia SA.
Przeczytaj także:
Listki CSR Polityki rozdane
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)