Polskie firmy wierzą we wzrost biznesu
2019-11-06 12:45
Polskie firmy wierzą we wzrost biznesu © Danilo Rizzuti - Fotolia.com
HSBC prezentuje wyniki najnowszego raportu Navigator. Opracowanie dowodzi sporego optymizmu w polskim biznesie. Aż 88 proc. rodzimych przedsiębiorstw pozytywnie ocenia możliwości rozwoju firmy na przestrzeni najbliższych 12 miesięcy, a 87 proc. wyraża nadzieję, że dobra sytuacja utrzymywać będzie się przez kolejne 5 lat. Co wprawia przedsiebiorców w tak dobry nastrój? Są to zarówno czynniki wewnętrzne, jak i zewnętrzne, w tym m.in. wprowadzanie nowych produktów i usług, zwiększenie produktywności, ekspansja na nowe rynki oraz inwestycje w rozwój technologiczny.
Przeczytaj także: Koszty działalności gospodarczej, czyli największe ryzyko firmy?
Europa najważniejszym rynkiem dla polskich firm
Jakie rynki zamierzają podbijać polscy przedsiębiorcy? Okazuje się, że kluczowa pozostaje Europa, na którą wskazuje 88 proc. badanych. Najważniejszymi z europejskich kierunków okazują się Niemcy, Francja, Rosja, Ukraina, Czechy oraz Słowacja. Plany w zakresie rozwoju relacji handlowych w regionie w ciągu najbliższych 3-5 lat formułuje 66 proc. badanych respondentów.
–Polskie firmy podkreślają znaczenie handlu międzynarodowego oraz działalności na zagranicznych rynkach w kontekście stymulujacji innowacyjności i bogacenia sie społeczeństwa. Jako globalną instytycję, która m.in. wspiera przedsiębiorstwa w ekspansji, szczególnie cieszy nas fakt, że 43 proc. firm w Polsce, wymienia otwarcie nowych rynków jako czynnik napędowy ich rozwoju – podkreśla Michał H. Mrożek, CEO HSBC Polska.
Wpływ geopolityki i protkecjonizmu
Niemal 6 na 10 polskich firm dostrzega wzrost protekcjonizmu na kluczowych dla swojej działalności rynkach. Jest to wynik przewyższający europejską średnią (55 proc.), ale jednocześniej niższy aniżeli przeciętny wynik dla całego globu (65 proc.).
Wśród działań przystosowujących do nowych warunków i umożliwiających konkurencyjność przedsiębiorstwa wymieniają redukcję kosztów (35 proc.), skrócenie łańcucha dostaw (28 proc.) i akceptację niższych marż (27 proc.). Wśród strategii wdrażanych w związku ze zmianami geopolitycznymi, jest również zwiększenie działalności online (26 proc.), inwestycje w cyberbezpieczeństwo (24 proc.), a także zwiększenie rezerw kapitałowych (22 proc.).
fot. Danilo Rizzuti - Fotolia.com
Polskie firmy wierzą we wzrost biznesu
Zrównoważony rozwój i nowe technologie
Wśród kluczowych czynników, motywujących polskie firmy do zrównoważonego rozwoju wymieniane są wzrost sprzedaży (28 proc.), dostosowanie do standardów regulacyjnych (28 proc.), spełnianie oczekiwań nabywców (27 proc.) oraz poprawa wydajności operacyjnej (26 proc.). Z kolei w perspektywie najbliższych pięciu lat badane firmy uważają, że wpływ na odpowiedzialny rozwój biznesu będą mieć przede wszystkim oczekiwania klientów (45 proc.), konkurencji (37 proc.) i inwestorów (33 proc.).
– Należy przy tym dodać, że zrównoważony rozwój dla badanych to nie tylko troska o środowisko naturalne i zmniejszenie wytwarzania odpadów, ale również inwestycja w zdrowie pracowników, kwestie związane z transformacją technologiczną i efektywność energetyczna. Ważna jest również edukacja pracowników w zakresie zrównoważonego rozwoju - zaznacza Michał H. Mrożek.
Jako innowacje, które będą miały wpływ na rozwój polskich firm w najbliższych latach, badani wskazują na technologie związane z bezpieczeństwem danych (26 proc.), robotykę (26 proc.), druk 3D (20 proc.) oraz technologię 5G i IoT. Polskie firmy oczekują, że nowe rozwiązania wpłyną na poprawę wydajności, pozwolą zmniejszyć koszty i oferować wyższej jakości produkty i usługi, a także zwiększą przejrzystość i jakość obsługi klienta.
Przeczytaj także:
Praca zdalna i e-commerce, czyli o pokłosiach pandemii w biznesie
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)