eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyBon turystyczny 1000 plus: 2/3 Polaków uważa, że to dobry pomysł

Bon turystyczny 1000 plus: 2/3 Polaków uważa, że to dobry pomysł

2020-06-05 09:53

Bon turystyczny 1000 plus: 2/3 Polaków uważa, że to dobry pomysł

Wakacje ©  altanaka - Fotolia.com

Bon turystyczny 1000 plus to pomysł, który najwyraźniej spodobał się większości Polaków. Ze zrealizowanego przez Santander Consumer Bank badania "Polaków portfel własny: wyjątkowe lato" wynika, że 2 na 3 badanych uważa go za dobre rozwiązanie. Dodatkowe 1000 zł najchętniej przeznaczylibyśmy na pokrycie kosztów noclegu oraz wyżywienia.

Przeczytaj także: Bon turystyczny: co zrobią Polacy z 1000 plus na wakacje?

Z tego tekstu dowiesz się m.in.:


  • Jak Polacy przyjmują pomysł na bon turystyczny 1000 plus?
  • Na co przeznaczyliby rządowe wsparcie?
  • Czy 1000 zł to kwota, która wystarczy im na pokrycie wakacyjnych kosztów?

Bon turystyczny 1000 plus to program, którego głównym zadaniem jest wsparcie branży turystycznej w kryzysie związanym z pandemią koronawirusa oraz zachęcenie Polaków do spędzenia urlopu w kraju.

Pierwotnie zakładano, że otrzyma go każdy pracownik zatrudniony na etat, którego zarobki nie przekraczają przeciętnego miesięcznego wynagrodzenie (około 4 tys. zł netto). Wsparcie miało mieć postać ważnej 2 lata karty przedpłaconej, którą będzie można zapłacić za usługi turystyczne, a więc np. za zakwaterowanie w hotelu lub pensjonacie. Karta byłaby ważna dwa lata. Resort rozwoju oszacował, że program kosztowałby nawet 7 mld zł. Ostatecznie jednak nie wiadomo, czy pomysł ten utrzyma się przy życiu.

Komu podoba się pomysł na bon turystyczny 1000 plus?


Pomysł stworzenia specjalnego bonu turystycznego w wysokości 1000 zł (często nazywanym 1000 plus) znalazło wśród Polaków spore poparcie. Blisko jedna trzecia badanych uznała to za bardzo dobry, a kolejne 34 proc. za dobry pomysł. Tylko jedna piąta respondentów wypowiedziała się na jego temat negatywnie.

fot. altanaka - Fotolia.com

Wakacje

Polakom podoba się pomysł bonu turystycznego.


– Polacy dobrze przyjmują tego typu formę wsparcia. Aż dwie trzecie z nich pozytywnie ocenia pomysł, choć pewnie ich motywacje są różne – mówi Dariusz Józefiak, dyrektor Departamentu Marketingu i Reklamy Santander Consumer Banku. – Dla pracowników zatrudnionych na umowę o pracę, którzy otrzymają bon, to ewidentna korzyść i trudno się dziwić ich pozytywnemu nastawieniu do projektu. Beneficjentami tego rozwiązania będzie też, pośrednio i bezpośrednio, bardzo duże grono przedsiębiorców powiązanych z branżą turystyczną, którzy mocno ucierpieli na ostatnich ograniczeniach. Kształt programu, zakładającego dopłatę do wyjazdów wakacyjnych na terenie Polski, nie jest jeszcze sprecyzowany i może ulec zmianie wobec pierwotnego pomysłu. Jednak z pewnością może cieszyć się dużą popularnością – dodaje.

Zdecydowanie bardziej entuzjastyczne do pomysłu wsparcia branży turystycznej nastawione są kobiety (74,8 proc. pozytywnych odpowiedzi) niż mężczyźni (56,6 proc.). Ci ostatni też w największym odsetku zadeklarowali, że jest to pomysł zdecydowanie zły (17,4 proc. odpowiedzi).

Idea stworzenia specjalnego bonu w wysokości 1000 zł najbardziej podoba się osobom pomiędzy 30 a 50 rokiem życia. Pozytywne wskazania sięgają w tej grupie 80 proc. Co ciekawe, największym poparciem pomysł cieszy się wśród mieszkańców wsi (66 proc.) chociaż tam znajduje się zapewne najmniej osób zatrudnionych na umowach o pracę, a więc takich, które mogłyby skorzystać z programu. Pozytywnie oceniających pomysł jest najwięcej wśród osób zarabiających do 4000 tys. zł (niemal 70 proc.). Najbardziej entuzjastycznie pomysł bonu turystycznego oceniają osoby posiadające dzieci (81,6 proc. uznaje pomysł za dobry i bardzo dobry).
– Wyniki naszego badania mogą być wskazówką, że program bonu turystycznego może być ważnym impulsem wspierającym branżę turystyczną. Trzeba bowiem mieć na uwadze, że 1000 zł w postaci bonu to tylko część kwoty na wakacyjny wyjazd, jaki będzie musiała ponieść rodzina z dziećmi, nawet zakładając, że oboje rodziców pracuje i otrzyma wsparcie. Bon może być więc impulsem do wydatków znacznie wyższych, które trafią do miejsc organizujących letni wypoczynek – zauważa Dariusz Józefiak z Santander Consumer Banku.

Bon turystyczny przede wszystkim na noclegi


Santander Consumer Bank zapytał także Polaków na jakie wydatki przeznaczyliby pieniądze z bonu turystycznego. Pierwsze trzy główne wskazania to sfinansowanie noclegów (55,9 proc. odp.), posiłków w czasie wyjazdu (31,8 proc. wskazań) oraz transportu na wakacje (26,7 proc.). Wysoko (23,1 proc.) znalazły się także wydatki na dodatkowe atrakcje na miejscu.
– Jak widać większość pieniędzy z bonu turystycznego zostałaby w miejscu, gdzie Polacy spędziliby wakacje, co z pewnością byłoby istotnym wsparciem dla branży turystycznej. Ale ważne są także deklaracje o wydatkach nie tylko bezpośrednio w hotelu, a także w samej miejscowości pobytu. Oprócz wyżywienia, które nie musi być kupowane przecież wyłącznie w hotelu czy pensjonacie, część wydatków trafiłaby do innych lokalnych atrakcji, jak np. muzea, 15 proc. wskazań. Co ciekawe, zaledwie 5 proc. badanych zadeklarowało, że pieniądze wydałoby na kupienie rzeczy na wyjazd, jak ubrań czy artykułów biwakowych – zauważa Dariusz Józefiak z Santander Consumer Banku.

To, czy oraz w jakim kształcie bon turystyczny powstanie, nie jest jeszcze przesądzone. Badanie pokazuje jednak, że Polakom podoba się ten pomysł, a ich deklaracje mogą wskazywać, że ten projekt spełniłby główne założenie, jakim jest wsparcie dla rodzimej branży turystycznej i wygenerowanie dodatkowego impulsu konsumpcyjnego związanego z spędzeniem wakacji w kraju.

Ogólnopolskie badanie, na potrzeby raportu “Polaków portfel własny – wyjątkowe lato”, który ukaże się w całości w drugiej połowie czerwca, przeprowadzone zostało na zlecenie Santander Consumer Banku - banku od kredytów, przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRIS) na reprezentatywnej próbie dla ogółu dorosłej populacji Polski wynoszącej (N=1100 osób). Badanie realizowane było w dniach 25-31 maja br. metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych, wspomaganych komputerowo (CATI).

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: