Blogi nie są formą dziennikarstwa
2006-07-26 00:11
Osoby prowadzące blogi, które twierdzą, że ich pisarstwo jest formą dziennikarstwa są w mniejszości, ujawniły dwa przeprowadzone badania.
Przeczytaj także: Kim są polscy blogerzy?
Badanie przeprowadzone przez stronę social networking – MSN Space – pokazało, że blisko 60 proc. osób w Wielkiej Brytanii używa blogów jako dzienników sieciowych.Drugie badanie przeprowadzone przez Pew Internet and American Life Project wykazało, że 65 proc. osób w Stanach Zjednoczonych, które prowadzą blogi, także nie uważa swojej pracy za dziennikarstwo.
Podczas projektu Pew został przeprowadzony wywiad wśród 233 aktywnych blogerów. Większość z nich wymieniała „moje życie i doświadczenia” jako główny temat ich blogów. Jako kolejne tematy blogów wymieniane były sprawy polityczne i rządowe oraz tematy związane z rozrywką.
„Blogi są tak indywidualne, jak ludzie, którzy je prowadzą, ale to badanie pokazuje, że większość osób prowadzących blogi jest głównie zainteresowanych twórczą, osobistą ekspresją” – powiedziała Amanda Lenhart biorąca udział w projekcie.
Badanie przeprowadzone przez MSN Space wśród 750 użytkowników Internetu pokazało, że blogerzy w Wielkiej Brytanii mają podobne zainteresowania. Badanie wykazało, że 28 proc. osób prowadzących blogi w Wielkiej Brytanii pisze o swoim hobby, a dla porównania tylko 12 proc. brytyjskich blogerów pisze o wydarzeniach na świecie.
Według MSN Space, w tej chwili jedna czwarta użytkowników Internetu w Wielkiej Brytanii prowadzi blogi.
Badanie przeprowadzone przez MSN dotyczyło także tego, dlaczego ludzie czytają blogi. Ponad jedna trzecia respondentów poinformowała, że czytają je w poszukiwaniu najnowszych informacji technologicznych. Kolejne 30 proc. odpowiedziało, że czytają je, żeby dowiedzieć się czegoś o nowej muzyce, a 28 proc. szuka ogólnych wiadomości.
Jednak czytający blogi, nie wierzą w te informacje. Tylko 4 proc. uważa wpisy do blogów za „całkowicie bezstronną formę informacji”, a blisko dwie trzecie twierdzi, że traktują to co czytają „z przymrużeniem oka”.
78 proc. spośród badanych osób powiedziało, że wierzy w to, że bardziej tradycyjne formy medialne dostarczają im bardziej precyzyjne informacje.
Ponad połowa respondentów w badaniu Pew powiedziała, że próbowała zweryfikować fakty w swoich postach „czasami” lub „często”.
Przeczytaj także:
Najpopularniejsze blogi w polskim Internecie

oprac. : Marta Kamińska / eGospodarka.pl