Powierzchnie handlowe rosną w małych miastach
2019-05-23 00:20
Centrum handlowe © puhhha - Fotolia.com
Przed nami „MARKETBEAT – Polski rynek handlowy – I kw. 2019 r.”, w którym firma Cushman & Wakefield dokonuje podsumowania sytuacji panującej na początku br. na rodzimym rynku powierzchni handlowych. Okazuje się, że w badanym okresie powiększył się on o przeszło 40 000 mkw. Najprawdopodobniej jednak gra toczyć się będzie teraz w głównej mierze o mniejsze rynki. Te większe są już w znacznym stopniu nasycone.
Przeczytaj także: Polski rynek nieruchomości handlowych I kw. 2019
- U schyłku marca bieżącego roku całkowite zasoby powierzchni handlowych w naszym kraju osiągnęły poziom 14,7 mln. mkw.,
- W badanym okresie rynek powiększył się o pięć nowych projektów, których łączna powierzchnia to nieco ponad 40 000 mkw.,
- Prognozy zakładają, że w 2019 roku na zakupy internetowe wydamy o 12% więcej niż rok wcześniej.
Główne rynki regionalne naszego kraju są już w tak dużym stopniu nasycone powierzchnią handlową, że uwagę zarówno inwestorów, jak i deweloperów przyciągają przede wszystkim mniejsze miasta. Dane Cushman & Wakefield wskazują, że niemal połowa tegorocznej podaży zostanie ulokowana w miastach o populacji nieprzekraczającej 400 000 mieszkańców, a 21% – w miastach o populacji poniżej 50 000 mieszkańców.
fot. puhhha - Fotolia.com
Centrum handlowe
W związku z rosnącą konkurencją i dojrzewaniem rynku nieruchomości handlowych w Polsce będziemy obserwować coraz większą polaryzację. Możemy się spodziewać radykalnych zmian dotyczących przekształcania funkcji gorzej prosperujących projektów handlowych na przykład w funkcję biurową lub mieszkalną.
- Wziąwszy pod uwagę fakt, że obecnie aż 49% Polaków korzysta z zakupów online i że tegoroczna wartość rynku e-commerce w Polsce wyniesie ponad 55 mld zł, można się spodziewać kolejnych zmian w istniejącej infrastrukturze handlowej i wprowadzenia nowych rozwiązań technologicznych, zarówno przez deweloperów i zarządców, jak i same marki. Wśród innowacji należy wymienić sieć dyskontową Lidl, która w I kw. 2019 roku wprowadziła na rynek aplikację mobilną i otworzyła sklep internetowy. Na ewolucji rynku skorzystają przede wszystkim klienci, dla których najważniejszy staje się już nie sam produkt, ale tzw. customer experience. - powiedziała Małgorzata Dziubińska, Associate Director w dziale Doradztwa i Badań Rynkowych, Cushman & Wakefield
Przeczytaj także:
Nieruchomości handlowe w II kw. 2021
oprac. : eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
centra handlowe, centrum rozrywkowo-handlowe, obiekty handlowe, powierzchnie handlowe, nieruchomości handlowe
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)