GUS: koniunktura konsumencka ciągle zła, ale lepsza niż w kwietniu
2020-05-21 11:30
Koniunktura konsumencka ciągle zła © vege - Fotolia.com
Przeczytaj także: GUS: koniunktura konsumencka jest fatalna
Koniunktura konsumencka. Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) w maju 2020 r.
Jak czytamy w komunikacie GUS, bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, wyniósł -30,1, co oznacza, że względem kwietnia podwyższył się o 6,3 p. proc.
Jeśli przyjrzeć się poszczególnym składnikom wskaźnika, to dostrzeżemy, że w największym stopniu poprawie uległy oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju oraz obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów (wzrosty odpowiednio o 15,6 p. proc. i 11,6 p. proc.). Lepsze oceny Polacy wystawili również przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (o 10,9 p. proc.).
Nie obeszło się jednak bez spadków - pogorszyły się oceny obecnej sytuacji ekonomicznej kraju oraz obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (spadki odpowiednio o 5,1 p. proc. i 1,9 p. proc.).
W odniesieniu do maja 2019 r. obecna wartość BWUK jest niższa o 38,4 p. proc.
fot. mat. prasowe
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) oraz jego wartości składowe
Koniunktura konsumencka. Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK) w maju 2020 r.
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, wzrósł o 10,4 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -37,3 a. Na wzrost wartości wskaźnika wpłynęły wszystkie jego składniki. Największy wzrost odnotowano dla oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (o 15,6 p. proc.).
Dla pozostałych składowych wskaźnika wzrosty kształtowały się następująco: 10,9 p. proc. dla ocen przyszłej sytu-acji finansowej gospodarstwa domowego i możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy oraz 4,5 p. proc. dla oceny przyszłego poziomu bezrobocia. W maju br. WWUK osiągnął wartość o 42,2 p. proc. niższą niż w analogicznym miesiącu 2019 r.
fot. mat. prasowe
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK) oraz jego wartości składowe
Z komunikatu GUS wynika również, że istotny wpływ na koniunkturę konsumencką wywarła bieżąca sytuacja epidemiologicznej - 47,0% określiło go jako umiarkowany, a 46,0% jako znaczny. Tylko 7,0% respondentów wskazało, że obecna sytuacja nie mała żadnego wpływu na ich odpowiedzi.
Spośród osób pracujących (58,3% respondentów), zdecydowaną obawę utraty pracy lub zaprzestania prowadzenia własnej działalności odczuwa 9,8% respondentów. W przypadku wariantów odpowiedzi „możliwe” i „raczej nie” odsetek odpowiedzi wynosił odpowiednio 24,3% oraz 37,5%. Odsetek osób pracujących, które nie mają obaw, wynosi 25,7%. Niewielka liczba respondentów pracujących (2,7%) nie miała zdania.
Koniunkturę konsumencką psuje bez wątpienia poczucie związanego z koronawirusem zagrożenia. Według 42,8% respondentów obecna sytuacji epidemiologiczna stanowi duże zagrożenie dla zdrowia populacji jako całości. Przeciętne zagrożenie odczuwa 46,7%, małe - 9,3%, a jego brak - zaledwie 1,2% respondentów.
Dodatkowo, dla 34,2% respondentów obecna sytuacji epidemiologiczna stanowi duże zagrożenie dla ich osobistego zdrowia. 41,4% odpowiadających na pytania odczuwa przeciętne zagrożenie. Małe zagrożenie deklaruje 21,5%, natomiast brak zagrożenia stwierdziło 2,9% respondentów.
W przypadku 29,3% respondentów obecna sytuacja epidemiologiczna stanowi duże zagrożenie dla ich osobistej sytuacji finansowej. Przeciętne zagrożenie odczuwa 42,6% badanych, a małe -19,8%, natomiast brak zagrożenia stwierdziło 8,3% respondentów.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)