Smart living to dla Polaków wciąż zagadka
2018-07-29 00:44
Smart home © Stockwerk-Fotodesign - Fotolia.com
Czym jest smart living? Z badania PAYBACK Opinion Poll wynika, że tylko co czwarty z nas zetknął się z tym pojęciem. Mimo to sięgając w codziennym życiu po nowoczesne technologie mniej lub bardziej świadomie realizujemy jego założenia.
Przeczytaj także: Styl życia: zobacz, czy jesteś "smart"
W grupie badanych przez PAYBACK, dla których pojęcie smart living nie było obce, 52 proc. utożsamia je z nowymi technologiami, dzięki którym nasze życie jest łatwiejsze. 45 proc. badanych rozumie smart living jako inteligentne, sprytne życie, a 40 proc. - jako optymalizację i wykorzystanie posiadanych zasobów. Ankietowani wskazali na takie obszary smart living, jak inteligentne urządzenia, takie jak smartfon, tablet, smartwatch czy smart TV (73%), a także smart home (58%) i smart shopping (54%).Z technologią za pan brat
61 proc. tych, którzy zetknęli się z pojęciem "sprytnego życia" uważa, że wymaga ono umiejętności korzystania z nowoczesnych urządzeń. Zainteresowanie nowymi technologiami jest bardzo duże – deklaruje je aż 71 proc. ogółu badanych. 91 proc. badanych używa na co dzień smartfona. 84 proc. ankietowanych korzysta z laptopów, a z komputerów stacjonarnych i tabletów odpowiednio 44 proc. i 36 proc. Relatywnie niewiele osób posiada inteligentny sprzęt RTV/AGD (26%), ale ponad połowa deklaruje, że chciałaby mieć go w domu.
Mniej powszechne są rozwiązania z zakresu smart home – korzysta z nich co czwarty ankietowany. Największą popularnością cieszą się w tym przypadku piloty do zdalnego zamykania, np. drzwi (35%), czujniki ruchu oraz urządzenia do sterowania oświetleniem (po 34%), a także alarmy (33%). 28% stosuje rozwiązania do zdalnego sterowania temperaturą i wilgotnością.
Wciąż bardzo niewiele osób może pochwalić się „sprytnymi zegarkami” (smartwatch) (8%) lub inteligentnymi samochodami (2%), ale zainteresowanie nimi jest bardzo duże. Smartwatch to marzenie 22% badanych, a smart car – 25%.
fot. Stockwerk-Fotodesign - Fotolia.com
Smart home
Z automatu
Smart living nie musi wiązać się z dużymi wydatkami na inteligentne urządzenia. Najlepszym przykładem są różnego rodzaju automaty, które upraszczają dokonywanie transakcji konsumenckich. Zdecydowana większość uczestników badania PAYBACK korzysta z automatów z napojami lub przekąskami (87%), paczkomatów (83%) i biletomatów (82%), przy czym te drugie cieszą się największą popularnością – ponad połowa ankietowanych, zapytana o automaty, z których korzysta najczęściej, wskazała właśnie na paczkomaty.
Optymalizacja życia
Kolejnym pojęciem obok smart living, które nie przebiło się jeszcze do świadomości Polaków, jest lifehacking, czyli stosowanie różnorodnych metod w celu ułatwienia sobie życia. Zetknęło się z nim zaledwie 22% uczestników badania PAYBACK Opinion Poll. Większość z nich (78%) utożsamia lifehacking z wykorzystywaniem narzędzi i usług, które umożliwiają oszczędność czasu i zwiększają wygodę życia.
Brak znajomości tego pojęcia nie przeszkadza jednak Polakom w coraz bardziej optymalnym organizowaniu sobie czasu. Połowa ankietowanych najczęściej robi to poprzez koncentrację na tym, co dla nich najważniejsze, a co czwarty wykorzystuje w tym celu nowoczesne technologie. Nadal niechętnie zlecamy prace domowe czy opiekę nad dzieckiem osobom spoza rodziny. Blisko siedmiu na dziesięciu respondentów twierdzi, że nigdy tego nie zrobiło.
– Nasze badanie pokazuje, że choć znaczenie pojęcia smart living nie jest dla Polaków do końca jasne, to sama filozofia jest im w gruncie rzeczy dość bliska. Chętnie korzystamy z nowoczesnych technologii, aby żyć wygodniej, a zainteresowanie inteligentnymi rozwiązaniami rośnie. Poszerza się także oferta usług mających ułatwić nam codzienne funkcjonowanie i ograniczenie czynności, którym nie chcemy poświęcać zbyt wiele energii – komentuje Dawid Ledziński, New Business Director w PAYBACK Polska.
– Ważnym aspektem sprytnego życia jest smart shopping. Z naszych badań wynika, że Polacy chętnie sięgają po rozwiązania, które upraszczają proces zakupowy i dają im poczucie, że wybierają mądrze. Coraz częściej oczekują przy tym spersonalizowanych ofert dopasowanych do ich potrzeb. Programy lojalnościowe pozwalają firmom spełniać oczekiwania konsumentów, a PAYBACK jako program multipartnerski umożliwia dogłębną analizę zachowań zakupowych w różnych branżach i kanałach sprzedaży. Dzięki wiedzy pochodzącej z takich danych idealnie odpowiadamy na trendy rynkowe, takie jak ultrapersonalizacja czy u-commerce – dodaje Dawid Ledziński.
PAYBACK Opinion Poll
To badanie zostało przeprowadzone na uczestnikach Programu PAYBACK w dniach 21-23 maja 2018 r. metodą ankiety online na grupie 1074 osób. Grupa badawcza w wieku 18-65 lat dobrana została tak, aby odpowiadać strukturze demograficznej kraju.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)