Jak zrobić lepsze przemówienie i prezentację?
2006-08-18 11:17
© fot. mat. prasowe
Komunikacja to proces dwukierunkowy. Każdy kto chce skutecznie się komunikować musi wiedzieć jak ludzie słuchają. Bez tej wiedzy jesteś jak stacja radiowa nadająca na złej częstotliwości. Mimo że to co mówisz jest jasne i klarowne, to niekoniecznie musi być odebrane tak jak sobie życzysz i bez zakłóceń.
Przeczytaj także: Jak zrobić dobrą prezentację
Nieliczne osoby umieją wystarczająco skupić się w czasie słuchania i ich uwaga bywa odwracana przez różne czynniki. Najczęściej przez ich własne myśli. To zjawisko dekoncentracji nazywane jest *jazdą trasą nr 350*. Umysł ludzki przetwarza słowa z szybkością 500 słów na minutę podczas gdy mówimy z szybkością około 150 na minutę. Powstaje różnica 350 słów. Kiedy przestajemy słuchać często ruszamy *trasą nr 350*. Kiedy siedzisz na nudnym i długim zebraniu nagle zaczynasz myśleć o dokumentach zostawionych na biurku cały czas słuchając tego co się mówi na spotkaniu. Słuchasz (lub tak Ci się wydaje) i jedziesz *trasą 350*.Czasem przestajesz słuchać, bo nie podoba Ci się co usłyszałeś. Proponowane działanie uważasz za nieuzasadnione i wolną "moc przerobową" mózgu wykorzystujesz do przygotowania kontrargumentów. Wyruszasz w podróż *trasą 350*.
Większość słuchaczy w niczym nie przypomina suchych gąbek gotowych wchłonąć wszystko co usłyszą. Przez cały czas oceniamy, przetwarzamy i odrzucamy lub przyjmujemy to co słyszymy. Porównujemy to z naszymi doświadczeniami i uprzedzeniami i oceniamy wartość. Czy to będzie działać? Czy to jest logiczne? Co będzie jeśli się zgodzę? Czy temu można zaufać? Oceniamy nie tylko treść, ale także osobę. Dlaczego to mówi? Jakie ma doświadczenie? Czy wie o czym mówi?
Słuchacze mogę także być rozkojarzeni przez sposób zachowania lub ubiór mówcy. Dlaczego stale drapie się po nosie? Dlaczego tak często spogląda w kierunku okna? Brązowe skarpetki do czarnych butów? Taki dekolt w takim wieku? Kompletny brak smaku!
Dlaczego nie słuchamy uważnie?
Za moment może zwątpisz czy w ogóle warto otwierać usta, ale chwila cierpliwości...
Oto kilka powodów dlaczego ludzie być może nie słuchają uważnie:
- Przewidują co usłyszą i przestają słuchać.
- Myślą co powiedzieć kiedy będzie ich kolej.
- Mogą być zmęczeni lub zdenerwowani (mają za dużo rzeczy "na głowie").
- Nie słyszą Ciebie dobrze lub mówisz - według nich - nudno i monotonnie.
- Temat jest zbyt skomplikowany i trudny lub zbyt trywialny i powierzchowny.
- Nie jesteś wiarygodny, pewny siebie, zorganizowany i używasz żargonu.
- Krzesła są niewygodne; w sali jest za zimno/gorąco; przeszkadza ruch uliczny!
- Weekend już jutro :-)
Czy pisanie jest bardziej skuteczną formą komunikacji?
Jeżeli do tej pory nigdy nie występowałeś publicznie, jak się komunikowałeś z pracownikami? Przypuszczam, że pisemnie. Jakie są różnice pomiędzy mówieniem i pisaniem?
Podstawowa różnica jest taka, że mówcy widzą swoich słuchaczy. Ja Ciebie nie widzę, ale chciałbym widzieć czy przeczytasz ten artykuł do końca czy przeskoczysz do następnego. Ponieważ mówcy widzą słuchaczy mogą wykorzystywać ich reakcje. Co ja mogę zrobić kiedy się ze mną nie zgadzasz? Nie mogę podać więcej przykładów lub dodatkowych argumentów wzmacniających mój punkt widzenia.
Przeczytaj także:
Sztuka prezentacji, czyli jak dotrzeć do odbiorcy?
oprac. : Bogusław Feliszek / Pressence Public Relations
Więcej na ten temat:
przemówienie, sztuka przemawiania, jak przygotować prezentację, wygłaszanie przemówień, sztuka prezentacji