Rynek pracy specjalistów I kw. 2019
2019-04-18 10:02
Rekrutacja na rynku wciąż mocna © ilkercelik - Fotolia.com
Przeczytaj także: Rynek pracy specjalistów 2018
Na początek warto zwrócić uwagę na duży ruch, jaki panował w styczniu, kiedy to opublikowano aż 37% wszystkich ofert pracy z I kwartału. Jest to potwierdzenie tezy, że początek roku jest gorącym okresem w rekrutacji pracowników, co wiąże się m.in. z wdrażaniem nowych strategii personalnych oraz uwolnieniem budżetów na pozyskiwanie kadr.fot. mat. prasowe
Obsługa klienta - liczba ofert pracy
SPECJALIZACJE: Liderzy wciąż silni
Z danych Pracuj.pl wynika, że w badanym okresie 30% z umieszczonych na jego łamach ofert dotyczyło specjalistów ds. handlu i sprzedaży. I nie jest to zaskoczeniem, ponieważ podobną tendencję obserwowaliśmy również w minionych latach. Warto przy tym podkreślić, że w ujęciu rocznym udział sprzedawców i handlowców w ogólnej liczbie ofert zanotował 3,6% spadek – co może mieć związek z krokami części pracodawców podjętymi w związku z regulacjami wprowadzonymi w 2018 roku, m.in. z zakazem handlu w niedzielę.
W I kwartale 2019 pracodawcy aktywnie poszukiwali także specjalistów od obsługi klienta (22%). To jedna z najbardziej stabilnych specjalizacji pod względem zainteresowania pracodawców – od kilku lat dotyczy jej około 1/5 ofert na portalu. W sekcji „W centrum uwagi” przyglądamy się tej specjalizacji bardziej szczegółowo.
fot. mat. prasowe
Obsługa klienta w pigułce
Trzecią najpopularniejszą grupę stanowili eksperci ds. IT (15% ofert). Dużym zainteresowaniem cieszyli się także finansiści (13%), inżynierowie (11%) i logistycy (8%). Ta ostatnia grupa specjalistów odnotowała także największy wzrost liczby zamieszczanych ofert w stosunku do ubiegłego roku – o 17%.
Podobnie jak w kilku ostatnich kwartałach, znacząco wzrosła liczba ogłoszeń kierowanych do pracowników fizycznych (niezależnie od specjalizacji). Łącznie kierowane było do nich 13% ogłoszeń w I kwartale 2019 roku.
BRANŻE: Bankowość, handel i produkcja na czele
W I kwartale 2019 w czołówce branż rekrutujących na Pracuj.pl znalazło się kilka, które generowały podobną liczbę ofert. Najwięcej ogłoszeń pochodziło z branży bankowo-finansowej (10%), niemal tyle samo – z branży handlu detalicznego / sprzedaży B2C (10%). Tuż za nimi uplasowała się produkcja FMCG (9%). Aktywnie rekrutowały także firmy o profilu handel / sprzedaż B2B oraz pracodawcy IT (po 7%).
fot. mat. prasowe
Najpopularniejsze branże w Q1 2019
WOJEWÓDZTWA: Gdzie najwięcej ofert na mieszkańca?
Wśród województw liderem niezmiennie pozostaje województwo mazowieckie – pochodziło z niego niemal co czwarte ogłoszenie opublikowane w I kwartale 2019. Drugie miejsce zajęło województwo dolnośląskie (10,4%), a trzecie – ex aequo śląskie i małopolskie (oba po 9,4%). Niewiele mniej ofert dostępnych było w woj. wielkopolskim (8,6%).
fot. mat. prasowe
Oferty pracy wg województw
Co jednak ciekawe, duża liczba ofert nie zawsze jest równoznaczna równie dużemu wyborowi ofert dla każdego mieszkańca. Czołówka województw pod względem liczby ogłoszeń różni się od czołówki dysponujących największą liczbą ofert na 1000 mieszkańców. Liderami są pod tym względem nadal woj. mazowieckie (6,9 ofert) i dolnośląskie (5,5), ale na trzecim miejscu uplasowało się pomorskie (4,5) – nieobecne w top 5 pod względem ogólnej liczby ofert.
fot. mat. prasowe
Udział specjalizacji Q1 2019
W CENTRUM UWAGI:
Obsługa klienta
W kolejnej edycji sekcji „W centrum uwagi” przyglądamy się tym razem specjalistom ds. obsługi klienta. To grupa, która od lat utrzymuje się na drugim miejscu pod względem liczby ofert pracy zamieszczanych na Pracuj.pl.
Specjalizacja ta obejmuje szerokie spektrum stanowisk w niemal wszystkich branżach na rynku. Za każdym razem wymaga jednak podobnego podstawowego zestawu kompetencji. Składają się na niego zdolności negocjacyjne, empatia, elastyczność, a w wielu wypadkach także żyłka do biznesu. W gronie tym znajdują się zarówno osoby wspierające pierwszą linię kontaktu z klientem, jak i m.in. doradcy i konsultanci biznesowi czy opiekunowie klienta.
Obsługa klienta w ostatnich kwartałach
Zarówno w ostatnich kwartałach, jak i latach specjaliści ds. obsługi klienta odnotowują stabilne zainteresowanie pracodawców. Do tej grupy kierowane jest co piąte ogłoszenie na Pracuj.pl. Pomijając nieco słabszą końcówkę 2018 roku, liczba ofert w ostatnich kwartałach utrzymuje się na poziomie około 32-33 tysięcy ofert.
Kiedy rekrutowano najczęściej?
Dane o ogłoszeniach dotyczących obsługi klienta dają kolejne potwierdzenie tezy o większej aktywności rekruterów na początku roku. I kwartał 2019 roku przyniósł najwięcej ofert w tej kategorii od końca 2017. Szczególną aktywność można było zauważyć w styczniu – pojawiło się w nim 38% wszystkich ogłoszeń z I kwartału. Z drugiej strony zauważalna jest także wyraźnie mniejsza aktywność rekruterów w grudniu – zamieszczano wówczas najmniej ogłoszeń zarówno w 2018, jak i 2017 roku.
fot. mat. prasowe
Liczba ofert pracy publikowanych I kw. rok po roku
Komentarz eksperta:
Rafał Stępień, Customer Relations Manager w Grupie Pracuj
Obsługa klienta to – jak zaznaczamy w naszym raporcie – jedna z najważniejszych i jednocześnie najmniej jednorodnych grup specjalistów, poszukiwanych przez rekruterów. Niezależnie, czy mówimy o pracowniku dużego centrum obsługi, doradcy w fizycznej placówce czy ekspercie wyższego szczebla, każda z tych osób tworzy wizerunek swojej firmy. Jakość usług oraz relacje z marką, budowane poprzez działania pracowników obsługi klienta, są obok produktu drugim kluczowym czynnikiem wpływającym na efekty osiągane przez biznes. Mając tego świadomość, w Grupie Pracuj przykładamy bardzo dużą wagę do rekrutacji osób, które zajmą się obsługą naszych Klientów.
Czy rola specjalistów ds. obsługi klienta będzie się zmieniać? Oczywiście. Według danych firmy EY, 79% działań realizowanych w ramach obsługi klienta w Stanach Zjednoczonych ma potencjał do automatyzacji. Nie dysponujemy podobnymi danymi dla Polski, lecz pewne jest, że rozwój „sztucznej inteligencji" będzie miał istotny wpływ na wiele aspektów pracy specjalistów ds. obsługi klienta. Przykładem mogą być m.in. boty wspierające Klientów w podstawowych procesach obsługi czy odpowiedziach na najczęściej zadawane pytania.
Jednocześnie, dane Pracuj.pl pokazują, że choć temat robotyzacji przetacza się w dyskusjach o customer service od wielu lat, zapotrzebowanie na kadry o tym profilu utrzymuje się na stabilnym, wysokim poziomie. Stopniowo jednak zmieniają się kompetencje oczekiwane od pracowników obsługi klienta i poszukiwane przez pracodawców obecnych na Pracuj.pl. Rośnie nacisk na zdolności technologiczne kandydatów oraz na ich umiejętności odnalezienia się w mniej przewidywalnych zadaniach, które są jednocześnie trudniejsze do zautomatyzowania.
Doświadczenia ostatnich lat pokazują, że o ile na rynku wciąż obserwowane jest podobne zainteresowanie specjalistami ds. obsługi klienta, przed grupą tą wiele wyzwań. W bliskiej przyszłości prawdopodobnie nastąpią kolejne zmiany kluczowych kompetencji oraz profilu pracownika poszukiwanego przez pracodawców.
KOMENTARZ O RYNKU PRACY:
Rafał Nachyna, Dyrektor Zarządzający Pracuj.pl
Na przełomie 2018 i 2019 roku na rynku toczyła się dyskusja o potencjalnym spowolnieniu gospodarczym w Polsce. Niektórzy eksperci spodziewali się odczuwalnego wpływu zmian w gospodarce na popyt na pracowników już na początku roku. Nasze dane za ostatnie trzy miesiące nie potwierdzają tych prognoz – pracodawcy zamieścili w tym czasie na Pracuj.pl ponad 152 tysiące ofert zatrudnienia.
W porównaniu do analogicznego okresu w ub.r. liczba ogłoszeń wzrosła o 4%, osiągając najwyższy wynik w I kwartale w historii portalu. Nie oznacza to jednak, że nie warto czujnie przyglądać się ważnym zjawiskom na różnych polach rekrutacji.
Przyglądając się kontekstowi sytuacji pracodawców, można zauważyć, że zatrudnienie wciąż utrzymuje się na bardzo wysokim pułapie. Według Ministerstwa Pracy stopa bezrobocia osiągnęła w marcu poziom 5,9%. Według ostatnich przewidywań Narodowego Banku Polskiego, wzrost gospodarczy w 2019 roku powinien osiągnąć poziom 4,5%, rok później zwalniając jednak do około 3,7%. Pracodawcy borykają się także z dużą presją w kwestii utrzymania pracowników – 63% specjalistów badanych przez Pracuj.pl rozgląda się za nową pracą, a według raportu Work Service 62% z ankietowanych polskich pracowników oczekuje w najbliższych miesiącach podwyżki. Według tego samego raportu połowa pracodawców ma problemy z rekrutacją odpowiednich kandydatów, a wynagrodzenia chce zwiększyć tylko 27% firm.
W działaniach pracodawców powinna być więc uwzględniania zarówno wysoka liczba rekrutacji na rynku, jak też rosnące oczekiwania pracowników oraz możliwość wystąpienia wkrótce lekkiego spowolnienia koniunktury. W rozmowach z wieloma naszymi klientami, prowadzonych w I kwartale 2019 roku, dostrzegliśmy z jednej strony chęć jeszcze bardziej dynamicznej rekrutacji, a z drugiej – potrzebę dalszego rozwoju działań HR w kierunku automatyzacji, wzrostu efektywności, doboru trafnych narzędzi. To ważne sygnały także dla naszego działu rozwoju produktu, testującego kolejne nowe funkcje Pracuj.pl. Wszystkie te tendencje będą miały wpływ na rekrutację także w następnych kwartałach 2019.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)