eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyWakacje 2018: Bułgaria o połowę tańsza niż w sierpniu

Wakacje 2018: Bułgaria o połowę tańsza niż w sierpniu

2018-09-20 12:31

Wakacje 2018: Bułgaria o połowę tańsza niż w sierpniu

Bułgaria o połowę tańsza niż w sierpniu © ais60 - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (15)

Instytut Badań Rynku Turystycznego TravelDATA publikuje kolejną analizę dotyczącą wyjazdów w tegorocznym sezonie turystycznym. Najnowsze opracowanie pochyla się m.in. nad aktualną sytuacją w branży turystyki wyjazdowej oraz wyjazdami zagranicznymi zaplanowanymi na pierwszy tydzień października 2018. Jakie ceny proponują touroperatorzy? Czy jest taniej czy drożej niż w zeszłym roku? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań znajdziecie poniżej.

Przeczytaj także: Wakacje 2018: Turcja drożeje najsilniej

I. Ważne wydarzenia ostatniego tygodnia w turystyce wyjazdowej.
Sprzedaż wycieczek drugi raz z rzędu w górę


W mediach pojawiła się czterdziesta szósta już odsłona raportu z systemu MerlinX (36/2018), poświęconego rezultatom sprzedaży wycieczek organizowanych w sezonie 2017/2018. Czego dowodzi? Tym razem, podobnie jak przed tygodniem, mieliśmy do czynienia ze wzrostem bieżącej sprzedaży wycieczek. Sięgnął on 8 proc. (20 proc. tydzień temu), co jest dość nietypową sytuacją dla tego okresu roku.

Warto jednak podkreślić, że wzrost ten odnosi się do relatywnie dynamicznie rosnącej bazy sprzed roku. W efekcie tego roczna dynamika najważniejszych z punktu widzenia branży wycieczek lotniczych spadła z notowanego tydzień wcześniej poziomu +39,7 procent do +37,2 procent.


Dynamika w ujęciu dwuletnim wzrosła do dawno nie notowanego poziomu +56,0 procent, podczas gdy tydzień wcześniej sięgnęła +31,0 procent, a przed dwoma tygodniami była jeszcze na poziomie zaledwie +5,8 procent.

fot. mat. prasowe

Dynamiki wzrostu sprzedaży wycieczek lotniczych wg raportów PZOT

Dynamika dwuletnia wyniosła +56 procent, podczas gdy tydzień wcześniej osiągnęła +31 procent.


Pomijając dość nietypowe zachowania się bazy w tygodniach 33-36 i wynikające z niej mniej typowe skoki dynamiki rocznej, w ostatnich dostępnych statystykach systemu MerlinX, czyli w ostatnim tygodniu sierpnia i pierwszym września nastąpiło jednak widoczne przyspieszenie tempa sprzedaży. Niektóre z jego przyczyn zostały wymienione w poprzednim materiale tygodniowym, ale należy do nich dodać jeszcze dwie o dość istotnym znaczeniu.

Bardziej uważni obserwatorzy mogli dostrzec, że w tym właśnie okresie oferta TUI Poland stała się cenowo mniej korzystna niż przed rokiem, co w zestawieniu z jednoczesną sytuacją, gdy większość organizatorów oferowała ceny wyraźnie poniżej ich poziomów zeszłorocznych oznacza, że ceny wycieczek tego biura wyraźnie straciły na relatywnej atrakcyjności. W ten sposób część sprzedaży przeniosła się do organizatorów ujmowanych w statystykach systemu MerlinX, co wpłynęło dodatnio na wykazywaną tam dynamikę wzrostu sprzedaży. Było to więc zjawisko odwrotne niż przez większość sezonu, gdy szybka dynamika wzrostu sprzedaży w TUI Poland wpływała obniżająco na jej dynamikę wykazywaną w systemie MerlinX.

Ostateczny obraz wrześniowych lastów nie musi być niekorzystny


Bardziej generalnym czynnikiem (poruszanym ogólnie już wcześniej) , który wpływał na dotychczasową sprzedaż września i w ostatnim tygodniu sierpnia były relatywnie niskie ceny wycieczek, jakie miały miejsce podczas sprzedaży późnych last minute, czyli podczas ostatnich 21 dni sprzedaży. Odgrywają one w jej przebiegu kluczową rolę, jako że według statystyk (np. podawanych podczas niedawnej prezentacji „Zagraniczne wakacje Polaków 2018”przygotowanej pod auspicjami PIT), w tym okresie jest sprzedawanych średnio blisko 46 do 50 procent wycieczek.

Poniżej przekazano wykresy zmian bieżących cen wycieczek w poszczególnych tygodniach sierpnia i września (wg. danych zebranych do 14 września) dla poszczególnych tygodni odniesionych do cen na 21 dni przed wylotem, czyli do początku analizowanego okresu późnych last minute.

fot. mat. prasowe

Przebieg zmian średnich cen w ofercie Last Minute (sierpień)

Na wykresie jest widoczna znacząca wielkość spadków cen w ostatnim tygodniu sierpnia i pierwszym tygodniu września.


fot. mat. prasowe

Przebieg zmian średnich cen w ofercie Last Minute (wrzesień)

Istotne spadki cen widoczne są również w pierwszym tygodniu września.


Jest na nich widoczna znacząca wielkość spadków cen w ostatnim tygodniu sierpnia i pierwszym tygodniu września, co znajduje dość wyraźne odzwierciedlenie we wzrostach sprzedaży w systemie MerlinX. Jednocześnie widoczny jest także mało korzystny dla klientów przebieg cen w trzecim tygodniu sierpnia, co z kolei odzwierciedlone jest poprzez mizerną w tym przypadku wielkość sprzedaży zarejestrowaną wówczas w Merlinie.

Związek cen z dynamiką sprzedaży w turystyce wyjazdowej jest dość oczywisty i znany pod sloganem „ccc”, czyli „cena czyni cuda”, ale interesująca jest siła związku pomiędzy ceną wycieczek a ich sprzedażą, czyli tzw. cenowa elastyczność popytu na zagraniczne wycieczki.

Przebiegi cen dla kolejnych tygodni września poznamy niebawem, a ich istotność polega na tym, że skala przecen w tym końcowym okresie sezonu zostaje dobrze zapamiętana przez klientów i sprzedawców, a zatem ma ponadprzeciętne znaczenie w wyrabianiu sobie poglądu na kwestie first- oraz last minute w kolejnym sezonie turystycznym. Na razie sytuacja w trzech ostatnich tygodniach września wydaje się pod tym względem zmieniać na bardziej korzystną, ale na ostateczny obraz pozostaje jeszcze nieco poczekać.

Impet wzrostu sprzedaży września imponuje, ale …


Generalne przyspieszenie sprzedaży w minionych już tygodniach września pozwoliło już prawie całkowicie zniwelować widoczne we wcześniejszych statystykach portalu Wakacje.pl i wynikających z nich wykresach „zapóźnienie” sprzedaży września wobec sprzedaży sierpnia wyraźnie widoczne jeszcze w poprzednim tygodniu.

fot. mat. prasowe

Zaawansowanie liczby sprzedanych wycieczek w sierpniu i wrześniu na tle liczby sprzedanych w lipcu

Przyspieszenie sprzedaży w minionych już tygodniach września pozwoliło prawie całkowicie zniwelować ostatnie spadki.


O tym jak szybko bieżąca sprzedaż września zaczyna zyskiwać na znaczeniu (w statystykach portalu Wakacje.pl) pokazuje kolejny wykres. Podaje on przybliżony poziom sprzedaży wyjazdów z terminem realizacji w poszczególnych miesiącach sprzedawanych w kolejnych tygodniach. Nieco zaskakujące są przy tym tygodniowe poziomy sprzedaży wrześniowej, które stają się nawet wyraźnie wyższe niż w poprzedzającym sierpniu.

fot. mat. prasowe

Przybliżona tygodniowa sprzedaż wycieczek z wyjazdami w poszczególnych miesiącach

Zaskakujące są tygodniowe poziomy sprzedaży wrześniowej, które stają się nawet wyraźnie wyższe niż w poprzedzającym sierpniu.


Wytłumaczenie tego z pozoru mało logicznego faktu jest jednak relatywnie proste, a przy tym dotyka obserwowanej w tym sezonie niespotykanej wcześniej nadpodaży wycieczek w wysokim sezonie turystycznym. Sprzedaż często rodzinnych wyjazdów w okresie wakacji szkolnych jest zwykle bardziej firstowa, a w tym sezonie efekt ten został jeszcze wzmocniony przez niedobory podaży wyjazdów na niektóre kierunki (Turcja) w końcowej fazie poprzedniego sezonu. Popyt wycieczek na okres wakacyjny rozkładał się więc bardziej równomiernie w czasie i przed latem został już w znacznej skali „zużyty”.

Skutkiem tego były relatywnie niższe niż zwykle poziomy sprzedaży last minute, mimo że były one silnie stymulowane znacznymi redukcjami cen. Sprzedaż września nie cieszy się aż takim popytem we wczesnych okresach sprzedaży skutkiem czego wyjazdy na ten okres dłużej pozostają w zasobach imprez niesprzedanych i doświadczają bardzo silnego popytu dopiero w końcowym okresie wakacji i w samym wrześniu.

Przy okazji oglądu wykresów można na nich dostrzec lokalne dołki dla sprzedaży sierpnia i września w tygodniu ze świątecznym dniem 15 sierpnia oraz dla sprzedaży lipca i sierpnia w tygodniu ze świętem Bożego Ciała (31 maja).

Niskie ceny raz więcej, raz mniej, ale nadal gnębią organizatorów


Jak już zaznaczaliśmy wielokrotnie, wyznacznikiem drugiej połowy obecnego sezonu wydaje się kwestia bardzo niskich cen i wyższego niż przed rokiem poziomu kosztów (głównie paliwa). Rezultatem obu tych tendencji jest obustronna presja na spadek marż realizowanych przez organizatorów na imprezach turystycznych i w konsekwencji osłabianie poziomu ich wyników finansowych.

Po partiach materiału poświęconych sytuacji we wrześniu pora przejść do ciut odleglejszego okresu , czyli początku października. Poniżej przedstawiono wykresy zmian średniej przeceny rok do roku wycieczek na standardowo przedstawianych 23 kierunkach, tym razem podobnie jak w poprzednich dwóch materiałach dla wylotów w pierwszych pełnych tygodniach września i października. Dane w obu tych przypadkach są odnoszone do takich samych wyprzedzeń wobec terminu realizacji imprezy. Wykres dla wyjazdów w pierwszym pełnym tygodniu września został już w pełni zrealizowany, a naniesiono na niego również zrealizowany już wykres przecen wyjazdów październikowych (do 13 września). Kolor zielony oznacza obszar, w którym przeceny dla wyjazdów w październiku były płytsze niż we wrześniu (zmiany sytuacji na korzyść), a czerwony sytuację odwrotną.

fot. mat. prasowe

Zmiany r/r średnich cen wyjazdów w pierwszym tygodniu września i października 2018

Na wykresie widoczny jest przeważnie wyraźnie wyższy poziom przecen wycieczek październikowych niż wrześniowych.


Na wykresie widoczny jest przeważnie wyraźnie wyższy poziom przecen wycieczek październikowych niż wrześniowych utrzymujący się w niekorzystnym pod tym względem dla branży okresie maj – sierpień. W trzeciej dekadzie sierpnia (od szóstego tygodnia wyprzedzenia wobec terminu wyjazdu) przeceny wyjazdów październikowych stały się płytsze niż sierpniowe (pole zielone) i taki stan trwa na razie do dziś.

Dalszego przebiegu głębokości przecen nie znamy, ale widoczna już jest duża szansa, że najważniejsza część sprzedaży październikowej, czyli ostatnie 6-7 tygodni sprzedaży „zamknie się” całościowo z dość wyraźną przewagą zieleni, a zatem będzie pod względem wielkości przecen korzystniejsza od sprzedaży wrześniowej. Trzeba jednak również pamiętać, że planowane marże w okresie niskiego sezonu często są niższe niż w sezonie wysokim i dlatego nawet mniejsza skala przecen wcale nie musi oznaczać, że pozostaną one dodatnie lub przybiorą akceptowalne dla organizatorów wielkości.

Plusy i minusy tygodnia(i) dla turystyki

Minus: ubywa wiarygodnych punktów odniesienia dla planowania w turystycznej branży


O tym, że trafne zaplanowanie rozwoju biznesu (np. ogólna koniunktura, dynamika popytu, rynki źródłowe i docelowe) w tak nisko-marżowej branży jaką jest zorganizowana turystyka wyjazdowa ma kluczowe znaczenie dla udanego pod względem zysków sezonu dla organizatora, nie ulega chyba niczyjej wątpliwości. O tym, że w turystyce w procesach planowania nie bardzo można liczyć na wyniki badań sondażowych też już raczej wiadomo.

Dowodów na to dostarczają nieraz zupełnie absurdalne wyniki różnych ankiet, w tym nawet przeprowadzane, w celu uzyskania większej wiarygodności badań, na powiększonych próbach respondentów. Przykładem mogą być coroczne badania planów wakacyjnych Polaków zlecane przez Mondial Assistance, których wyniki, delikatnie mówiąc, mocno odbiegają od rzeczywistości i na dodatek to oderwanie ma z roku na rok, nawet w najbardziej kluczowych kwestiach (np. wzrost branży), charakter wyraźnie rosnący. Nie inaczej było też w tegorocznym badaniu, do którego wyników jeszcze się odniesiemy.

Sondaże w Polsce zaczynają zawodzić


Coraz bardziej problematyczne stają się jednak ostatnio wyniki sondaży przeprowadzane w naszym kraju przez nawet najbardziej doświadczone globalne sieci badawcze, które dysponują odpowiednim doświadczeniem i zestandaryzowanymi metodami badawczymi. Źródłem dziwnych wyników ankiet przeprowadzanych w Polsce są zwykle respondenci, którzy nie udzielają rzetelnych odpowiedzi lecz informacji motywowanych politycznie.

Przykład takich wyników przytaczaliśmy w jednym z poprzednich materiałów. Wynikało z nich, ze zwolennicy Platformy Obywatelskiej czterokrotnie częściej niż zwolennicy pozostałych partii twierdzili, że w Polsce trudno jest znaleźć jakąkolwiek pracę, bądź nie można pracy znaleźć w ogóle, co teoretycznie mogłoby oznaczać, że są oni na rynku pracy w jakiś sposób dyskryminowani.

Dla koniunktury, a w szczególności w branży turystycznej, bardzo istotne są nastroje konsumenckie, które są jednym z najistotniejszych czynników podejmowania decyzji o zakupie zagranicznych wycieczek nie będące przecież usługami pierwszej potrzeby. Badania przeprowadzane w tym obszarze (przez Kantar TNS) pokazują od dwóch miesięcy dość dramatyczny spadek nastrojów, których indeks obniżył się w okresie czerwiec-sierpień z 10,0 do 2,0 punktów. Z elementów składowych najgłębszy spadek (o aż 13 punktów) średnia ocena przyszłej kondycji finansowej (za rok) gospodarstwa domowego, czyli akurat elementu mającego szczególnie duże znaczenia dla planowania przyszłych wyjazdów, czy wakacji.

 

1 2 3

następna

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (3)

  • mczay / 2018-09-20 20:36:18

    Wszyscy ciągną za granicę, a w Polsce jest bardzo dużo świętych miejsc. Hotele też są - mam wrażenie — lepsze w Polsce. Np. Aquarius w Kołobrzegu. 5 gwiazdek i ceny przyzwoite. Bardzo wysoki standard, który jest rzadko spotykany nawet za granicą, świetna kuchnia, atrakcje dla dzieci i spa. Czego chcieć więcej ? odpowiedz ] [ cytuj ]

  • Komentarz usunięty

  • itaka grecja kreta!!!!

    indygo123 / 2018-09-21 12:04:23

    Jako, że w Bułgarii byłam rok temu to stwierdziłam, że w tym roku pasuje obrać inny kierunek. Padło na Grecję! Last Minute z Itaki na Kretę za 9 stów! Można?! Można! Za 4 dni wylot więc muszę się w końcu zacząć pakować :D odpowiedz ] [ cytuj ]

  • Pożyczka prywatna dla osób zadłużonych

    loansss / 2018-09-30 19:18:53


    Dzień dobry
    Czy potrzebujesz bezpośredniej, łatwej i szybkiej oferty kredytu z banku lub prywatnego pożyczkodawcy. Oferujemy pożyczki w wysokości 3% za Anum. Prosimy o odpowiedz nam, jeśli potrzebujesz pożyczki. Skontaktuj się ze mną za pośrednictwem poczty elektronicznej: dm8780115@gmail.com odpowiedz ] [ cytuj ]

  • Komentarz usunięty

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: