Znajomość języków obcych gwarancją pracy nawet w kryzysie?
2020-07-22 13:31
Znajomość języków obcych gwarancją pracy? © Jakub Jirsák - Fotolia.com
Przeczytaj także: Rynek pracy: czy znajomość języków obcych to rzeczywiście "must have"?
Z tego tekstu dowiesz się m.in.:
- Jakie języki obce są cenione na rynku pracy?
- Na jakie zarobki mogą liczyć osoby posiadające kompetencje językowe?
- Co liczy się poza znajomością języków obcych?
Znajomość języków obcych przydaje się zawsze
Pandemia spowodowała zatrzymanie wielu procesów rekrutacyjnych. Okazuje się jednak, że brak ofert pracy nie dotyczy stanowisk specjalistycznych, na których wymagana jest zaawansowana znajomość języków obcych. Tak jest zresztą już od lat i najwyraźniej nie jest tego w stanie zmienić nawet potężny kryzys.
Jak mówi Aleksandra Topolewska, menedżer projektów rekrutacyjnych w Manpower, na rynku pracy szczególnie doceniane są języki europejskie, najczęściej niemiecki, francuski, hiszpański oraz włoski. Nie brakuje również pracodawców oferujących zatrudnienie specjalistom znającym węgierski, rumuński, chorwacki czy grecki.
– Rzadziej znajdziemy oferty z wymaganą znajomością języków azjatyckich, na przykład japońskiego lub chińskiego. Oprócz jednego z nich konieczna jest jednak bardzo dobra znajomość języka angielskiego – wyjaśnia ekspert Manpower.
fot. Jakub Jirsák - Fotolia.com
Znajomość języków obcych gwarancją pracy?
Języki obce domeną dużych miast
– Najwięcej ofert pracy dla osób ze znajomością języków obcych pojawia się w dużych miastach, gdzie jednocześnie kompetencje językowe są bardziej dostępne. Obecnie wielu kandydatów jest także otwartych na relokację celem znalezienia ciekawych propozycji zawodowych, jednak nadal w kręgu ich zainteresowania pozostają duże ośrodki miejskie. Specjalistów ze znajomością języków obcych poszukują firmy z sektora nowoczesnych usług dla biznesu, czyli BPO/SSC, które w Polsce rozbudowują międzynarodowe zespoły takie jak obsługa klienta, księgowość, HR czy coraz częściej spotykane działy marketingu. Firmy decydują się na centralizację procesów w Polsce, gdyż jakość świadczonego serwisu jest na wysokim poziomie, a dostępność kandydatów posiadających pożądane kompetencje nadal jest znaczna. Perspektywy zawodowe czekają także w rodzimych firmach, na przykład jako tłumacz lub wsparcie przy rozmowach z klientami z innego kraju – komentuje Aleksandra Topolewska.
Oprócz znajomości języków obcych liczą się także kompetencje miękkie
– Poza kompetencją językową cenione są kompetencje miękkie, w tym umiejętność adaptacji do nowych warunków i zmiennego otoczenia. Duże firmy często wprowadzają zmiany mające na celu optymalizację procesów, dlatego nowy pracownik musi być otwarty na nowe rozwiązania i metody pracy. Dodatkowo istotna jest komunikatywność, gdyż w pracy nieodłącznym elementem jest kontakt z innymi zespołami, także z zagranicznym klientem – zaznacza ekspert Manpower.
Wynagrodzenia i ścieżka awansu
Znajomość języków obcych to konkurencyjność na rynku pracy, za którą idzie większe wynagrodzenie.
Przydatne linki:
Sprawdź średnie zarobki na wybranym stanowisku
Według Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń przeprowadzonego w 2019 roku przez Sedlak & Sedlak, osoby, które oceniły swoją znajomość języka angielskiego jako zaawansowaną zarabiały znacznie więcej niż osoby znające słabiej ten język.
– Wynagrodzenia na stanowiskach wymagających biegłej znajomości języków obcych zaczynają się od poziomu około 4500 złotych brutto, natomiast warto zaznaczyć, że od kandydatów bez doświadczenia zawodowego pracodawcy najczęściej oczekują jedynie znajomości języka, a do wykonywanego zawodu kandydat jest przyuczany – mówi Aleksandra Topolewska. – W zależności od zdobytego doświadczenia wynagrodzenia kształtują się na różnych poziomach, natomiast po kilku latach pracy i awansu można liczyć nawet na kilkanaście tysięcy złotych brutto miesięcznie – dodaje ekspert.
– Kandydaci rozpoczynający swoją przygodę z rynkiem pracy są zatrudniani najczęściej na stanowisku juniorskim bądź specjalistycznym. Po około półtora roku pracy zatrudniony może rozwijać się w kierunku specjalisty lub seniora, jednak wszystko zależy od jego wyników i pracy. Najczęściej spotykaną ścieżką kariery jest awans z młodszego specjalisty na specjalistę, następnie na starszego specjalistę, z którego awansuje się na team leadera lub eksperta. Dodatkowo duże organizacje dają możliwość rotacji pomiędzy zespołami, co oznacza, że na przykład z działu obsługi klienta możemy przejść do księgowości, dalej wykorzystywać język, jednocześnie poszerzając swoje kompetencje – wyjaśnia Aleksandra Topolewska.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)