Tydzień 25/2006 (19-25.06.2006)
2006-06-25 13:45
Przeczytaj także: Tydzień 24/2006 (12-18.06.2006)
- W pierwszych czterech miesiącach roku nadwyżka handlowa Chin wyniosła 33,75 mld USD i była o 61,4% wyższa niż w 2005 roku.
- W ramach Wspólnoty Niepodległych Państw (WNP) działają organizacje, w ramach których współdziałają poszczególne kraje. I tak w Organizacji Układu o Bezpieczeństwie Zbiorowym (ros. skrót ODKB) współpracuje Rosja, z Armenią, Białorusią, Kazachstanem, Kirgistanem i Tadżykistanem. Oprócz szczytu ODKP w Mińsku miał miejsce szczyt przywódców Eroazjatyckiej Wspólnoty Gospodarczej w tym samym składzie.
- w połowie lat 30. XXI wieku liczba ludności Chin wyniesie 1,5 mld ludzi. Na początku 2006 roku oszacowano ją na 1,3 mld obywateli. W ciagu tego okresu pogłębi się nierównowaga płci i na 119 chłopców przypadać będzie 100 dziewczynek (obecnie proporcje te wynoszą 111:100).
- Hitachi i General Electric zbudują elektrownię atomową w Stanach Zjednoczonych, której koszt ocenia się na 5,2 mld USD. Będzie to pierwsza elektrownia tego typu od czasu katastrofy w elektrowni atomowej Three Miles Island w stanie Pensylwania w 1979 roku. Budowa elektrowni na przedmieściach Houston w Teksasie rozpocznie się w 2009 roku i będzie trwała 5 lat.
- Rozwija się wymiana handlowa Chin z Indiami. Chiny kupują rudę żelaza, żywność i wełnę, a Indie sprzęt elektromechaniczny i elektroniczny.
- Brazylia (187 mln ludzi) ma roczny eksport na poziomie 118 mld USD, przy czym 22% tych towarów trafia na rynek unijny.
- Airbus zebrał w tym roku 85 zamówień na samoloty, a Boeing aż 409.
- McDonald's ma 31 tys. restauracji na całym świecie. Ma już 762 restauracje w Chinach i zamierza rocznie otwierać 100 nowych restauracji, z czego co najmniej połowa z nich obsługiwać ma zmotoryzowanych klientów.
Komentarz do wydarzeń gospodarczych
WYMIANA GOSPODARCZA USA – UNIA I O AMERYKAŃSKICH GIGANTACH SAMOCHODOWYCH
Wymiana gospodarcza pomiędzy krajami Unii Europejskiej i USA ma swoja specyfikę. Są to dwa centra polityczno-gospodarcze świata , które posiadają podobne atuty, rozwijają podobne branże i w wielu dziedzinach są konkurentami. W 2005 roku eksport "25" do USA miał wartość 251 mld euro, a import 163 mld euro i nadwyżka unijnego eksportu wyniosła 88 mld euro. To właśnie wzrost tej nadwyżki jest najbardziej znaczącym wskaźnikiem ich wymiany handlowej, która systematyczne wzrasta z 20 mld euro w 1999 roku do 88 mld euro w poprzednim roku. Trzon eksportu po obu stronach stanowią maszyny i urządzenia, instalacje energetyczne, statki, samochody, sprzęt elektroniczny i informatyczny. Te grupy towarów stanowią 45% eksportu unijnego i 50% eksportu USA.
Według danych z 2005 roku USA są głównym partnerem handlowym dla Unii, a wśród unijnej "25" najwięcej eksportują do USA:
- Niemcy – za prawie 69 mld euro w 2005 roku, co stanowi 27% unijnego eksportu do USA,
- Wielka Brytania – za prawie 44 mld euro i jest to 18% unijnego eksportu,
Oba te kraje są także największymi importerami z USA
Polska wyeksportowała w 2005 roku za prawie 1,5 mld euro, podczas gdy import miał wartość ok. 1 mld euro, przy czym w 1999 roku Polska miała ujemne saldo w handlu z USA sięgające 842 mln euro a w 2005 roku wyniósł on ok. 0,5 mld euro.
Na przełomie 2005/6 GM i Ford ujawniły zły stan swoich finansów. Potwierdziły to firmy ratingowe. Po półroczu okazało się, że program oszczędnościowy GM (wynegocjowano nowe warunki odpraw emerytalnych i świadczenia opieki zdrowotnej, zamknięto też część fabryk) jest skuteczny. Firma udanie wprowadziła na rynek nowe modele samochodów. W nieco gorszej sytuacji jest dziś Ford. Zdaniem ekspertów istnieje duże prawdopodobieństwo, że nie będzie on w stanie spłacać ani obsługiwać posiadanych zobowiązań, co być może wkrótce zmusi go do skorzystania z sądowo usankcjonowanej ochrony przed wierzycielami. Już dziś widać, że przywrócenie do 2008 roku zysków w tym koncernie jest nierealne. Firma traci też szybko udział w rynku USA.
Przeczytaj także:
Świat: wydarzenia tygodnia 49/2019
oprac. : Magdalena Kolka / Global Economy