eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyKoniunktura konsumencka III 2019

Koniunktura konsumencka III 2019

2019-03-20 13:39

Koniunktura konsumencka III 2019

Wiosna nastroiła nas optymistycznie © Wayhome Studio - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Jak prezentują się nastroje polskich konsumentów? Z danych cyklicznie prezentowanych przez Główny Urząd Statystyczny wynika, że wiosna nastroiła nas optymistycznie. Względem poprzedniego miesiąca wzrosły zarówno obecne, jak i przyszłe nastroje konsumenckie.

Przeczytaj także: Koniunktura konsumencka II 2019

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) w marcu 2019 r.


Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, był wyższy o 2,7 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie 8,2*. Wszystkie składowe wskaźnika uzyskały wartości wyższe niż przed miesiącem. Największy wzrost odnotowano dla oceny obecnej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrost odpowiednio o 5,8 p. proc.). Dla pozostałych składowych wskaźnika wzrosty kształtowały się następująco: 2,6 p. proc. dla możliwości obecnego dokonywania ważnych zakupów, 2,4 p. proc. dla oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju, 1,7 p. proc. dla oceny obecnej sytuacji finansowej go-spodarstwa domowego oraz 0,8 p. proc. dla oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodar-stwa domowego. W porównaniu do marca 2018 r. obecna wartość BWUK była wyższa o 2,8 p. proc.

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK) w marcu 2019 r.


Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, wzrósł o 1,5 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie 4,7*. Na poprawę wartości wskaźnika wpłynęły wszystkie jego składowe. Największe wzrosty odnotowano dla ocen przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (o 2,4 p. proc.) oraz dla oceny przyszłego poziomu bezrobocia (o 2,2 p. proc.). Dla pozostałych składowych wskaźnika wzrosty kształtowały się następująco: 0,8 p. proc. dla oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz 0,3 p. proc. dla oceny możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy. W marcu br. WWUK osiągnął wartość o 1,8 p. proc. wyższą niż w analogicznym miesiącu 2018 r.

fot. mat. prasowe

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) oraz jego wartości składowe według miesięcy w latach 2

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) był wyższy o 2,7 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca.


* Obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej mogą przyjmować wartości od –100 do +100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie. W marcu 2019 r. przeprowadzono 1203 wywiady w okresie 04-13.03.2019 r. (w tym 59 metodą CATI – wywiadu telefonicznego wspomaganego komputerowo).

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: