Czy e-commerce „zabije” handel tradycyjny?
2018-10-30 13:22
Czy e-commerce „zabije” handel tradycyjny? © vege - Fotolia.com
Przeczytaj także: Cross-border w e-commerce. Jak się miewa?
Przewidywany wzrost sprzedaży tradycyjnej rzędu 71,5 mld euro do końca 2022 roku (4,9% rocznie) to gwarancja istnienia wystarczającej przestrzeni dla rozwoju różnych konceptów. Według konserwatywnego scenariusza dla państw CEE-6, e-commerce będzie rósł w tempie 8,8% rocznie tak, aby z bazowego poziomu 13,1 mld euro osiągnąć 20 mld euro.— Według optymistycznych szacunków wielkość rynku internetowego może zbliżać się do tego poziomu już dziś. Jeśli jednak nawet w tym optymistycznym scenariuszu handel elektroniczny obejmie 10% całej sprzedaży do końca 2022 roku, czyli 34 mld euro, to naszym zdaniem większość transakcji sprzedażowych będzie mieć miejsce w ramach tradycyjnych, funkcjonujących od dawna kanałów — wyjaśnia Mark Robinson, specjalista ds. badań rynku w regionie CEE.
Czy jest miejsce na dalszy rozwój?
Jak wynika z wyliczeń Colliers International, wzrost popytu w kanale e-commerce w połączeniu z coraz większą podażą produktów w latach 2018-2022 zadecyduje o konieczności zapewnienia w Europie Środkowo-Wschodniej 198 tys. mkw. powierzchni logistycznej/magazynowej rocznie i to zakładając, że aktualne zasoby będą w 100% wykorzystywane. Dla porównania, aby obsłużyć rosnący w tym samym okresie popyt, łańcuch dostaw na potrzeby sklepów tradycyjnych wymagać będzie rocznie dodatkowych 865 tys. mkw. takiej powierzchni.
fot. mat. prasowe
Wielkość rynku e-commerce w krajach CEE-6 w2017 r. wg różnych źródeł (w mld euro)
Na jakim etapie ewolucji jest handel elektroniczny?
Handel elektroniczny odgrywa bardzo istotną rolę w szybkim rozwoju sektora usługowego w regionie CEE-6, jednak nieregularny charakter gwałtownego wzrostu sprzedaży internetowej sprawia, że szacowanie precyzyjnych wartości nie jest łatwe.
W celu zapewnienia spójności eksperci Colliers International przyjęli szacunki dotyczące wielkości rynku w 2017 roku i prognozy obejmujące okres do 2022 roku, opublikowane w badaniu za rok 2018 na portalu Statista. Badanie oparte było na modelu obejmującym kompleksową analizę 13 europejskich krajów – w tym Polski – oraz innych państw na całym świecie (dane w dolarach amerykańskich). Według założeń przyjętych przez portal Statista wielkość rynku CEE-6 w 2017 roku wynosiła 13,1 mld euro.
fot. mat. prasowe
Zapotrzebowanie na powierzchnię logistyczną/dystrybucyjną
Inne źródła podają, że wielkość rynku w tym regionie jest znacznie większa, ale suma najwyższych szacunkowych wartości dla rynku każdego z państw CEE-6 w 2017 roku dawałaby kwotę 20,1 mld euro.
Colliers porównał dane z portalu Statista z danymi na temat tradycyjnej sprzedaży z regionu CEE-6 oraz całej Europy i podjął próbę oceny możliwości dalszego wzrostu. Wielkości rynku w Rumunii, Czechach, a szczególnie w Polsce, określone przez portal Statista w 2017 roku, znajdują się poniżej linii reprezentującej rynki najlepiej przystosowane.
fot. mat. prasowe
Przykłady marek ze stolic krajów regionu CEE-6, które stosują „showrooming”
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)